Reklameforbud mot barn kan bryte EU-regler
Regjeringen vil stoppe reklame for usunne matvarer rettet mot barn. Nå har NHO har klaget inn regjeringen for mulig brudd av EØS-reglene.
Mat- og drikkevareindustrien mener det fortsatt er uklart hva som kan markedsføres overfor barn.
ERLEND ANGELO
Saken oppsummert
- Regjeringen ønsker å gjøre det lettere å ta sunne valg for å bedre folkehelsen
- NHO mener markedsføringsforbudet rammer norske bedrifters konkurransemuligheter
- Tillitsvalgte frykter at arbeidsplasser kan bli påvirket
erlend@lomedia.no
Regjeringen har fått kritikk fra flere hold i jobben med den nye lovforskriften, som kom på plass i april.
Idretten er redd for å miste en viktig inntektskilde gjennom sponsorer, mens matindustrien mener den mister mulighet til å markedsføre mange av sine produkter.
Tillitsvalgte frykter på sin side at det kan ramme arbeidsplassene deres.
Formålet med den nye forskriften å gjøre det lettere å ta sunne valg og å bedre folkehelsen, sa helseminister Jan-Christian Vestre til NNN-arbeideren i mars.
For gamle barn
Nå klager NHO Mat og Drikke deler av forbudet til overvåkingsorganet Esa. De mener nemlig regjeringen bryter EØS-avtalen.
Dette er Esa
Står for Efta Surveillance Authority
Er et overvåkingsorgan som passer på at Norge følger EØS-avtalen
Esa kan starte saker på eget initiativ eller etter klage
Ved klage vurderer Esa først om det er hold i klagen. Hvis ja, så etterspør de mer informasjon fra myndighetene. Få saker går så langt at de havner i EFTA-domstolen, som dømmer i EØS-saker
– Vi støtter formålet, og produsentene jobber målbevisst med å legge til rette for et sunnere kosthold. Men denne forskriften går altfor langt, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, til NNN-arbeideren.
Det er tre områder av forskriften NHO reagerer på. Det første er aldersgrensen på 18 år.
– Regjeringen nevner 15 års aldersgrense for sosiale medier, helsemessig er man myndig som 16-åring. Mens her er man barn til man er 18 år. De går så hardt til verks at det blir veldig likt et totalforbud for markedsføring. Gruppene blir for store, rett og slett, sier Brubakk.
Han henviser også til høringssvaret til Justisdepartementet. De skriver også at aldersgrensen i praksis kan bli et totalt markedsføringsforbud overfor voksne – og at det kan være problematisk rent EØS-rettslig.
For uklar
NHO er også tydelig på at både forskriften er uklar.
– Når du trenger en 40-siders veileder til 1,5 side med lovforskrift, så er vel det et tegn på nettopp det, mener Brubakk.
NHO mener forskriften på den måten bryter med EØS-rettens prinsipper om «legal certainty» – altså at loven må være presis og enkel å forstå.
Uklar håndhevelse
Det punktet henger sammen med det tredje som NHO har klaget inn for ESA, nemlig hvordan loven skal håndheves.
Bryter man markedsføringsforbudet, kan man fra 1. januar 2027 straffes med overtredelsesgebyr helt opp til 50G – tilsvarende omtrent 6,5 millioner kroner.
NHO mener det bryter med menneskerettighetskonvensjonen når det er for stor uklarhet i loven.
– For å kunne straffes, må det være helt klart at du vet om at det du gjør er ulovlig. Men her er knyttet en skjønnsmessig vilkårlig saksbehandling til forskriften, mener Brubakk.
Rammer skjevt
NHO-direktøren håper klagen til Esa vil bidra til å rette opp de største svakhetene.
– Vi støtter regulering av markedsføring overfor barn. Det hadde vi også tidligere. Men det må være mulig å lage en regulering uten at det tar vekk konkurransemulighetene for norske bedrifter, mener Brubakk.
Helse- og omsorgsdepartementet er kjent med at NHO har sendt inn klage til Esa, men kjenner ikke innholdet i den, skriver de til NNN-arbeideren.
Tillitsvalgte bekymret
Flere tillitsvalgte i mat- og drikkevareindustrien deler bekymringen til NHO Mat og Drikke. Blant dem Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine. Meierikonsernet har støttet NHOs klage – og det gjør også Johansen.
– Risikoen, i ytterste konsekvens, er at vi må si opp folk. Det er få, om noen, produkter som selger seg selv. Reklame er viktig for oss, sier Johansen til NNN-arbeideren.
Bekymrete tillitsvalgte fra ulike NNN-bedrifter konfronterte helseminister Jan Christian Vestre under landsmøtet i mars. De er ikke beroliget av arbeidet som er gjort med forskriften i etterkant.
ERLEND ANGELO
Tine har mange produkter – også næringsrike produkter som hører hjemme i et barns kosthold, ifølge Johansen – som de er bekymret for rammes av forbudet.
Johansen peker på denne formuleringen: «Uavhengig av om markedsføringen er særlig rettet mot barn, skal markedsføring av slike produkter ikke forekomme på en måte som oppfordrer voksne til å kjøpe produktet til barn.»
– Det kan være mange produkter vi ikke tør å fortsette reklame for, i frykt for store gebyrer, sier Johansen.
– Jeg håper Esa støtter vårt syn om at dette er for strengt og uklart.


Nå: 0 stillingsannonser