LO-kongressen
Vil få kongressen med på godssatsing på jernbanen
NJF krever mer jernbane i forslaget til samferdselspolitisk uttalelse.
Torfinn Håverstad er fersk forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.
Ole Palmstrøm
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
Spesielt etterlyser de at kongressen belyser utfordringene til godsselskapene i sektoren.
Mariann Ravnanger, leder av Cargo landsrådet i Norsk Jernbaneforbund (NJF), påpekte at behovet for bedre rammebetingelser for gods på bane er prekært.
– Det er kritisk får å sikre at det mest miljøvennlige godsalternativet overlever. Forsvinner godset fra jernbanen til veiene, risikerer vi 1250 flere trailere på veiene hver dag, 180.000 tonn i økt co₂-utslipp og vi får redusert beredskap, sa Ravnanger.
Vil videreføre miljøstøtte
NJF har foreslått to tillegg til uttalelsen:
«Miljøstøtteordningen for gods på bane videreføres, utvides og blir mer forutsigbar. Det å overføre mer gods fra vei til bane er et viktig virkemiddel for reduksjon av klimautslipp, samt øke trafikksikkerheten.»
Og:
«Som ledd i arbeidet med å innfri godsoverføringsmålet trengs det teknologiske løsninger som kan effektivisere terminaler og omlasting av gods mellom bil, båt og bane. Her kan det ligge betydelige potensialer, som vil redusere kostnadene for godsoverføring.»
– En ufattelig skam
Jernbaneforbundets Axel Fjeld ba kongressen støtte forslagene.
Han slo fast at både regjeringen og Stortinget tilsynelatende var komfortabel med det han kaller en horribel situasjon.
– I en beredskapssammenheng er det på jordet, med tanke på samferdsel er det sinnssykt, i et land med rik jernbanehistorie er det en ufattelig skam, sa Fjeld.
Ikke bærekraftig
Jernbaneforbundets leder, Torfinn Håverstad, brakte temaet på banen også under den fagligpolitiske debatten. Der deltok også statsminister Jonas Gahr Støre.
Håverstad påpekte at jernbanen og godsselskapene i sektoren er helt avgjørende i en krisesituasjon.
Samtidig sliter godsselskapene økonomisk og har tapte penger i flere år på rad. For stengte baner gir trøbbel.
– I løpet av 2024 var det kun ti hele uker med normal drift på jernbanenettet, og de får kun småpenger i kompensasjon. Alle skjønner at dette ikke er bærekraftig over tid, sa Håverstad.
En sørlendings bønn
Sørlendingen kom med en bønn til statsministeren.
– Normalt ber en fra bibelbeltet til litt andre steder. I dag går min bønn til deg, Jonas. Hjelp godsselskapene til å overleve i påvente av at infrastrukturen er fikset. Amen, ba Håverstad.
– Skal gjøre det vi kan
Jonas Gahr Støre understrekte at regjeringen er klar over at en del godsselskaper sliter, og at det er kritisk på enkelte områder.
– Vi skal gjøre det vi kan i resten av perioden, sa Støre.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Nå: 0 stillingsannonser