JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brøyter døgnet rundt for å holde flyplassen åpen

Mens togene står og politiet anbefaler sørlendingene å la bilen stå, jobber NTL-erne på Kristiansand lufthavn døgnet rundt for å holde flytrafikken i gang.
Mannskapene på Kristiansand lufthavn jobber døgnet rundt for å holde flytrafikken i gang.

Mannskapene på Kristiansand lufthavn jobber døgnet rundt for å holde flytrafikken i gang.

Trygve Tønnesen/Avinor

anders@lomedia.no

– Det er helt vilt, med både snø og storm, oppsummerer plasstillitsvalgt Morten Fossdal for NTL Luftfarten ved Kristiansand lufthavn.

Etter at snøværet slo inn over Sørlandet, har han og kollegaene holdt brøyteutstyret i sving kontinuerlig.

– Vi jobber dag og natt, mellom sju og ti personer. Det blir mye overtid, konstaterer han.

Det er vanligvis fire på jobb samtidig, som ivaretar både snøbrøyting og brannberedskap. Det går ikke i de ekstreme forholdene som har vært. Andre ansatte på flyplassen hjelper også til.

I tillegg til all snøen, skaper sterk vind krevende forhold på lufthavnen.

I tillegg til all snøen, skaper sterk vind krevende forhold på lufthavnen.

Trygve Tønnesen/Avinor

De tar nesten bare pauser når det er flybevegelser på rullebanen. Det har blitt bestilt en del pizza disse dagene.

– Det går i ett. Man kjører hjem og legger seg, og så er det på jobb igjen, forteller han.

Han har ikke opplevd lignende forhold i Kristiansand.

– Det er ganske pyton. Når du kjører i brøytetoget ser du nesten ingenting. Siden området er så åpent, blåser vinden hardt, sier Fossdal.

KREVENDE: NTL-tillitsvalgt Morten Fossdal bekrefter at været har gjort det krevende å holde Kristiansand lufthavn åpen.

KREVENDE: NTL-tillitsvalgt Morten Fossdal bekrefter at været har gjort det krevende å holde Kristiansand lufthavn åpen.

Trygve Tønnesen

De har fire store brøytebiler som kjører på rekke, og en snøfreser som kaster bort alt de har brøytet. På dagtid prioriterer de det som trengs for at flyene kan gå. Men det er også andre veier og områder som må brøytes, og det gjør de gjerne på natta.

Et eksempel er «boksene» som sender et lys opp til flyene som skal lande, og viser glidebanen flyene skal holde.

– Vi må fjerne all snø rundt disse, og det er fort et areal på 30 mål. Her brukte vi to hjullastere fra klokka 20 om kvelden til 04 morgenen etter for å få vekk snøen, forteller han.

Værmeldingen onsdag tilsier at det skal slutte å snø ut mot kvelden, før det blir veldig kaldt inn mot helgen.

– Det er et veldig etterarbeid som står og venter når det har sluttet å snø, sier Fossdal.

Selv har han begynt å se fram mot ferie, og små utsikter til snø.

– Om to og en halv uke reiser jeg til Vietnam, sier han.

I tillegg til flyoppstillingsplasser, taxebaner og rullebaner, er det en rekke veier og områder som må brøytes.

I tillegg til flyoppstillingsplasser, taxebaner og rullebaner, er det en rekke veier og områder som må brøytes.

Trygve Tønnesen/Avinor

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse