Matpriser
– Grensehandel er Norges fjerde største dagligvarekjede
Nordmenn grensehandlet for 11 milliarder kroner i 2024. Vi la igjen 1,8 milliarder mer enn året før.
– Verdiskapning og arbeidsplasser får vokse seg større på andre siden av Svinesund – på bekostning av tilsvarende vekst i Norge, advarer NHO Mat og Drikke.
Martin Guttormsen Slørdal
Saken oppsummert
erlend@lomedia.no
Nordmenn handlet i snitt for 2145 kroner på hver tur, viser tallene fra Statistisk sentralbyrå.
Det er en betydelig økning på alle fronter:
• 11 milliarder kroner er 1,7 milliarder kroner mer enn i 2023, som utgjør en økning på 18 prosent.
• Antallet dagsturer har samtidig økt med nesten en halv million, opp til 5,1 millioner.
– Grensehandelen er så stor at den er å regne som Norges fjerde største dagligvarekjede, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
– Det betyr at viktig verdiskaping og arbeidsplasser får vokse seg større på andre siden av Svinesund – på bekostning av tilsvarende vekst i Norge.
Skuffet over regjeringen
Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) reagerer på manglende oppfølging fra Hurdalsplattformen, hvor regjeringen lovet å se på hvordan avgiftssystemet kan justeres for å gjøre grensehandel mindre attraktivt.
– Vi trenger en politikk som utjevner avgiftsforskjellene på de varene som driver grensehandelen, sier forbundsleder Anne Berit Aker Hansen på NNNs nettsider.
– Kjøp av dagligvarer har økt kraftig. Varer kjøpt over grensen undergraver norsk næringsliv. Det er skuffende at regjeringen ikke har tatt noen grep for å redusere grensehandelen, fortsetter hun.
Økning på drivstoff
Nordmenn brukte hele 4,7 milliarder kroner på mat- og dagligvarer på turer over grensa i fjor.
I tillegg gikk 1,4 milliarder til alkohol og 1,2 milliarder til snus og tobakk.
Svenske myndigheter satte ned drivstoffavgiftene på nyåret i fjor, og det har gitt utslag på drivstoffhandelen.
Nordmenn fylte drivstoff på dagstur for 371 millioner i fjor, mot 124 millioner i 2023.
Over halvparten i Strømstad
9,7 av de 11 milliarder kronene vi brukte på dagsturer over grensa havnet i Sverige, og nærmere 5,6 milliarder kroner i Strømstad-området alene.
Charlottenberg fulgte etter med 1,8 milliarder, mens nordmenn la igjen 815 millioner kroner i Töcksfors og 1,55 milliarder i Sverige for øvrig.
Grensehandelen i andre land – stort sett Danmark og Finland – lå på oppunder 1,3 milliarder kroner.
