JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flygerforbundet er bekymret for sikkerheten i luftrommet

Etter flere radarproblemer i Nord-Norge den siste tiden, reagerer Norsk Flygerforbund.
Forbundsleder Synnøve Egeness Lilleli i Norsk Flygerforbund mener det har vært for mange tilfeller av radarutfall i Nord-Norge den siste tiden.

Forbundsleder Synnøve Egeness Lilleli i Norsk Flygerforbund mener det har vært for mange tilfeller av radarutfall i Nord-Norge den siste tiden.

NTB

Norsk Flygerforbund er bekymret for sikkerheten og mener å se en farlig trend.

Mandag stengte Avinor lufttrafikken over Tromsø og Evenes en times tid. Årsaken var et radarutfall like før klokka 9 om morgenen. I august førte et strømbrudd til problemer, skriver Nordlys.

Radarutfall setter kommersiell flytrafikk på bakken, men også ambulanseflyoppdrag må vente. Det er kun hasteoppdrag som kan gjennomføres.

Forbundsleder Synnøve Egeness Lilleli i Norsk Flygerforbund mener det har vært for mange tilfeller av radarutfall den siste tiden.

– Ved radarutfall blir man ganske blind i både flygelederleddet, men også i bindeleddet mellom cockpit og flygeleder. Ved radarutfall blir det begrensninger på hvor mange fly man kan ha i luften, forklarer hun.

I april var også luftrommet i Sør-Norge stengt i flere timer på grunn av en feil ved Oslo kontrollsentral i Røyken.

– Radarbortfall er dramatisk for flysikkerheten, og vi begynner å se en farlig trend. Det siste året har det vært en rekke tilfeller hvor radarsystemene til Avinor av ulike grunner har gått ned for telling, og vi er bekymret, sier pilot og kommunikasjonsansvarlig Simen Follesø Røiseland i Norsk Flygerforbund til avisen.

Avinor er de første i Europa som har gått over til satellittbaserte innflygninger for å redusere CO2-utslipp og flytid, men også spare penger. Samtidig fases eldre navigasjonsanlegg ut.

Avinor understreker at det ikke var noen ekstra trussel mot flysikkerheten i den drøye timen mandagens radarproblemer varte.

– Det var aldri fare for flyene i luften eller på bakken. Sikkerhet kommer alltid først i luftfarten, og vi har svært gode systemer som sikrer at fly i luften kan lande, opplyser kommunikasjonsrådgiver Ylva Celius Trulsen til Nordlys.

Warning
Annonse
Annonse