JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronakrisen

Ingen permitteringer i Avinor og Flytoget – flere satt i beredskap

Selv om flytrafikken er redusert til et minimum, slipper ansatte i Avinor og Flytoget permitteringer. Inntil videre.
FOLKETOMT: Det er langt mellom passasjerene på vanligvis travle Gardermoen. Ole Hansen, brannmann og tillitsvagt i NTL Luftfarten, forteller at Avinor foreløpig ikke har permittert noen.

FOLKETOMT: Det er langt mellom passasjerene på vanligvis travle Gardermoen. Ole Hansen, brannmann og tillitsvagt i NTL Luftfarten, forteller at Avinor foreløpig ikke har permittert noen.

nyebilder.no

merete.jansen@lomedia.no

På landets største flyplass, Gardermoen, er det langt mellom flyene som letter og lander, og det er så godt som tomt i områdene der reisende vanligvis ferdes i store flokker.

Mange hundre stuere og ansatte i butikker og på serveringssteder har fått varsel om permittering. Men foreløpig har ikke dette rammet de som jobber i Avinor og på Flytoget.

Må holde åpent

Avinor har som mål å holde flest mulig flyplasser åpne så lenge som mulig. Ikke bare med tanke på vanlige reisende, men også for at syketransporter skal kunne komme seg fra sted til sted med pasienter og for at Forsvaret og redningstjenesten skal kunne bruke dem.

p

Selv på flyplasser som holder stengt, må man være rustet til å ta imot ambulansefly og militære fly om behovet plutselig melder seg.

For å klare dette, må fortsatt de fleste yrkesgrupper være operative.

Flyplassene klarer seg ikke uten brann- og redningstjenesten, plasstjenesten som blant annet måker snø og rydder bort sand, airport security som fra flytårnet dirigerer de store maskinene til riktig oppstillingssted og alt av elektrikere og annet teknisk personell.

Flere hjemme

Det er imidlertid ikke like mange av de ansatte som oppholder seg på selve flyplassområdet i disse dager, forteller Ole Hansen, som jobber i brann- og redningstjenesten på Gardermoen og er tillitsvalgt i NTL Luftfarten.

p

– Flere enn til vanlig er nå satt opp på beredskapsvakter for å redusere smittefaren. Der går de i en rullerende turnus, sier han.

Da kan de være hjemme, men må kunne ta seg til jobben i løpet av kort tid.

Fordi flere ansatte er i karantene, er syke eller må ta seg av barn som er hjemme, er det uansett færre som kan stille på jobb akkurat nå. Inntil videre har de tillitsvalgte derfor ikke fått noe varsel om permitteringer.

Flytoget med helgeruter

Det samme er tilfelle for dem som jobber på Flytoget. Den første helgen etter at regjeringen ba folk begrense reiseaktiviteten, gikk trafikken ned med 85 prosent. Her kjører man nå med tre tog i timen mellom Oslo og Gardermoen, mot normalt seks på hverdager.

– Men selv da sliter vi med å bemanne togene, forteller Per Stene, som er togvert og leder av Flytogforeningen i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Forklaringen er at mange må holde seg hjemme fordi de har sykdomssymptomer.

– Vi har en tett og god dialog med Flytogets ledelse, og de ønsker så langt det lar seg gjøre, å opprettholde den hyppigheten vi nå kjører med, sier Stene.

Han ser ikke bort fra at de kan bli nødt til å forholde seg til permitteringer snart, men håper det drøyer så lenge som mulig.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse