JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Verkstedarbeiderne engasjerer ungdommen

Med mange tillitsvalgte som blir pensjonister de nærmeste årene, satser Verkstedarbeidernes landsråd på å rekruttere yngre ansatte.
ENGASJERTE: Alle fem under 30 år stilte på møtet med landsrådet. Fra venstre Kent Bratlie, Paul Schiager, Andre Bjørnstad, Øivind Sirirud og Bjørn Erik Pettersen.

ENGASJERTE: Alle fem under 30 år stilte på møtet med landsrådet. Fra venstre Kent Bratlie, Paul Schiager, Andre Bjørnstad, Øivind Sirirud og Bjørn Erik Pettersen.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Av over 1000 medlemmer er 130 under 30 år. De færreste har vært på kurs eller deltatt i tillitsvalgtarbeid. Dette vil landsrådet gjøre noe med. Nå har de besøkt samtlige arbeidsplasser for å møte de unge og motivere så mange som mulig til å ta et tak.

Full oppslutning

På Hamar er fem av 26 under 30 år. Alle møtte da leder Håvard Libæk, sekretær Helge Kornbråten og forbundssekretær Kjell Næss tok et kort tilbakeblikk på landsrådets nære historie, og orienterte om hva som er oppnådd gjennom forhandlinger og aksjoner, både lovlige og ulovlige.

To av de fem har deltatt på NJFs kurs for ungdom. Nå forbereder landsrådet et eget for å konsentrere seg om sitt område. Av de 130 mulige interesserte håper de å fylle 30 plasser.

– Vi har vært tillitsvalgte lenge. Å få med dere unge er nødvendig for at virksomheten vår kan drives videre. Vi må holde presset oppe. Uten vår aktivitet tror jeg Mantena hadde vært privatisert, sa Håvard Libæk.

Blant de ansatte er det mange mellom 55 og 65 år. Når tillitsvalgte i lang tid har engasjert seg i pensjonsdebatten, er det med tanke på årskullene født i 1963 og senere.

– Det er ikke vår egen pensjon vi bryr oss med, den er bestemt, understreket Libæk.

Ville kutte

Landsrådet har flere ganger gått mot nedleggelser av arbeidsplasser.

– Vi har hørt mye om høye kostnader, og at NSB har for mange verksteder. I stedet for å legge ned i Drammen, slik planen var, er det kommet et nybygg på Sundland, fortalte landsrådslederen.

Også verkstedet i Skien består, selv om framtida flere ganger har vært usikker.

Trass protester ble to tredeler av de Hamar-ansatte flyttet til Oslo da de var i Mantenas datterselskap MiTrans, etablert for å konkurrere i markedet for ombygging av vogner og vedlikeholdskontrakter. De fleste sluttet. MiTrans er nå avviklet.

Verdifulle tomter

Mantena leier lokaler av Rom Eiendom, og området er attraktivt for boliger. Kommunedelplanen for Hamar, som ser på framtidig bruk av arealer, har «glemt» denne delen av jernbanevirksomheten.

– Sportilgang for verkstedet er ikke nevnt i kommuneplanen. Jeg har møtt folk på området her som fortalte meg at dette kan bli Hamars svar på Aker Brygge. Men hva skal vi med boliger og restauranter hvis vi ikke har jobb? Vi har 26 arbeidsplasser, og de skal vi styrke så de blir like solide framover. Da må vi ha spor, sier foreningsleder Magne Høgsveen.

Aktive

Foreningslederen er fornøyd med de unges engasjement.

– De er positive til å bidra, og deltar i diskusjonene. Vi har også fått med én i styret, forteller Høgsveen, som har vært foreningsleder siden 2001.

Oppdragene varierer, og det kan bli hektisk.

– Vi har mye å gjøre i perioder. Da er det viktig å passe på hvor mye overtid den enkelte får, selv om jeg skjønner at noen gjerne vil jobbe mer, sier Høgsveen og peker på at arbeidsmiljølovens regler har som mål at ansatte ikke skal slite seg ut.

Arbeidstid har vært et tema flere ganger opp gjennom årene. Landsrådet greide å få innført fleksitid på verkstedene, og har også forhandlingsrett på turnus. Partene må bli enige om hvordan det jobbes på andre tider enn mellom 7 og 17.

Egen leilighet

Også i Hamar ligger boligprisene langt over det en arbeidstaker med gjennomsnittlig lønn klarer å stille med. Det opptar de fem ungdomsmedlemmene. Å legge seg opp egenkapital tar tid, og ikke alle har foreldre som kan bidra eller har mulighet til å være kausjonister.

I NSB har lønna for verkstedarbeidere gjennomgått en klar forbedring de siste 30 årene. Lærlingene har 50 prosent av grunnlønna for fagarbeidere første år, og 75 prosent resten av tiden. Og fra å ligge langt under overenskomsten i daværende Jern og Metall, klarte NJF-medlemmene å ta igjen nivået for egne fagarbeidere tidlig på 1980-tallet.

– Den gang ble våre krav barbert hele veien oppover i eget system, så uenigheten rettet seg også mot LO. I 1979 hadde vi mange møter der lønn var temaet. Året etter ble det landsomfattende aksjoner, både gå-sakte og ulovlig streik. I mellomoppgjøret 1981 kom et skikkelig løft, og nå er avtalen vel så god som den vi finner i Fellesforbundet, sa Håvard Libæk.

NJFs ungdom

NJF har i alt 896 medlemmer under 30 år.

Nedbemanning og stillingsstopp i NSB og Jernbaneverket førte til lav rekruttering.

I 2010 avviklet forbundet sin første ungdomskonferanse på over 20 år.

Har nå ungdomsutvalg med åtte representanter.

Verkstedarbeidernes landsråd har 1000 medlemmer, av disse er 130 under 30 år.

Mantena ble etablert i 2002 og er et heleid datterselskap av NSB.

Sportilgang for verkstedet er ikke nevnt i kommuneplanen for Hamar.

Magne Høgsveen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

NJFs ungdom

NJF har i alt 896 medlemmer under 30 år.

Nedbemanning og stillingsstopp i NSB og Jernbaneverket førte til lav rekruttering.

I 2010 avviklet forbundet sin første ungdomskonferanse på over 20 år.

Har nå ungdomsutvalg med åtte representanter.

Verkstedarbeidernes landsråd har 1000 medlemmer, av disse er 130 under 30 år.

Mantena ble etablert i 2002 og er et heleid datterselskap av NSB.