JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Målstyring påvirker ansattes prioriteringer

Det viser en fersk spørreundersøkelse utført blant NTL-medlemmer i ni utvalgte statlige virksomheter.
OM MÅLSTYRING:  – Det som er nyttig for virksomheten og for samfunnet kan stå i fare for å bli nedprioritert til fordel for målbare kriterier med lavere reell betydning, sier NTL-leder John Leirvaag.

OM MÅLSTYRING: – Det som er nyttig for virksomheten og for samfunnet kan stå i fare for å bli nedprioritert til fordel for målbare kriterier med lavere reell betydning, sier NTL-leder John Leirvaag.

Ole Palmstrøm

anne.siri.rena@lomedia.no

NTL vil at ansattes egne erfaringer skal ligge til grunn for debatten om produktivitet i staten. En fersk spørreundersøkelse viser at målstyring bidrar til at ansatte prioriterer annerledes enn de ellers ville gjort.

Målet med den ferske NTL-undersøkelsen er å spille opp til debatt om produktivitet og kvalitet i staten.

Spørsmålene, som kun ble sendt NTL-medlemmer i ni utvalgte statlige sektorer, knyttes til opplevelsen av arbeidssituasjonen, "med vekt på forhold som hindrer eller legger til rette for kvalitet og etterrettelighet."

Cirka 30 prosent av de spurte oppgir at arbeidsinnsatsen deres blir målt og tallfestet ofte eller svært ofte.

20 prosent svarer at de opplever det noen ganger, mens nesten 12 prosent ikke vet om reslutatene måles.

Undersøkelsen presenteres i forbindelse med den årlige NTL-konferansen på Sørmarka utenfor Oslo denne uka, der tema nettopp er "Produktivitet og kvalitet i staten".

Økt arbeidsbelastning

Måling kan frata ansatte kontroll over egen arbeidsutførelse.

– Svarene er ikke så veldig overraskende. De viser at målstyring og kontroll er utbredt, og at det bidrar til at ansatte prioriterer annerledes enn de ellers ville gjort. Det som er nyttig for virksomheten og for samfunnet kan stå i fare for å bli nedprioritert til fordel for målbare kriterier med lavere reell betydning, sier NTL-leder John Leirvaag.

Tre av fire som svarer mener arbeidsbelastningen har økt de siste fem årene. Flere opplever at de ikke har hatt tid nok til å sette seg grundig inn i sakene de jobber med.

– Dette bekymrer meg, og det er grunn til å spørre hva som skjer med kvaliteten på tjenestene og hvordan dette rammer innbyggerne, fortsetter Leirvaag.

Styring i Mattilsynet

Ansatte i virksomheter med faglige forvaltningsoppgaver, som Brønnøysundregistrene, Mattilsynet og Statens Kartverk, opplever i langt større grad at arbeidsinnsats måles og tallfestes enn ansatte i departementer og ved universiteter.

I Mattilsynet svarer hele 45 prosent at de ofte eller svært ofte opplever å bli målt.

NTL vil at statlige ansattes erfaringer og kunnskap skal være en del av grunnlaget for debatten om *produktivitetskommisjonens anbefalinger.

Den regjeringsoppnevnte kommisjonen skal finne områder i både offentlig og privat sektor der de mener utfordringene for effektiv produksjon er særlig store, ifølge kommisjonens hjemmesider.

Utfordrer myter

Regelverk og rutiner ser ikke ut til å stå i veien for at de ansatte kan løse arbeidsoppgavene på den måten de mener er best, ifølge undersøkelsen.

– Det er svært positivt at arbeidet i statsforvaltningen ikke hemmes i særlig grad av regler og etablerte rutiner. Dette utfordrer mytene om et tungrodd byråkrati som er firkantet og regelstyrt, sier Leirvaag.

Ledere bør lytte mer

Litt under halvparten av de spurte svarte at ledelsen lytter til forslag fra de ansatte om bedre og mer effektive arbeidsmetoder. NTL mener dette er et godt utgangspunkt, men lurer også på hva som karakteriserer dem som ikke opplever at ledelsen lytter til innspill.

De få som har svart at de hemmes av regler og etablerte rutiner er også de som i minst grad opplever at ledelsen lytter til innspill. Her er det tydelig at arbeidsgivere i staten har noe å hente på å lytte mer, sier NTL-leder John Leirvaag.

Om NTL-undersøkelsen:

Gjennomført i februar i år, blant NTL-medlemmer i ni utvalgte statlige virksomheter.

Av 1022 henvendelser som nådde fram til mottakerne, svarte 502.

Kilde: NTL

NTL-konferansen:

Sørmarka, 11. - 13. mars

Tema: "Produktivitet og kvalitet i staten"

Noen av innlederne: Jan-Tore Sanner (KMD), Jørn Rattsø (Produktivitetskommisjonen), Marianne Marthinsen (AP), Victor Normann (NHH), Anders Hompland (Dagbladet) og Knut Kjeldstadli (UiO)

– Det er svært positivt at arbeidet i statsforvaltningen ikke hemmes i særlig grad av regler og etablerte rutiner. Dette utfordrer mytene om et tungrodd byråkrati som er firkantet og regelstyrt.

John Leirvaag, NTL-leder

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Om NTL-undersøkelsen:

Gjennomført i februar i år, blant NTL-medlemmer i ni utvalgte statlige virksomheter.

Av 1022 henvendelser som nådde fram til mottakerne, svarte 502.

Kilde: NTL

NTL-konferansen:

Sørmarka, 11. - 13. mars

Tema: "Produktivitet og kvalitet i staten"

Noen av innlederne: Jan-Tore Sanner (KMD), Jørn Rattsø (Produktivitetskommisjonen), Marianne Marthinsen (AP), Victor Normann (NHH), Anders Hompland (Dagbladet) og Knut Kjeldstadli (UiO)