JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NAV-direktøren: – Ingen grunn til bekymring

NAV-direktør Joakim Lystad sier NAV selv bestemmer hvordan etaten skal utvikles.
Nav-direktør Joakim Lystad

Nav-direktør Joakim Lystad

Tri Nguyen Dinh

anders@lomedia.no

Arbeids- og velferdsdirektør Joakim Lystad avviser NTL NAVs bekymring for McKinseys innflytelse på NAVs utvikling.

– Jeg mener det ikke er grunnlag for denne bekymringen. Jeg er opptatt av hvordan vi sammen kan bidra til å hjelpe NAVs brukere på best mulig måte. I noen tilfeller vil det være aktuelt med samarbeid med andre etater, andre ganger med private aktører. Hvordan dette skal håndteres fremover, er det vi i NAV som beslutter, etter gode prosesser som også inkluderer organisasjonene, svarer Lystad i en epost.

Han mener også at NAV i stor grad benytter intern kompetanse og de ressursene medarbeiderne representerer i utviklingen av NAV. Men også at det på enkelte områder er nødvendig med ekstern kompetanse og andre perspektiver.

– En kombinasjon av eksterne og interne krefter kan utfylle hverandre på en god måte. Det er et mål for meg at vi reduserer konsulentbruken i NAV, uten at vi blir redde for å ta inn konsulenter der det er lurt, sier han.

NTL NAVs frykt for at medbestemmelsen svekkes med McKinsey inne i korridorene, tror han heller ikke på. Lystad mener han og resten av ledelsen i NAV har et godt og konstruktivt samarbeid med organisasjonene.

– Jeg tror ikke påstanden om at graden avmedbestemmelsen er blitt lavere og at organisasjonene blir lite lyttet til, er gjeldende for flertallet av organisasjonene. McKinsey gir oss perspektiver og råd på noen felter der de har ekspertise, sier Lystad, og legger til at beslutningene først skjer etter gode drøftinger og forhandlinger med organisasjonene.

Når det gjelder prisen for McKinseys tjenester, sier Lystad det selvsagt skal kontinuerlig vurderes om kontrakten gir en verdi som står i forhold til det de betaler. Han mener organisasjonsundersøkelsen så langt har utpekt verdifulle tema. Den sier blant annet at NAV er en endringsvillig og homogen organisasjon, som samlet sett er over snittet for offentlig sektor internasjonalt.

– Som organisasjon kan vi bli mer utadrettede og i enda større grad fokusere på brukerne og våre omgivelser. Vi kan bli bedre til å lære av andre og vi kan utvikle vår egen evne til innovasjon og læring, ved å få tak i og bygge videre på gode ideer fra hele organisasjonen. Lederskap er også et viktig område der det er potensiale for forbedring, skriver Lystad.

Konsulentbruk i NAV:

NAV har inngått en rammeavtale for konsulenttjenester innen HR, ledelse og organisasjonsutvikling for 300 millioner kroner over fire år.

Konsulentselskapet McKinsey har en rammeavtale med NAV for lederstøtte på 55-80 millioner kroner, der en organisasjonsundersøkelse er inkludert.

Kilde: NTL NAV

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Konsulentbruk i NAV:

NAV har inngått en rammeavtale for konsulenttjenester innen HR, ledelse og organisasjonsutvikling for 300 millioner kroner over fire år.

Konsulentselskapet McKinsey har en rammeavtale med NAV for lederstøtte på 55-80 millioner kroner, der en organisasjonsundersøkelse er inkludert.

Kilde: NTL NAV