JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Britisk togselskap på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Tøft første år for Go-Ahead

Fasit etter 2020 er at selskapet har manglet tog og lokførere, det har varslet om nedleggelse av stasjoner og mange i ledelsen er skiftet ut.

Morten Hansen

Det private togselskapet Go-Ahead tok over passasjertrafikken på Sørlandsbanen og Jærbanen i midten av desember 2019, og det første driftsåret har vært tøft.

Noen måneder etter overtakelsen ble koronapandemien erklært, men det er ikke hele forklaringen på problemene i 2020, skriver Aftenposten.

– Det blir umulig å snakke om 2020 uten å nevne korona. Epidemien traff oss knallhard med 90 prosents nedgang i omsetning, permitteringer, smitteverntiltak og krisepakker, sier administrerende direktør Cathrine Elgin til avisen.

Nok et medlem av ledergruppen i Go-Ahead takker for seg

Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen på pris i konkurranse med Vy og SJ. Go-Ahead får 150 millioner i året fra staten for å trafikkere de tre linjene. I tillegg regnet selskapet med å få 300.000 nye kunder på Sørlandsbanen. Også punktligheten skulle bli bedre.

Fasit etter 2020 er at selskapet har manglet tog og lokførere, det har varslet om nedleggelse av stasjoner og mange i ledelsen er skiftet ut, påpeker Aftenposten.

Mye lest: Private aktører vil ha hurtigtog mellom Oslo og Stockholm

En løsning har blitt en avtale med Lokmannsforbundet der det leies inn lokførere fra andre togselskaper. Selskapet har også kuttet en ettermiddagsavgang på Sørlandsbanen, men vil ikke kommentere direkte om stasjoner legges ned.

– Vi er opptatt av å lytte til engasjementet og sørge for at tilbudet blir best mulig både for eksisterende og nye kunder. Tiltak for å imøtekomme dette må vi få komme tilbake til, sier Elgin.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse