JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flyprisene i distriktet blir kuttet kraftig neste år

Regjeringen reduserer prisene på en rekke flyruter i distriktene fra 1. april 2024 med opptil 50 prosent.
Widerøe flyr en rekke av FOT-rutene. 

Widerøe flyr en rekke av FOT-rutene. 

Brian Cliff Olguin

Helge.Birkelund@lomedia.no

– De regionale flyrutene er en viktig del av samferdselstilbudet i distriktene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at dette vil gjøre det lettere og billigere å reise langs kysten.

– Lavere priser vil bedre hverdagen for mange på Vestlandet og i Nord-Norge, sier Vedum.

Prisene på de såkalte FOT-rutene, ruter der staten kjøper inn tjenestene for å sikre et tilbud, blir halvert fra 1. april 2024. Det skjer som en del av utlysning av nye kontrakter på disse rutene, som kommer senere i vår.

I tillegg skal det «legges bedre til rette» for mer tilgjengelighet fra Helgeland og nordover, og rutestrukturen skal endres i Finnmark og Nord-Troms.

Flyruten Stord-Oslo tas også inn i FOT-ordningen. Røros lufthavn skal få fly som står parkert der over natta, slik at fly ikke blir innstilt på grunn av morgentåka. Kapasiteten på FOT-rutene skal øke i tråd med at man venter mer etterspørsel, også på helikopterruta Værøy-Bodø.

Leder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, sier det er veldig positivt for norsk luftfart og distriktspolitikken at staten tar et aktivt grep for å styrke luftfarten og gjør den mer tilgjengelig gjennom en prisreduksjon.

– Vi har også tillit til at regjeringen følger opp sin egen luftfartsmelding og skjerper kravene til de som skal operere FOT-rutene. Det vil blant annet bety at det stilles krav til at de statsstøttede flyrutene utelukker bruk av selvstendige oppdragstakere og utelukker oppdragstakere som ikke har en sosial standard, sier Wasland til FriFagbevegelse.

At det også planlegges en utvidelse av FOT-rutene og kreves overlappende fly betegner han som veldig positivt.

– Den norske distriktsstrukturen er ikke egnet for å drive luftfarten med kommersielle prinsipper. Dette er viktig for distriktspolitikken, men også for luftfarten, legger han til.

Første nestleder i LO, Sissel M. Skoghaug, kaller dette en fantastisk god nyhet for folk og næringsliv langs kysten og nord i landet.

– Dette er viktig for mange i distriktene. Særlig der flyrutene er en vesentlig del av kollektivtilbudet, slik som i Finnmark. Det høye prisnivået har ufortjent truffet de som er helt avhengig av flytransport for å komme seg rundt i regionen, og til steder som kommunesentre og hovedstaden, kommenterer hun i en e-post til FriFagbevegelse.

– Dette har LO lenge jobbet for og ble lovet i Hurdalsplattformen. Det er derfor gledelig at også denne lovnadene fra vår regjering nå blir fulgt opp.

Annonse
Annonse