JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togstreik ved Øresund

Omkring 76.000 reisende over Øresundsbroen og i Skåne måtte i morges finne alternative reisemåter.
Reisende fra malmø som skal over Øresundsbroen må i dag belage seg på å bruke buss for tog.

Reisende fra malmø som skal over Øresundsbroen må i dag belage seg på å bruke buss for tog.

Einar Fjellvik

einar.fjellvik@lomedia.no

Konflikten mellom LO-forbundet Seko og transportselskapet Veolia ble utløst da Veolia i vinter varslet mer enn 250 heltidsansatte togførere og konduktører om at de ville bli sagt opp og tilbudt deltidskontrakter i stedet.

Selskapet mener det nødvendig for å få utnyttet personalets arbeidstid fullt ut.

Områdesjef Mikael Danielsson i Veolia Øresundstog peker overfor Arbetet.se særlig på to tariffbestemmelser som skaper problemer når de fleste ansatte er heltidsansatte: Alle ansatte har rett til sammenhengende fri annenhver lørdag og søndag. I tillegg sier tariffavtalen at arbeidet skal slutte senest klokka 19 dagen før fridag.

Mekleren ga opp

Det har vært forhandlet og meklet helt fram til i natt for å finne en løsning på konflikten. Men i natt kastet den oppnevnte mekleren kortene, og klokka 3 gikk 300 togførere og annet togpersonell ut i streik.

– Vi kan ikke akseptere at dumping av arbeidsvilkårene får fotfeste innen jernbanebransjen. I det ene øyeblikket er du heltidsansatt, i det neste blir du oppsagt og tilbudt en utrygg timeansettelse i det samme selskapet. Med den modellen Veolia har lansert må du passe telefonen samtidig som du må søke på andre jobber for å klare deg økonomisk. Derfor ble det streik, skriver Seko-leder Janne Rudén på forbundets nettside.

Må betale for lavt anbud

Sekos forhandlingssekretær, Valle Karlsson, peker også på at Veolia i sin tid vant anbudskonkurransen om Øresundstrafikken ved å legge inn et bud som var 53 millioner kroner lavere enn nærmeste konkurrent.

– Nå må Veolia kompensere for dette, og da er det våre medlemmer som får betale prisen i form av mer utrygge jobber. Vi vegrer oss mot å gå med på dette, sier Karlsson.

Ifølge SVT blir omkring 76.000 reisende rammet av konflikten. Danske DSB Øresund har satt inn ekstra busser som går i skytteltrafikk mellom Malmø og Kastrup.

Seko er et LO-forbund med vel 120.000 medlemmer innen en rekke bransjer, både i privat og offentlig sektor. Forbundet har medlemmer blant postansatte, sjøfolk, ansatte i energiselskapene og i Forsvaret, samt vei- og jernbaneansatte.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse