JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet 2025

Det blir dyrere å ha elbil: – Direkte sabotering

Statsbudsjettet legger til rette for at det blir dyrere med elbil. Det sender et dårlig signal, mener Norsk elbilforeningen.
Selv om diesel og bensin er blitt litt dyrere, er årsavgiften for elbil blitt dyrere, mens den har sunket for andre.

Selv om diesel og bensin er blitt litt dyrere, er årsavgiften for elbil blitt dyrere, mens den har sunket for andre.

Leif Martin Kirknes

guro@lomedia.no

Da regjeringen mandag la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025, kom det sterke reaksjoner fra Norsk elbilforening.

– Dette er en antimiljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, uttaler generalsekretær Christina Bu i en pressemelding.

Hun sikter til at regjeringen vil øke årsavgiften for elbiler med tre prosent.

Samtidig settes avgiften ned for diesel- og bensinbiler med 1,45 kroner daglig – omtrent 530 kroner i året.

Hva med klimamålet?

– Dette sender et dårlig signal til alle de som vurderer å bytte til elbil landet rundt, sier Bu. 

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening er ikke imponert over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening er ikke imponert over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025.

Guro Gulstuen Nordhagen

 

Hun mener dette sender et merkelig signal om vi skal kunne nå 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg.

Regjeringen har nemlig satt helt klare klimamål, der elektriske kjøretøy spiller en viktig rolle.

Disse innebærer blant annet at nye personbiler, lette varebiler og bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass fra 2025.

Innen 2030 skal i tillegg nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og halvparten av alle nye lastebiler være nullutslippskjøretøy.

– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering. Stortinget ba om fritak for trafikkforsikringsavgift for lette elvarebiler, men regjeringen velger i stedet å prioritere å kutte samme avgift for dieselvarebilene, sier Bu. 

Så langt i år er kun 29 prosent av nye varebiler, elektriske.

Litt ros

Ifølge SSB var mer enn fire av fem førstegangsregistrerte personbiler i Norge i 2023, elbiler.

Ved inngangen til 2024 er omtrent en fjerdedel av alle personbiler elbiler her i landet.

Elbiler hadde allerede noe høyere trafikkforsikringsavgift, etter at den økte også i fjor.

Men går forslaget for statsbudsjett gjennom, blir forskjellen enda større i 2025.

Ifølge utregninger gjort av Elbil24 vil det i 2025 være nesten tusen kroner dyrere for årsavgift på elbiler enn andre biler.

Samtidig blir bensinen 7 øre dyrere per liter i rene avgifter.

– Skal vi nå 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg og klare å kutte utslippene fra transportsektoren, er det viktig at avgiftspolitikken ligger fast. Det skal regjeringen ha ros for, sier Christina Bu.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse