Sikkerhet
To år etter dødsulykken har fortsatt ingenting skjedd med terminalen
20. august fikk verneombudene i Vy Buss og Nobina nok. Da stengte de bussterminalen på Skedsmokorset.
Morten Hagen (t.h.) og Kent Weberg, henholdsvis verneombud i Vy Buss og Nobina har i lang tid etterlyst tiltak for å gjøre bussterminalen på Skedsmokorset sikrere.
Morten Hansen
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
For to år siden omkom en 12 år gammel gutt på sykkel, da han ble påkjørt av en buss ved bussterminalen på Skedsmokorset.
Siden den gang har verneombudene i busselskapene etterlyst tiltak.
– Det oppleves meningsløst. Vi er blitt fortalt at kostnadene ved å bygge et sikkerhetsgjerde og gjøre små endringer på innkjøringen vil koste om lag 100.000 kroner. Det synes jeg er lite for å berge liv og helse for de som går her og sjåførene.
– På oss virker det som om fylkeskommunen ikke ønsker å gjøre noe med sikkerheten på bussterminalen, sier verneombud i Vy Buss, Morten Hagen.
20. august fikk verneombudene i Vy Buss og Nobina nok. Da stengte de bussterminalen på Skedsmokorset.
Vernetjenesten mener terminalen gjør det utrygt for bussjåførene.
Nåværende utforming ligger ved en rundkjøring med tett trafikk av biler, tungtrafikk gående og syklende.
Blir holdt utenfor
En måned etter at terminalen ble stengt, kjører fortsatt bussene forbi. Hagen konstaterer at lite skjer.
– Og vi som kjører bussene blir holdt helt utenfor prosessen, fortsetter han.
Hagen forteller at det har vært flere befaringer, uten at verneombudene i busselskapene har vært invitert.
Overkjørt
– Så sier de at de skal ta lærdom av det, og så kommer det en ny befaring uten at vi blir informert, sier Hagen.
Verneombud i Nobina, Kent Weberg, sier vernetjenesten har følt seg overkjørt av fylkeskommunen siden dødsulykken i 2023.
Han mener forslagene de har kommet med, knapt nok har blitt vurdert.
– Selv etter at en rapport fra Statens vegvesen kom med lignende forslag til forbedringer, og etter at vi stengte terminalen, har alle beslutninger blitt tatt over hodet på oss.
– Man skulle tro at vernetjenesten, som har vedtatt stengingen, var interessant å ha med i befaringene.
Vernetjenesten i de to selskapene er redd at det ender med at terminalen blir stengt i hele vinter.
Det betyr at de 650 bussene som daglig har trafikkert terminalen må bruke alternative stoppesteder og at passasjerenes reisehverdag blir vanskeligere.
Vi har bedt fylkeskommunen svare på påstandene fra vernetjenesten, men henvendelsen er ikke besvart.
Til Arbeidstilsynet
Nå har uenigheten mellom fylkeskommunen og busselskapene blitt mat for Arbeidstilsynet.
De skal nå avgjøre om det må gjennomføres tiltak før det er forsvarlig å åpne bussterminalen.
– Vi er fornøyde med at tilsynet gjør sine vurderinger, sier Weberg.
Han er likevel klar på at de ikke vil godta alle konklusjonene som Arbeidstilsynet kommer med.
– Sier tilsynet at terminalen kan åpnes uten tiltak, slår vi oss ikke til ro med det. Vi vil ha tiltak og kommer ikke til å gi oss, sier Weberg.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Nå: 0 stillingsannonser