JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
INNSTRAMMING: Utenlandske turbusser tar stadig mer plass på norske veier, som her i Lærdalstunnelen.

INNSTRAMMING: Utenlandske turbusser tar stadig mer plass på norske veier, som her i Lærdalstunnelen.

Colourbox.com

Varsler tiltak mot ulovlig transport

Konkurransen fra utenlandske selskaper som driver gods- og persontrafikk i Norge øker. Noen kjører ulovlig. Bøter som svir, hjullås og obligatorisk bombrikke er noen av forslagene fra en arbeidsgruppe.



11.04.2014
12:00
03.11.2015 10:11

oystein.braathen@lomedia.no

Regelverket for denne virksomheten, kalt kabotasje, håndheves i begrenset omfang, og det er lite rettspraksis på området. For gods er det klare begrensninger. Innen bussnæringen skal aktiviteten i Norge være «midlertidig», uten at begrepet er definert.

– Når det gjelder omfanget er det ingen statistikk for persontrafikken, og usikre tall for gods, opplyser ekspedisjonssjef Fredrik Birkheim Arnesen i Samferdselsdepartementet.

Han har ledet en arbeidsgruppe som har lagt fram en rapport om temaet.

Samme behandling

Samferdselsministeren vil ha like vilkår.

– Vi skal ha konkurranse i markedet, men lover og regler må følges. Det er ikke i vår interesse å få en bransje som ikke betaler skatter og avgifter. Konsekvensen blir at vi får utgiftene, andre land får inntektene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Statsråden mener flere tiltak kan innføres raskt.

– Obligatorisk bompengebrikke er et virkemiddel. Et prøveprosjekt i Sør-Norge har vist god effekt av hjullås. Vi må ha både kontroller, øke størrelsen på bøtene og sørge for at de kreves inn, sier statsråden, som understreker at han i utgangspunktet ikke avviser noen av tiltakene arbeidsgruppen har kommet med.

– Er det noe juksemakerne forstår, så er det økonomi, mener Solvik-Olsen.

Følg reglene

Strengere oppfølging av regelverket er blant kravene Norsk Jernbaneforbund tar med inn i hovedoppgjøret.

– Konkurranse på ulike vilkår truer godstransport på jernbane og norske turistbusser. Press på lønns- og avtalevilkår i transportsektoren er først og fremst et resultat av økt kabotasjekjøring. Dagens situasjon kan bidra til bortfall av hele turistbussnæringen i Norge, norske transportører generelt, og godstransport på jernbane spesielt, sier forbundsstyret i NJF i begrunnelsen for å ta dette inn i forhandlingene.

LO Stat følger opp, og krever at Arbeidsgiverforeningen Spekter bidrar til ytterligere press på myndighetene for å kreve en korrekt håndheving av reglementet.

Sprik

I alt ligger presenteres 24 forslag i rapporten. Ti av disse er det uenighet om. Medlemmene fra Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) går inn for allmenngjøring av tariffavtalen for turbuss. Leder i Bilpersonalets landsråd, Jan Audun Strand, reagerer på at NJF ikke fikk plass i arbeidsgruppen.

– Jeg har skrevet både eposter og brev til departementet. De husker på NTF og YTF, men vi sliter med at de glemmer oss og Fagforbundet, sier han.

Alle i arbeidsgruppen går inn for å klargjøre hva som menes med begrepet «midlertidig» i persontransportkabotasje. Tidligere fremmet departementet et forslag om 30 dager sammenhengende kjøring, og maksimalt 45 dager i løpet av ett år. Dette ble avvist av ESA, organet som overvåker EØS-avtalen.

Svekket beredskap

Det er vanskelig å kartlegge omfanget. Flere aktører i bransjen peker på at både ulovlig og lovlig og ulovlig kabotasje har økt betraktelig, og at ulikhetene i lønns- og arbeidsvilkår mellom norske og utenlandske sjåfører bidrar til at norske selskaper taper markedsandeler.

Antall norske turbusser synker kraftig, noe som er et problem i situasjoner der det må settes inn i buss for tog, eller når det oppstår krisesituasjoner som hindrer flytrafikken.

– Før neste vintersesong er det en rekke av disse forslagene vi kan gjennomføre. Om det kommer én stor pakke til Stortinget, eller om tiltakene kommer gradvis kan jeg ikke avgjøre nå, sier Ketil Solvik-Olsen, og ber om innspill til rapporten.

Den er ute på høring med frist til 21. april

Bredt sammensatt

Arbeidsgruppen har hatt representanter fra:

NHO Transport, NHO Logistikk og Transport, Norges Lastebileier-Forbund, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Hovedorganisasjonen Virke, Arbeidsgiverforeningen Spekter, Politidirektoratet, Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet.

Leder: Ekspedisjonssjef Fredrik Birkheim Arnesen, SD.

I alt ni møter.

Orientering fra Statistisk sentralbyrå om kabotasjestatistikk og Arbeidstilsynet om deres satsing på transportområdet.

Er det noe juksemakerne forstår, så er det økonomi.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kjøperne må betale

Hvis vogntog ikke holder mål, eller hvis selskapet driver sosial dumping og bryter norsk lov, skal oppdragsgiver ta sin del av regningen. Det foreslår åtte stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet.

De vil også innføre krav om at det skal være betalt inn penger på obligatoriske bompengebrikker før et kjøretøy får krysse grensen.

– Underbetalte sjåfører som ofte ikke overholder hviletider, bryter trafikkregler, med mangelfull eller ikke-eksisterende kompetanse på kjøreforhold og dårlig utrustede biler, blir et vanligere innslag på norske veier. Dette er en trussel mot trafikksikkerheten, det skaper press på lønns- og arbeidsvilkår samt uholdbare konkurransevilkår for seriøse transportører, skriver representantene i sin begrunnelse.

Saken er et privat forslag, såkalt dokument 8, som behandles i komiteen med fagansvar for området. Transport- og kommunikasjonskomiteen tok opp saken 8. april, og den står på dagsordenen i Stortinget 24. april.

Forslaget inneholder ti punkter, blant annet at det opprettes et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere å føre kontroll. Representantene går også inn for bedre samordning av Tollvesenet, Vegvesenet, påtalemyndigheten og Skatteetaten.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.04.2014
12:00
03.11.2015 10:11



Mest lest

Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)

Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

Har du krav på gratis tannbehandling uten å vite det? Sjekk lista

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

MISFORNØYD: Raj Kumar Fylling er meget misfornøyd med egen lønnsutvikling i Skatteetaten. Ifølge lønnstatistikk fra etaten de siste fem årene er det store skjevheter i systemet.

Ole Palmstrøm

Raj (63) har fått 24.700 kroner i lønnshopp på fem år. Kollegaen fikk nesten 100.000 kroner mer

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

2,7 PROSENT: Virke-direktør Torgeir Kroken (t.v.) og LO-nestleder Roger Heimli peker på at de har fått til samme resultat som i LO/NHO-oppgjøret.

Brian Cliff Olguin

Nytt lønnsoppgjør i havn: 34.000 ansatte får ny lønn

FØLES VELFORTJENT OG GODT: Koordinator Kamilla Bloch (midten) øker timelønna med 25 kroner, mens lagerarbeider Bahlbi Hbtzgi får et tillegg på 14 kroner per time.  – En viktig lagseier, og vi legger ikke skjul på at det føles velfortjent og godt. For det jobbes målrettet og godt her hver eneste dag, sier Gry Jansen i Fagforbundet Post og finans (t.v.).

FØLES VELFORTJENT OG GODT: Koordinator Kamilla Bloch (midten) øker timelønna med 25 kroner, mens lagerarbeider Bahlbi Hbtzgi får et tillegg på 14 kroner per time. – En viktig lagseier, og vi legger ikke skjul på at det føles velfortjent og godt. For det jobbes målrettet og godt her hver eneste dag, sier Gry Jansen i Fagforbundet Post og finans (t.v.).

Alf Ragnar Olsen

Lagerarbeiderne tjente 60.000 mindre enn kollegaene i Posten. Nå har de blitt hørt

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

For første gang på 10 måneder er Arbeiderpartiet større enn Høyre. Erna Solberg må med andre ord se opp til Jonas Gahr Støre igjen.

Leif Martin Kirknes

Ny måling: Nå er Ap størst igjen. Det har ikke skjedd siden juni i fjor

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

Nestledere i LO Stat: Henriette Jevnaker (t.v.) og Lise Olsen.

LO Stat

Lønnsoppgjøret: Så mye får helsearbeidere, postbud og operasangere

Rowena Queja og kollegene i Ecura hjemmetjenester i Oslo har fått et solid lønnshopp.

Rowena Queja og kollegene i Ecura hjemmetjenester i Oslo har fått et solid lønnshopp.

Idun Teeuwen

Tidenes lønnshopp: Helsefagarbeider Rowena får 56.000 kroner mer i lønn

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Lønnsoppgjøret i helga var forhandlinger mellom LO og NHO i privat sektor, her ved LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Frontfaget utgjør cirka en tredjedel av dette oppgjøret, og rammen får betydning for de øvrige oppgjørene.

Håvard Sæbø

Hva er egentlig frontfagsmodellen? Du får svarene her

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

– Fra en ansvarlig posisjon skal vi ha en full gjennomgang av Nav og hvordan de som jobber i Nav, best kan gjøre den viktige jobben de er satt til å gjøre, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Øyvind Aukrust

Støre varsler full gjennomgang av Nav: Slik skal Norge bli best til å få folk i jobb igjen

LO Media

Fagbevegelsen er samstemt: SV må med i en ny rødgrønn regjering

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Wizz Air er i hardt vær igjen, etter at et lydopptak fra det som skal være et internt møte om hvem som skulle prioriteres i en oppsigelsesprofess, har lekket til pressen. Samtidig har selskapet tap i rumensk rett mot tidligere ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Wizz Air tapte rettssak mot tidligere ansatte: – Det bør være en ordentlig tankevekker

Anne Enger var Sp-leder ved valget i 1997, da Senterpartiet kollapset på oppløpet. Verken hun eller dagens partileder, Trygve Slagsvold Vedum, tror det samme vil skje igjen. (Arkivfoto)

Anne Enger var Sp-leder ved valget i 1997, da Senterpartiet kollapset på oppløpet. Verken hun eller dagens partileder, Trygve Slagsvold Vedum, tror det samme vil skje igjen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Forrige gang Senterpartiet fløy høyt kollapset partiet på oppløpet. Hva skjedde?

Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.

Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.

Jærbladet

Alenemor Ghenet (51) måtte gjennom ni kontrakter og en rettssak - får endelig fast jobb

SV-leder Audun Lysbakken, Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og Ap-leder Jonas Gahs Støre side om side i partilederdebatt.

SV-leder Audun Lysbakken, Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og Ap-leder Jonas Gahs Støre side om side i partilederdebatt.

Stortinget

Så mange Ap-velgere ønsker regjering uten SV

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Nå starter forhandlingene om lønna til postbud Lars Sigurd Sandve og 159.000 andre som er ansatt i bedrifter som er organisert i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Alf Ragnar Olsen

Nå starter lønnsoppgjøret for helsearbeidere, postbud og operasangere

Iselin Nybø

Iselin Nybø

NFD / Øyvinn Myge

Staten selger Ambita for nesten 1 milliard kroner

STØRSTE NHO-GROSSIST: Innen grossistbransjen som er organisert i NHO, er Rema Distribusjon den største aktøren. Nå får de ansatte der en minstelønn på over 220 kroner timen.

STØRSTE NHO-GROSSIST: Innen grossistbransjen som er organisert i NHO, er Rema Distribusjon den største aktøren. Nå får de ansatte der en minstelønn på over 220 kroner timen.

Roy Ervin Solstad

Solid lønnshopp for lager- og havnearbeidere

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil gi utenlandske arbeidstakere kompensasjon for tiden de blir hindret fra å jobbe i Norge på grunn av innreiserestriksjoner.

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil gi utenlandske arbeidstakere kompensasjon for tiden de blir hindret fra å jobbe i Norge på grunn av innreiserestriksjoner.

Jan-Erik Østlie

Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning

I snitt har ledere og akademikere fått mer i lønnsøkning de siste 16 årene enn 88 prosent av de kommuneansatte.

I snitt har ledere og akademikere fått mer i lønnsøkning de siste 16 årene enn 88 prosent av de kommuneansatte.

Colourbox/Grafikk: Kristin Johansen

Lederne har vært lønnsvinnere de siste 16 årene i kommunene

Fagforbundet-leder Mette Nord

Fagforbundet-leder Mette Nord

Jan-Erik Østlie

Fagforbundet-leder varsler «opprør» hvis det ikke blir lønnsvekst


Flere saker