JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Bussjåførens arbeidsplass, fremst i bussen, har fint lite beskyttelse. (Illustrasjonsfoto)

Bussjåførens arbeidsplass, fremst i bussen, har fint lite beskyttelse. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Transportforsker: – Det stilles i realiteten ingen krav til sikkerheten i bussene

Mens de som kjører biler og lastebiler blir stadig sikrere går det motsatt vei for bussjåførene. Regjeringen lover flere krav i framtida.



21.11.2023
18:37
22.11.2023 09:41

morten@lomedia.no

På drøyt ti år har minst ti bussjåfører mistet livet i møteulykker på norske veier.

I 2017 frontkolliderte to busser ved Nafstad i Ullensaker. En av sjåførene omkom, den andre ble hardt skadet, selv om begge bussene kjørte i under 35 kilometer i timen.

Bussjåfør Per Ole Melgård bruker sin egen bil fra 1995 som eksempel.

Selv i en så gammel bil, mener han at det bare hadde vært materielle skader i samme hastighet. 

For mens sikkerheten til personbilene blitt betraktelig bedre de siste 20–30 årene, har bussene fått dårligere sikkerhet.

– Det stilles krav til sikkerheten til personbiler og lastebiler. Det gjør det ikke til bussene. Det er tatt et lite skritt i riktig retning under denne regjeringen. Men det er mange, mange, skritt som gjenstår, fastslår Melgård.

– Stilles igjen krav til sikkerhet

Rune Elvik, forsker ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), bekrefter den påstanden.

Han beskriver bussjåførens arbeidsplass, fremst i bussen, som et sted uten noen beskyttelse. Årsaken er enkel:

– Det stilles i realiteten ingen krav til sikkerheten i bussene, fastslår Elvik. 

Han kan vise til en nylig forskningsrapport fra instituttet, basert på ulykker både i Norge og resten av Europa.

Rapporten gir en oversikt over status for trafikksikkerhet i busstransport, og potensielle tiltak for å bedre trafikksikkerheten i buss. 

I den anbefaler de blant annet sikkerhetskulturtiltak og sikkerhetsstyringssystemer, og ikke minst kollisjonsvern for bussjåfører.

Statens vegvesen skal innhente mer kunnskap om sikkerheten til bussjåførene. Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås, håper arbeidet skal føre til strengere internale sikkerhetskrav.

Statens vegvesen skal innhente mer kunnskap om sikkerheten til bussjåførene. Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås, håper arbeidet skal føre til strengere internale sikkerhetskrav.

Alf Ragnar Olsen

Trenger mer kunnskap

Det siste er et spor også regjeringen følger. Regjeringen vedtok tidligere i år krav om sikring ved frontkollisjon på buss.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås erkjenner at dette ikke er nok. Derfor har departementet gitt Statens vegvesen i oppdrag å gjøre en bred teknisk studie som skal gi kunnskap for flere krav til forbedringer.

– Den kan bidra til både nasjonale og internasjonale initiativ. Det er gjort altfor lite internasjonalt til nå, så da får vi ta saken i egne hender og gjøre jobben selv. Vi håper dette kan være med på å få på plass et internasjonalt regelverksarbeid, sier Kalsås.

Bussprodusentene etterlyser lovregulering

Dag Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, sier at de vil sette i gang med et hurtig arbeid for å få europeisk fagbevegelse i til å påvirke EU til å få regelverket på plass.

Forbundssekretærene konstaterer at fram til det er på plass, vil de som lager bussene fortsatt sitte på gjerdet.

– Bussprodusentene er klar på at de venter på en ting: Lovreguleringer. De har allerede systemer og teknologi som skal til for å bygge mer solide busser som skjerper sikkerheten til sjåførene, sier Sivertsen.

Han understreker at det ikke er noe som vi skje i løpet av måneder. Det vil ta tid.

– Kan ikke vente

Jane Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, er enig i at det må legges press internasjonalt. Hun mener det likevel ikke er nødvendig å vente på internasjonalt regelverk.

Forbundslederen etterlyser mer press fra de fylkeskommunale trafikkselskapene. 

– Vi må ville gjøre noe med sikkerheten og så må vi handle. Ruter på Østlandet har vist at det er mulig å gå foran og stille krav til mer sikkerhet enn regelverket krever. Flere må vise kraft og vilje. Vi kan ikke lene oss tilbake og vente på et internasjonalt regelverk, sier Sæthre. 

Tom Kalsås (f.v.), Rune Elvik, Ole Engebret Haugen, Dag Einar Sivertsen, Jane B. Sæthre og Ingunn Reistad Jacobsen, leder av Fagforbundets seksjon for samferdsel og teknisk debaterte bussikkerhet på LO Stats kartellkonferanse på Gol.

Tom Kalsås (f.v.), Rune Elvik, Ole Engebret Haugen, Dag Einar Sivertsen, Jane B. Sæthre og Ingunn Reistad Jacobsen, leder av Fagforbundets seksjon for samferdsel og teknisk debaterte bussikkerhet på LO Stats kartellkonferanse på Gol.

Alf Ragnar Olsen

Forebygging

Vy Buss er med sine over 3000 busser og over 7000 ansatte Norges største busselskap.

Administrerende direktør Ole Engebret Haugen understreker at selv med et regelverk på plass vil det ta tid å få sikrere busser på plass.

Nye regler vil ikke gjelde busser som allerede er i drift i anbudene. 

– Krav til elektriske busser vil gjør at det går raskere enn vanlig med utskiftninger. Men det vil likevel ta tid. Det er ikke praktisk gjennomførbart å bytte ut hele bussparken med en gang. Fram til da må vi bruke de andre punktene i TØI-rapporten. Vi må forebygge og unngå ulykker. Det må vi ikke glemme i mellomfasen som vi er i nå, sier Haugen.

21.11.2023
18:37
22.11.2023 09:41



Mest lest

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Tipset Arne fikk av en kollega, var verdt over en million kroner i pensjon

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Gro fikk valget mellom sluttpakke, fem timers pendling eller hjemmekontor for alltid

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

Foodora-ansatte vil ha budene fra konkurrenten inn i fagforeninga

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Jan-Erik Østlie

Oljearbeidere vant fram i historisk streik

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

Leif Martin Kirknes

Her henger Åslaug Haga (64) i strømstolpen: – Dette er jo et yrke for framtida


Flere saker