Nav-skandalen
Nav-klient får 70.000 i erstatning etter å ha vært urettmessig fengslet: – Jeg opplever summen som latterlig
En Nav-klient som ble straffeforfulgt av Nav i seks år og urettmessig fengslet i 61 dager, har fått 70.000 kroner i erstatning. Nå saksøker hun staten.
Kvinnen går nå til sak mot staten og krever større oppreisning.
Hanna Skotheim
Kvinnen er et av ofrene i Nav-skandalen som ble avdekket i 2019 da det ble kjent at Navs praksis i saker om en rekke trygdeytelser var i strid med EØS-retten.
Statens sivilrettsforvaltning (SFR) har gitt kvinnen – som en av de første som får oppreisning etter skandalen – en erstatning på 70.000 kroner.
– Jeg opplever summen som latterlig. En trøkk i trynet for å si det på godt norsk, sier kvinnen til Aftenposten.
Hun beskriver prosessen fra da Nav anmeldte henne i 2015 for grovt bedrageri til hun ble frikjent i november 2021 som «en endeløs følelse av overgrep fra myndighetene».
– Det er ikke antydning til at de tar inn over seg hva de har gjort, og hvordan det har påvirket oss som mennesker, sier hun.
– Vi har fattet vedtak i tre saker hvor vedkommende har sonet fengselsstraff. De tilkjente oppreisningsbeløpene i disse sakene ligger på mellom 50.000 og 70.000 kroner, sier avdelingsdirektør Kristina Kjeverud i SRF.
Hun mener beløpet må ansees som en «betydelig oppreisningssum».
Kvinnen går nå til sak mot staten og krever større oppreisning.
Aktuelt: Nye regler for AAP fra 1. juli
Ny feil fra Nav: Over 500 personer har fått utbetalt for lite uføretrygd