GENERASJONER: Stupedama har kommet i ulike versjoner opp gjennom årene. Nå kommer hun snart i ny drakt.
Erlend Angelo
Smaken av Norge
Stupedama feirer 60 år: – Noen kjøpmenn nekta å ta henne inn da vi gikk fra badedrakt til bikini
Det blir gjerne litt drama hver gang Stupedama relanseres. Det blir det nok også denne gangen – men det gjelder å bare stupe i det.
erlend@lomedia.no
En skal ikke spørre damer om alderen, såpass har NNN-arbeideren lært opp gjennom årene. Men det er jo forfriskende når man møter damer som helt ærlig står fram med tallet.
Det gjør Stupedama. Hun er 60 år og stolt av det! Men, det må det være lov å si; hun holder seg jo godt! Og når det er runddag, da skal det så klart feires! For Stupedama skjer det også noe helt historisk – 60-åringen blir nemlig sukkerfri herfra og til evigheten. I tillegg skal bursdagen feires med flere nye motiver på pastilleska – og lansering av en lakrispose.
Populær
Av alle godteriklassikerne – her kan nevnes kjenninger som Gomp, Badeball-kjærligheten og Dundersalt – som har oppstått i Brynild-fabrikken i Fredrikstad, er det trolig saltpastillen Stupedama som har vekket mest engasjement blant søtspisende nordmenn.
Den elegante stuperen skal visstnok være inspirert av Esther Williams, svømmer av olympiske dimensjoner på 1940-tallet, senere skuespiller.
INSPIRASJONEN: Svømmeren og skuespilleren Esther Williams var den originale stupedama.
Erlend Angelo
Hvem som designet den originale dama, det er de faktisk ikke helt sikre på hos godteriprodusenten. Men at det har vært store diskusjoner omkring både utseende og påkledning helt siden hun så dagens lys i 1962, det hersker det ingen tvil om.
KLASSIKER: Marianne Edvardsen har håndtert noen kilo Gomp gjennom årene.
Erlend Angelo
– Det var noen kjøpmenn som nekta å ta inn Stupedama da vi gikk fra badedrakt til bikini i 1970. Så lettkledde damer kunne de ikke ha i hyllene sine! forteller produktsjef Therese Knutzen.
Albumcover
Godteriklassikeren har blitt en del av den kollektive hukommelsen for alle som vokste opp på 60- og 70-tallet. Og for mange etter det også.
Oppskrifta har fram til nå vært den samme siden dag én, men selve produksjonen har variert langt mer. I det siste har det gjerne blitt en «Limited Edition»-variant på sommerstid.
GODTERIVARIANT: Stupedama stuper inn i godterihyllene med lakriskulene som ble lansert tidligere i år.
Erlend Angelo
Men det står ikke på tilbakemeldingene når hun forsvinner fra butikkhyllene uttpå høsten.
– Det er mange som forbinder Stupedama med den problemfrie barndommen, noen har henne til og med som sin personlige helt, så det er populært når hun kommer tilbake i butikkene, forteller Knutzen.
Stupedama har også blitt til både bokcover og albumcover. Sistnevnte har selv blitt et aldri så lite ikon i musikkverden, for «Materialtretthet» av The Aller Værste er kåret til noe av det ypperste innenfor norsk musikk. (Søk opp «Du sklei meg så nær inn på livet» så har du nok hørt det!)
– Det kommer stadig henvendelser for å få bruke henne, men vi er litt selektive i hva vi tillater. Men det er klart det er vinn-vinn om vi finner gode samarbeidspartnere, sier Knutzen.
Den som venter på noe godt …
Stupedama anno 2022 framstår like vågal og livsglad som alltid. Men hvordan hun faktisk ser ut er det derimot så mye hemmelighetskremmerier rundt at NNN-arbeideren ikke ser snurten av henne i godterifabrikken i Fredrikstad.
GODE TIDER: Koronatrøst de siste par årene har gitt gode tider for Brynild, kan tillitsvalgte Vigdis Korpiselka fortelle. Nå skal det ansettes flere på fabrikken.
Erlend Angelo
En stor nyhet har vi jo allerede avslørt: Fra nå av blir Stupedama sukkerfri.
– Sånn sett gjeninnfører vi henne mer tidsriktig enn noen gang. Pastiller er jo ikke godteri, det er mer hverdagskos, så dette er en viktig tilpasning for oss, sier Knutzen.
TROMLING: Litt sortering og drasje-tromling for å tilsette smak og farge, lag på lag.
Erlend Angelo
NNN-arbeiderens overtalelseskrefter strekker derimot ikke til for å få en liten forhåndstitt på de eske-variantene som kommer.
– Vi hadde en tegnekonkurranse i forbindelse med 60-årsutgaven, så det kommer noen nye varianter av dem. I tillegg til den klassiske eska. Vi får sikkert litt kjeft, men det blir nok mest glade kunder, håper vi, smiler Knutzen.
Og da blir nok Stupedama igjen å finne på alles lepper. På den ene eller den andre måten.
SJOKOLADE: Fotografen ble helt svimmel av glede og lukt da han oppdaget at Brynild også produserer sjokolade. Her er det Lasse Jensen som gjør klar bringebærsjokoladen, mens klassikeren Risbrød produseres på linja ved siden av. – Jeg er nok mer fan av salt godteri, så jeg kan jo godt si at Stupedama er favoritten siden du er her, smiler Jensen. Brynild produserer også nøtter under merkevaren Den Lille Nøttefabrikken.
Erlend Angelo
Brynild
• Familieeid på femte generasjonen
• Holder til i Fredrikstad med 230 ansatte
• Omsetning: 804 millioner (2020-tall)
• Produserer godteri, pastiller, nøtter og sjokolade