JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Follobanen åpner igjen 5. mars: – Dette har vært en krise for Bane Nor

Feilrettingen i den nye tunnelen vil koste opp mot 100 millioner kroner.
Follobanen består i hovedsak av Blixtunnelen, som er Nordens lengste jernbanetunnel. Den halverer reisetiden mellom Oslo S og Ski.

Follobanen består i hovedsak av Blixtunnelen, som er Nordens lengste jernbanetunnel. Den halverer reisetiden mellom Oslo S og Ski.

Nicolas Tourrenc, Bane Nor

alexander.vestrum@ntb.no

Follobanen måtte stenge 19. desember i fjor, bare én uke etter at milliardprosjektet ble åpnet for trafikk.

Etter omfattende feilsøking og utskifting av deler i det elektriske anlegget i den splitter nye tunnelen, vil trafikken starte opp igjen 5. mars.

Det ble enighet om den nye åpningsdatoen i et møte mellom Jernbanedirektoratet, Vy og Bane Nor fredag.

– Det føles bra å kunne gå ut med en dato, men jeg har hatt vondt av den situasjonen vi har vært i forhold til passasjerer, togreisende og publikum, og for hele Bane Nor-organisasjonen. Dette har vært en krise for Bane Nor, sier Gorm Frimannslund i Bane Nor til NTB.

Han sier det nå ikke foreligger opplysninger som gjør at de ville vurdert en senere åpning av tunnelen enn hva som først ble lagt til grunn i desember.

Frimannslund er likevel åpen for at dette vil bli vurdert annerledes i en av granskningene som er i gang med å undersøke hva som gikk galt i forbindelse med åpningen av tunnelen.

Nordens lengste jernbanetunnel

Regningen for ekstraarbeidet som er utført de siste ukene, vil ende et sted mellom 60 og 100 millioner kroner.

Bane Nor understreker imidlertid at deler av dette vil bli avkrevd videre fra underleverandører i prosjektet til totalt 37 milliarder kroner.

Follobanen består i hovedsak av Blixtunnelen, som er Nordens lengste jernbanetunnel. Den halverer reisetiden mellom Oslo S og Ski.

– Det har vært krevende uker for de som har reist mellom Ski og Oslo S. Jeg vil takke alle pendlere og reisende på Østfoldbanen som har vært tålmodige med oss disse ukene. Jeg vil også takke Vy for godt samarbeid underveis. Nå er vi trygge på at Follobanen er klar for togtrafikk igjen, og det er jeg veldig glad for, sa Frimannslund da han kunngjorde gjenåpningen fredag.

Testet over 400 ganger

Fra 5. mars blir rutetilbudet på Follobanen og Østfoldbanens lokallinje det samme som det var da Follobanen åpnet 11. desember.

Det betyr at det kjøres med full trafikk fra denne dagen. Fram til da fortsetter testkjøringen og ferdigstillingen av anlegget.

Det har pågått testkjøring siden 5. februar.

Utbyggingsdirektør Stine Undrum forklarer at Bane Nor vil ha kjørt over 400 testkjøringer når fredagen er omme. De har testet dag og natt, med full linjehastighet og med enkle og doble togsett, for å teste kapasiteten til Follobanen.

– Vi har avdekket feil og utbedret disse fortløpende. Vi har testet anlegget gradvis for å sjekke belastningen. Vi vil fortsette med testkjøringen med tredoble togsett fram til åpningen for å sikre driften, sier Undrum.

– Det er Bane Nor som har ansvaret

Utbyggingsdirektøren sier at de ikke har funnet noen store avvik, men noen mindre feil på en sporveksel og to signalfeil. Dette er nå utbedret og fikset.

– Testresultatene viser at tilstanden er tilfredsstillende. Konklusjonen etter alle de testkjøringene vi har gjennomført, og den fullstendige risikovurderingen, viser at det er forsvarlig å åpne Follobanen 5. mars.

Undrum påpeker også at sikkerheten er det viktigste, og at ingen av de risikofaktorene som nå er knyttet til anlegget, vil være til fare for sikkerheten.

– Det er Bane Nor som har ansvaret, og vi står inne for alle beslutninger som er tatt. Det vil være trygt å åpne nå, og vi mener at vi har et robust anlegg som vil fungere etter hensikten.

– Det er en gjenværende risiko

Jernbanedirektoratet fikk fredag beskjed av Bane Nor om den planlagte åpningsdagen, og at risikoen for uforutsette hendelser er lav, sier jernbanedirektør Knut Sletta. Direktoratet har det overordnede ansvaret for togtilbudet i Norge.

Sletta forteller at han er glad for at de reisende endelig kan ta i bruk Follobanen igjen, uten risiko for fremtidige stengninger.

– Det er en gjenværende risiko, men basert på informasjonen vi fikk fra Bane Nor, vurderer vi at den er akseptabel. Bane Nor har forsikret oss om at det er svært lite sannsynlig at tunnelen må stenges igjen, sier Sletta.

Jernbanedirektoratet har hatt tett dialog med Bane Nor og Vy i januar og februar for å sikre god informasjonsflyt mellom aktørene.

Det er Bane Nor som beslutter om Blixtunnelen kan åpne, mens Vy har ansvar for å bemanne og kjøre togene, samt å gi kundene god informasjon om rutetilbudet.

– Vår prioritet har vært å sikre forutsigbarhet i togtilbudet. Derfor har vi hatt hyppig informasjonsdeling fra Bane Nor og Vy. Basert på informasjonen vi har fått fra Bane Nor, mener vi at risikoen nå er akseptabel, sier jernbanedirektøren.

Stenges noen dager i påsken

Etter åpningen vil det fortsatt være noen utbedringer som gjenstår.

Bane Nor vil likevel forsikre alle som skal reise med Follobanen, at det er trygt å kjøre tog gjennom Blixtunnelen.

– Vi har gjort en risikoanalyse, og resultatet viser at gjenstående arbeid er av mindre grad som ikke påvirker togtrafikken. Det er trygt å åpne for trafikk igjen, sier Bane Nor-sjef Frimannslund.

Det gjenstående arbeidet vil bli utført i forbindelse med at Follobanen stenger noen dager i påskeferien og i sommer.

Da skal arbeidet med å koble jernbanespor til Oslo S og Follobanen gjøres slik at pendlerne skal slippe å bytte tog på Oslo S. Dette er arbeid som har vært planlagt i lang tid, opplyser Bane Nor.

Warning
Annonse
Annonse