JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Pendlertog

Follobanen kunne ha blitt testet i full skala, mener Vy

Bane Nor mener det var umulig å teste Follobanen med normal togbelastning før åpningen. Vy mener at de hadde mer enn nok tog til fullskala testing.
Inngangene til Blixtunnelen og Roåstunnelen fra Ski i retning Oslo S. Follobanen ble åpnet 12. desember, men ble stengt åtte dager senere. Prestisjeprosjektet holdes stengt inntil videre.

Inngangene til Blixtunnelen og Roåstunnelen fra Ski i retning Oslo S. Follobanen ble åpnet 12. desember, men ble stengt åtte dager senere. Prestisjeprosjektet holdes stengt inntil videre.

Stian Lysberg Solum / NTB

Testingen blir tema på hastemøtet i Samferdselsdepartementet tirsdag.

– Nygård vil i møtet i dag bli orientert om hvordan testene foregikk og hvorfor disse problemene ikke ble avdekket i den forbindelse, opplyser departementet til NTB.

I normal drift er det på det meste seks avganger i timen i hver retning på Follobanen, men testkjøringen ble aldri gjort med mer enn én avgang i timen, skriver Aftenposten.

Avsløring: Tre branner stoppet Follobanen. Dette er trolig årsaken til togskandalen

Nygård gjentok argumentasjonen

Bane Nor mener det var umulig å teste strekningen med samme togtrafikk som den har i full drift, en argumentasjon som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) gjentok mandag morgen.

– Fullskala testing er knapt nok mulig å få til i Norge. Det betyr at du må hente ut tog fra annen drift for å få det til, sa Nygård.

Vy, som Bane Nor leier inn for å kjøre tog til testkjøring, avviser Bane Nor og samferdselsministerens påstand.

NJF-lederen: – Ikke overraskende at Follobane-feiringen endte så trist

Uproblematisk

Ifølge kommunikasjonssjef, Åge-Christoffer Lundeby, ville det vært uproblematisk for Vy å levere nok tog til å teste med tilsvarende trafikk som rutetabellen.

Han sier det kun handler om planlegging og at de fint ville klart å levere en slik bestilling med to ukers frist.

Prestisjeprosjektet til 37 milliarder kroner ble offisielt åpnet 12. desember, men måtte stenge åtte dager senere. Ingen vet når togene igjen kan gå på Follobanen, men det blir tidligst i februar.

Årsaken til at strekningen stenges, er ifølge Bane Nor en feil i returstrømanlegget.

Samferdselsministeren har kalt Bane Nor inn til hastemøte tirsdag klokken 15. Der vil han be om en foreløpig redegjørelse om stengningen av Follobanen.

Mye lest: Togansatte mister gratis billett. Nå truer Tore med å slutte

Fakta om Follobanen

Den nye Follobanen har hatt en vanskelig start. Foreløpig er banen stengt ut januar.

* Togene på Follobanen mellom Oslo og Ski begynte å kjøre på den nye strekningen 11. desember, mens den offisielt ble åpnet dagen etter.

* Med en toppfart på 250 kilometer i timen skulle reisetiden halveres på den 22 kilometer lange strekningen, fra 22 til 11 minutter.

* Allerede samme dag som de første togene gikk, måtte togene kjøre med redusert hastighet på strekningen etter en signalfeil.

* 19. desember ble Follobanen stengt på grunn av strømproblemer etter en brann i et teknisk rom tilknyttet Ski stasjon. Da hadde det vært innstillinger og forsinkelser i flere dager.

* Planen var at Follobanen skulle være stengt fram til 27. desember, men lille julaften oppsto det varmgang og røykutvikling i samme anlegg. Den bakenforliggende årsaken ble ikke funnet og dermed ble gjenåpningen utsatt til 1. januar.

* 29. desember var årsaken til feilen fortsatt ikke funnet og igjen ble åpningen utsatt. Det er fortsatt uvisst når Follobanen kan åpne for trafikk. Inntil videre holdes den stengt ut januar.

* Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et møte tirsdag 3. januar. Her skal statsråden få en foreløpig redegjørelse for stengningen av Follobanen. Han har tidligere bedt om en skriftlig redegjørelse, med frist 16. januar.

* Mens Follobanen er stengt kjører går togtrafikken mellom Oslo og Ski på Østfoldbanens gamle linje.

* Prestisjeprosjektet har en prislapp på 36,8 milliarder kroner.

Annonse

Flere saker

Annonse

Fakta om Follobanen

Den nye Follobanen har hatt en vanskelig start. Foreløpig er banen stengt ut januar.

* Togene på Follobanen mellom Oslo og Ski begynte å kjøre på den nye strekningen 11. desember, mens den offisielt ble åpnet dagen etter.

* Med en toppfart på 250 kilometer i timen skulle reisetiden halveres på den 22 kilometer lange strekningen, fra 22 til 11 minutter.

* Allerede samme dag som de første togene gikk, måtte togene kjøre med redusert hastighet på strekningen etter en signalfeil.

* 19. desember ble Follobanen stengt på grunn av strømproblemer etter en brann i et teknisk rom tilknyttet Ski stasjon. Da hadde det vært innstillinger og forsinkelser i flere dager.

* Planen var at Follobanen skulle være stengt fram til 27. desember, men lille julaften oppsto det varmgang og røykutvikling i samme anlegg. Den bakenforliggende årsaken ble ikke funnet og dermed ble gjenåpningen utsatt til 1. januar.

* 29. desember var årsaken til feilen fortsatt ikke funnet og igjen ble åpningen utsatt. Det er fortsatt uvisst når Follobanen kan åpne for trafikk. Inntil videre holdes den stengt ut januar.

* Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et møte tirsdag 3. januar. Her skal statsråden få en foreløpig redegjørelse for stengningen av Follobanen. Han har tidligere bedt om en skriftlig redegjørelse, med frist 16. januar.

* Mens Follobanen er stengt kjører går togtrafikken mellom Oslo og Ski på Østfoldbanens gamle linje.

* Prestisjeprosjektet har en prislapp på 36,8 milliarder kroner.