Jernbane
Bane Nor-ansatte har lav tillit til konsernledelsen
Bane Nors øverste ledelse sliter med lav tillit hos sine rundt 3400 ansatte.
Bane Nor-ledelsen, med konsernsjef Gorm Frimannslund i spissen, har liten tillit fra egne ansatte.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Fjorårets medarbeiderundersøkelse i Bane Nor er lite lystig lesning for konsernsjef Gorm Frimannslund og hans ledergruppe, skriver Aftenposten. På en skala fra 1 til 5 scorer ledelsen 3,2 på spørsmålet om tillit. Det er selskapet Rambøll som har gjort undersøkelsen. Ifølge tall som konsernsjefen skal ha fått fra dem, scorer sammenlignbare bedrifter i snitt 3,7.
I etterkant av et allmøte hvor undersøkelsen ble presentert, ble det sendt ut en melding i Bane Nors interne kanaler:
«Tilliten til konsernledelsens måte å lede virksomheten på peker seg ut, og ligger markant lavere enn resten av svarene.»
Frimannslund sier til Aftenposten at han ikke er fornøyd med resultatet.
– Jeg er fornøyd med at medarbeiderne svarer ærlig, men dette er ikke tilfredsstillende for oss. Vi må brette opp ermene og gjøre en bedre jobb, sier han.
Ikke bare toppledelsen
– Det er lavt, det er bekymringsfullt og det er alvorlig, sier Lars Øyvind Sannes, hovedtillitsvalgt for NJF i Bane Nor.
Han mener likevel bildet er mer nyansert enn det undersøkelsen gir uttrykk for. Sannes tror konsernledelsen blir straffet for problemer som ligger lenger ned i organisasjonen.
– Det eneste spørsmålet som direkte handlet om tillit gjaldt konsernledelsen. Det er kanskje en svakhet med undersøkelsen. Derfor tror jeg at svaret ikke er en ren fasit, sier Sannes.
Gjort upopulære grep
Han påpeker at det også har vært gjennomført tiltak som har skapt uro. Sannes trekker fram endringer i reise- og diettgodtgjørelsene og usikkerheten rundt ERTMs-innføringen og konsekvensen den har for de ansatte.
– Upopulære grep gjør at mange blir misfornøyde.
Sannes har ikke noen gode svar på hva som må gjøres. Han tror ikke problemene blir borte om Gorm Frimannslund blir byttet ut.
– Jeg har sagt i styret og sentralt samarbeidsutvalg at vi i NJF har tillit til Gorm og konsernledelsen. Jeg opplever at det er en endring i konsernledelsen som går på at de er mer ivaretakende av de ansatte og mer synlig enn tidligere. Men det hjelper ikke med holdningsendringer og synlighet i konsernledelsen hvis det ikke følges opp lenger ned i organisasjonen, sier Sannes.
88 prosent av de ansatte har svart på undersøkelsen.