JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Ole Jørgen Vetvik, Location Manager i McKinsey i Oslo

Ole Jørgen Vetvik, Location Manager i McKinsey i Oslo

mckinsey.no

McKinsey avviser kritikken

McKinsey-direktør Ole Jørgen Vetvik forsikrer om at hans konsulenter ikke har noen agenda, og avviser at de vil være en pådriver for konkurranseutsetting.



09.12.2014
12:00
03.11.2015 10:11

anders@lomedia.no

Administsrerende direktør Ole Jørgen Vetvik i McKinsey Norge svarer NTL-magasinet at de ikke diskuterer sine oppdrag med andre enn oppdragsgiver. Men han vil avvise at McKinsey har egne agendaer i oppdragene de utfører.

– McKinsey er ikke en politisk aktør, og vi har ingen politiske agendaer eller slagside i vårt arbeid. For oss er profesjonalitet og integritet, som er rene motsatser til en slik slagside, to av våre viktigste verdier, skriver han i en epost, og legger til at han tror dette gjelder alle konsulentselskaper som deltar i offentlige anbudskonkurranser.

Han avviser også at offentlig ansatte må gå ut ifra at det blir en markedsretting etter at McKinsey har gitt etaten råd.

– Vi er helt fremmede for en rolle som pådriver for markedsorientering og konkurranseutsetting av sentrale velferdstjenester. Derimot har vi omfattende erfaring med analyse, kartlegging og forbedring av organisatorisk effektivitet for offentlige og private virksomheter samt ideelle organisasjoner, skriver han.

Vetvik oppgir at deres oppdragsgivere i Norge og internasjonalt spenner fra regjeringer til offentlige etater, private virksomheter, ideelle organisasjoner – og arbeidstakerorganisasjoner.

– Et fellestrekk for våre oppdragsgiveres formål for disse studiene synes å være en ambisjon om å skape så gode og effektive tilbud til sine brukere og kunder som mulig ut fra de ressursene man har til rådighet. Det er også vår erfaring at arbeidstakerorganisasjonene hos våre oppdragsgivere i høy grad deler disse ambisjonene og ønsker å bidra til utviklingen av organisasjonenes tilbud i konstruktivt samspill med ledelsen, skriver han.

Vetvik sier at det kun er ett felt der McKinsey lar verdibasert engasjement spille inn i sitt arbeid:

– Det er når vi arbeider vederlagsfritt (Pro bono) for det vi opplever som gode formål. Dette omfatter for eksempel pågående støtte til og deltagelse i prosjekter som bekjemper Ebola i Afrika, hjelp til Haiti etter jordskjelvet i 2010 og tidligere års arbeid for Norsk Folkehjelps mineryddingsgruppe.

Konsulentbruk i NAV:

NAV har inngått en rammeavtale for konsulenttjenester innen HR, ledelse og organisasjonsutvikling for 300 millioner kroner over fire år.

Konsulentselskapet McKinsey har en rammeavtale med NAV for lederstøtte på 55-80 millioner kroner, der en organisasjonsundersøkelse er inkludert.

Kilde: NTL NAV

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.12.2014
12:00
03.11.2015 10:11



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere