JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LANG ERFARING: På dette området har de tilbrakt mange år, de tidligere ansatte ved Oslo Vestbanestasjon.

LANG ERFARING: På dette området har de tilbrakt mange år, de tidligere ansatte ved Oslo Vestbanestasjon.

Øystein Bråthen

Veteraner møttes på Vestbanen

På dagen 25 år etter siste avgang møttes tidligere arbeidskolleger for å se hva utviklingen har gjort med den gamle arbeidsplassen. Mange hadde ikke sett hverandre på tiår.



24.06.2014
12:00
20.06.2014 15:52

oystein.braathen@lomedia.no

Én tok turen helt fra Kristiansund, andre reiste fra forskjellige deler av Østlandet. Og de satte stor pris på å se igjen kjente fjes og fortelle hva de hadde drevet med siden forrige gang de hadde kontakt. Siste tog ut fra Oslo Vestbanestasjon gikk 27. mai 1989 klokken 21.25 fra spor fire. Etter det ble de ansatte spredd over store deler av landet.

Stasjonen ble innviet i 1872 til Drammenbanens åpning. Etter at Oslotunnelen åpnet i 1980 ble trafikken gradvis flyttet dit, så nedleggelsen skjedde ikke over natta. Flere hadde allerede byttet tjenestested. Et fåtall fortsatte på Filipstad, men der var det ikke mange arbeidsplasser.

De møtte fram på Oslo S og beveget seg så til Vestbanen, men ikke i samlet flokk. Enkelte er litt dårlige til beins og valgte kollektivtransport. Foran Nobels Fredssenter, som flyttet inn i 2005, var til slutt 23 tidligere kolleger på plass. De utgjorde et representativt utvalg av alle yrkesgruppene der.

– Fra Vestbanen til Asker var det 288 ansatte. Vi har forsøkt å få tak i alle, men det er ikke lett så mange år etter. Og flere er jo gått bort, forteller Trond Nyborg, en av initiativtakerne.

Han var i stasjonspersonalet og loggførte siste avgang. På jernbanen begynte han i 1968 og ble til 1999. En annen deltaker har 46 års ansiennitet. Blant de frammøtte er kun to-tre fortsatt i aktiv tjeneste.

Etter en runde på gamle tomter, der bygningene er fredet, ble det avslutning på Aker Brygge over en kopp kaffe og med en prat om den tidligere arbeidsplassen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.06.2014
12:00
20.06.2014 15:52



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år: – Ingen må tro at det er stas å ha «fri» og få utbetalinger fra Nav

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå