Jernbane på anbud
Vurderer å ta Meråkerbanen fra SJ Norge
Jernbanedirektoratet vurderer å tildele Meråkerbanen til et annet selskap.
Morten Hansen
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
– Vi har fått opplyst at direktoratet vurderer å trekke Meråkerbanen ut av SJs trafikkpakke, sier hovedtillitsvalgt i SJ Norge, Erle Arnesen.
Hun sier de opplysningene hun har fått er at direktoratet vurderer direktetildeling til det svenske selskapet Norrtåg.
– Dette vil potensielt få store konsekvenser for enkeltmedlemmer og fremstår som en hån mot den norske samfunnsmodellen som bygger på at vi har et trygt og seriøst arbeidsliv, sier Arnesen.
– Vi stiller oss sterkt imot denne plutselige og høyst uventede trangen til å gi bort Meråkerbanen, og håper direktoratet tar til fornuft.
Hovedtillitsvalgt Erle Arnesen i SJ Norge er bekymret for at togtrafikken i nord skal splittes opp.
Morten Hansen
Nylig oppgradert
Meråkerbanen går østover fra Trondheim til Sverige, og knytter Norges jernbanenett til det svenske via Åre og Østersund.
Elektrifiseringen av banen ble fullført 1. november i år. SJ Norges avtale på strekningen går ut i 2028, med mulighet til forlengelse på opptil to år.
Direktør for marked og kommunikasjon i SJ Norge, Randi Ness, viser til Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet for kommentarer.
I slutten av oktober uttalte hun til Trønder-Avisa at hun var bekymret for at strekninger selskapet trafikkerer skulle bli tildelt til Vy.
Kommenterer ikke
Jernbanedirektoratet svarer NJF-magasinet i en e-post at de har ikke besluttet å ta Meråkerbanen ut av trafikkpakke 2 før utløp av trafikkavtalen med SJ Norge.
«Vi har ennå ikke besluttet fremtidig rutetilbud på Meråkerbanen. En beslutning forventes i løpet av kort tid.», skriver direktoratet i en usignert e-post.
NJF-magasinet har spurt hvem i direktoratet som er avsender, men har ikke fått svar.
Heller ikke Samferdselsdepartementet har svart på våre spørsmål.
NJF-magasinet sendte departementet følgende spørsmål mandag ettermiddag:
Hva er begrunnelsen for at Meråkerbanen blir tatt ut av trafikkpakke 2 før anbudsperioden går ut? Og: Hvordan samsvarer dette med den politiske målsettingen om stans i anbud på jernbanestrekninger og nei til oppsplitting?
Etter å ha purret på departementet svarte pressevakten på e-post tirsdag formiddag:
«Henvendelsen din er mottatt. Jeg skal sjekke status, og kommer tilbake til deg så snart som mulig.»
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Nå: 0 stillingsannonser

