Hvor mye må klimagassutslippene kuttes - og hvor mye av kuttene bør skje innenlands i Norge. Det er blant stridstemaene i klimadebatten.
Colourbox
LO og NHO på linje om klima
Norge klarer ikke å nå målet om 30 prosent kutt i klimautslippene innen 2020, mener NHO. LO mener målet er mulig, men vanskelig å nå.
ANNE SIRI RENÅ - anne.siri.rena@lomedia.no
Miljøpartiet De Grønne ber NTL og Fagforbundet gjøre opprør mot LO-ledelsens klimapolitikk, men det vil ingen av forbundene snakke om.
Klimapolitikken er blitt et «norgesmesterskap i å sette seg høye mål som man ikke følger opp», mener NHO-sjef Kristin Skogen Lund.
Arbeiderpartiet er uenig og sier det er opp til regjeringen om arbeidet lykkes.
– Det virker som om NHO er ute og bereder grunnen for å gjøre det lettere for regjeringen å si at de nasjonale utslippsmålene ikke kan nås, sier Aps energi- og klimapolitiske talsperson Terje Lien Aasland til NTB.
– Hva mener LO om dette?
– LO stilte seg bak klimaforliket da det ble inngått. Det var ambisiøse målsettinger som ble vedtatt, men jeg mener det er for tidlig å trekke konklusjonen om at vi ikke vil nå målene. Målet er mulig, men vanskelig å nå. Da er det viktig at regjeringen i statsbudsjettet har en mer offensiv tilnærming, sier nestleder Hans Christian Gabrielsen i LO.
Her mener han blant annet at satsing på industrielle prosjekter for fangst og lagring av CO2 må stå sentralt.
Ganske så engie
Tirsdag presenterte NHO-sjef Kristin Skogen Lund rapporten "Norske energiressurser i det grønne kappløpet", om energi, klima og næringsutvikling.
Hans Christian Gabrielsen mener dokumentet legger et godt grunnlag for samarbeid mellom organisasjonene på feltet.
– Dette er på mange måter NHOs parallell til vår, sier Gabrielsen.
LOs klimastrategi ble vedtatt i juni.
Den viktige transportsektoren
– Vi har utvilsomt mange like tanker om næringsutvikling og satsing på miljøteknologi, kommenterer Gabrielsen.
Dette bekrefter da også kronikken som Kristin Skogen Lund og LO-leder Gerd Kristiansen har på trykk i tirsdagens VG. Her nevner de blant annet transportsektoren, som de mener har stort potensial for utslippskutt. De to lederne sier videre at utbyggingen av kollektivtransport i og rundt de store byene går for tregt. Det samme med overføringen av gods fra vei til bane og sjø, og omleggingen til alternative drivstoff.
Til NHOs egen nettportal uttaler Skogen Lund at Norge innen 2030 bør få en tilnærmet utslippsfri transportsektor på land. Hun mener infrastrukturen for elektrisitet legger til rette for en utslippsfri bilpark, mens skogen kan gi biodrivstoff til lastebiler.
El-bilen, et godt eksempel
Hans Christian Gabrielsen mener Norge har alle forutsetninger for å ligge i "klimafront". Noe som igjen krever at myndighetene legger til rette, blant annet for utvikling av biodrivstoff.
– Tilrettelegging for bruk av el-bil er et godt eksempel på at politisk tilrettelegging trengs, sier Gabrielsen.
– Noe dere er uenige med NHO om?
– Vi har noe ulike meninger i diskusjonene om skatter og avgifter, fortsetter nestlederen.
Fortsatt høy oljeproduksjon
Diskusjonene om å la norske petroleumsressurser bli i bakken, beskriver Kristin Skogen Lund i følge NHOs nettportal som "besynderlige".
– Mindre besynderlig blir det ikke av at de som taler høyest mot olje- og gassvirksomhet også taler høyest og mest entusiastisk om å bruke olje- og gassinntektene til gode og mindre gode formål. Jeg vil si det er rent ut uredelig å late som om vi kan stenge ned olje- og gassvirksomheten uten at det får helt dramatiske konsekvenser for både velferden og verdiskapingen i Norge, uttaler Skogen Lund.
– De ulike LO-forbundene har ulike standpunkt her. Hvilken kommentar har du som LOs nestleder til dette?
– Norsk petroleumspolitikk må fortsatt videreutvikles med et særlig fokus på klima og miljøhensyn, samtidig som en holder på målet om en stabilt høy produksjon på norsk sokkel. LO mener det er fullt mulig å få til begge deler, sier Gabrielsen, som også mener at norsk gass spiller en viktig rolle i overgangen til lavkarbonsamfunnet.
Frifagbevegelse.no forsøkte å få flere forbundsledere i LO til å kommentere NHO-rapporten, men ingen av dem ønsket å uttale seg.
Les også:
Ber om klimaopprør i LO
Miljøpartiet De Grønne ber Fagforbundet og NTL gjøre opprør mot LO-ledelsens klimapolitikk.
Ingen kommentar
– Rapporten er på mange måter NHOs parallell til vår.
Hans Christian Gabrielsen, nestleder i LO
Les også:
Ber om klimaopprør i LO
Miljøpartiet De Grønne ber Fagforbundet og NTL gjøre opprør mot LO-ledelsens klimapolitikk.
Ingen kommentar
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene økte 1. mai. Se når de blir etterbetalt
– At du faller ut av trygdesystemet selv når du betaler skatt i Norge, tror jeg veldig få er klar over, sier Karin Vaagland. Nå vil hun bidra til at flere får vite om reglene som gjelder når man tar seg jobb i et annet land.
Guro Gulstuen Nordhagen
Karin mistet medlemskapet i folketrygden – til tross for at hun betalte skatt i Norge
– Tallene lyver ikke, Heisplan har betydelig lavere lønnsutgifter enn de andre bedriftene vi har sammenlignet dem med, selv om Heisplan forsøker å si at det ikke er sannheten. Så kan man jo lure på hvorfor det er slik? sier Markus Hansen i HMF.
Leif Martin Kirknes (illustrasjonsfoto)
Heismontører har fått nok av konkurrent: – Tåler ikke dagens lys
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Å anmelde lønnstyveri til politiet, er ikke til stor hjelp for våre brukere, mener prosjektrådgiver Natasza Katarzyna Bogacz i Caritas.
Jan-Erik Østlie
Stadig flere får ikke lønna de har krav på: – Kapasiteten er sprengt
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
FORBUND I SORG: 17. mai gikk Erna Hagensen bort, 66 år gammel. Hun døde av kreft etter lang tids sykdom.
Lena Sørensen
Tidligere forbundsleder Erna Hagensen er død
– Da jeg la det ut på Facebook, kom det for mange som et sjokk, forteller Farukh.
Ole Palmstrøm
Fra fengsel til politi: – Da jeg la det ut på Facebook, kom det for mange som et sjokk
Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble yrkesskadet for 13 år siden. Han har fortsatt ikke fått en eneste krone
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Kronikk
Privat
Slutt å snakke ned jobben min!
Ole Kristian Iversen (19) rakk bare en uke som lærling før han ble alvorlig skadet i en bilulykke for snart to år siden. Han håper å være tilbake som vanlig lærling i sveisefaget til sommeren.
Håvard Sæbø
Etter tre uker i koma, kunne Ole Kristian verken snakke eller gå
Ledelsen er ikke samarbeidsvillige, mener tillitsvalgt Rehana Adel og Aleksander Nawracala.
Tormod Ytrehus
Rehana i Espresso House: – Føler ikke at vi blir tatt på alvor som tillitsvalgte
Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.
Emil Salman/Haaretz
På full speed over okkupert land
Du har rett på tillegg for jobbing på 17. mai.
Colourbox.com
17. mai er også en jobbdag. Dette har du krav på
Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.
Sissel M. Rasmussen
Ukrainske Anna kan bli ordfører for Arbeiderpartiet
AVLYTTET: Politiet brukte lydopptak som grunnlag for å sikte en ansatt i Oslo fengsel for korrupsjon.
Eirik Dahl Viggen
Avlyttet fengselsbetjent får saken sin behandlet i Høyesterett
Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.
Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur
Nytt prisanslag ga regjeringen kalde føtter: Skipstunnelen er utsatt igjen
Klubbleder på KIMEK, Rainer Ingebrigtsen er bekymret for framtida.
Håvard Sæbø
Russer-nei betyr usikker framtid for verftsarbeidere
Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.
Roy Ervin Solstad