McDonalds dropper kunstig intelligens etter misforståelser
Ulike dialekter og aksenter ble for vanskelig for KI-stemmen som skulle ta imot bestillinger.
McDonalds avslutter et prøveprosjekt i USA.
Matt Rourke/AP/NTB
McDonalds avslutter et prøveprosjekt i USA der kunstig intelligens (KI) tok imot ordre i drive-thru-restauranter.
Prøveprosjektet ved over hundre av kjedens utsalgssteder var et samarbeid med IBM. Kunder har meldt om flere rare misforståelser, men selv om det nå er avsluttet, utelukker ikke McDonalds at kundene i fremtiden kan bli møtt med andre stemmestyrte løsninger.
Kilder med kjennskap til teknologien sier til CNBC at stemmegjenkjenningen blant annet slet med å forstå ulike dialekter og aksenter, noe som bidro til å gjøre KI-løsningen mindre presis.
McDonalds ønsker ikke på kommentere presisjonsnivået, men kunder har delt historier om til dels bisarre feil og misforståelser. En video på TikTok fra i fjor viser tilsynelatende at KI-assistenten fortsetter å legge til ordre etter ordre etter ordre med kyllingnuggets, mens kunden ler og forsøker å få systemet til å holde opp. Andre har fortalt om andre tabber, som is levert med ketsjup og smør eller ordre som er fanget opp fra andre biler i nærheten.