Outsourcing:
NRK-ansatte Christer (33) blir overført til et privat selskap uten tariffavtale
Deler av IT-driften i NRK settes snart ut til et privat selskap uten tariffavtale. Veien til brukerne blir lengre, og de ansatte frykter at sendinger kan falle ut.
UT AV NRK: Christer Berg er en av de IT-ansatte med lang erfaring i NRK, som snart skal overføres til et privat selskap NRK har gjort avtale med. Hans tillitsvalgte, Trine Steen som er leder av NTL NRK, mener NRK er tjent med å beholde slike tjenester internt.
Ole Palmstrøm
merete.jansen@lomedia.no
Like før Dagsrevyen skal på luften, svikter en av PC-ene i redaksjonslokalet. Hvem kan umiddelbart sørge for at ikke TV-skjermene går i svart i de tusen hjem?
Christer Berg (33) er en av dem det har vært greit å ty til i slike situasjoner. Etter ti år i NRK kjenner han systemene som brukes og rutinene som følges, og han vet hvem som kan kontaktes der hvor han selv ikke strekker til.
I juni overføres han, sammen med åtte kolleger og en sjef, til det internasjonale selskapet Sopra Steria som har 1800 medarbeidere i Norge.
p
Han er ikke udelt negativ til et slikt skifte, men tror NRK har mye å tape på å ikke beholde kompetansen på Marienlyst:
– Vi som har vært her en stund, har en helt spesiell kunnskap om hvordan de ansatte i radio og TV jobber. Vi kjenner arbeidsflyten og vet det som trengs for å yte den beste servicen.
Trine Steen som er leder av fagforeningen hans, NTL NRK, mener på generelt grunnlag at de som utfører oppgaver for NRK, bør være ansatt i bedriften.
– Det har blant annet med det faglige mangfoldet å gjøre, det at du vet hvem du til enhver tid kan kontakte. For alt henger sammen med alt. Det er synd at NRK ikke skjønner at dette handler om mer enn å ha en ren IT-tjeneste.
LIKER DET IKKE: Trine Steen, leder av NTL NRK, liker dårlig at NRK har inngått avtale om IT-drift med et selskap som ikke har tariffavtale.
Ole Palmstrøm
Uten tariffavtale
Det er fem år siden de ansatte ved IT-avdelingen første gang hørte snakk om at NRK ville sette ut tjenestene.
I starten var det snakk om å kvitte seg med så godt som hele IT-driften. Men etter flere runder, og heftige protester fra alle fagforeningene, har bedriften landet på at ti personer som jobber på områdene servicedesk og klientdrift, skal ut.
De mister ikke jobben, men følger med til den nye tjenesteleverandøren gjennom en virksomhetsoverdragelse.
Både Steen og Berg har så langt fått et godt inntrykk av den nye arbeidsgiveren. Samtidig er det noe som skurrer veldig for Steen sin del: NRK har valgt å samarbeide med en bedrift uten tariffavtale.
p
– NRK pleier å skryte av partssamarbeidet og alt det gode vi får til i fellesskap, og så inngår de likevel en avtale med en virksomhet som ikke har tariffavtale. Noen som dermed ikke har denne samarbeidsånden i bunn som hele arbeidslivet i Norge bygger på.
Steen liker blant annet dårlig at de ansatte ikke har forhandlingsrett.
– Alt er basert på det individuelle, på deg og meg, og ikke på fellesløsninger.
Kan ikke stille krav
NRK bekrefter overfor NTL-magasinet at partssamarbeidet fortsatt er viktig for dem. Når de likevel har valgt å skrive avtale med en bedrift uten tariffavtale, forklarer teknologidirektør Heidrun Reisæter det slik i en epost:
«Ved anskaffelser av såpass høy verdi kreves det utlysning i EØS, og et viktig prinsipp i anskaffelsesregelverket er likebehandling av leverandører. Hvilke krav som kan stilles, er definert i forskrift og det er ikke mulig å stille krav om at leverandør har tariffavtale.
Vi har likevel vært opptatt av hva som møter våre ansatte som skal virksomhetsoverdras. Temaet har fått et eget kapittel i kravspesifikasjonen og har vært diskutert i møter med alle tilbyderne. Det er også avtalefestet at lønns- og arbeidsvilkår for bransjen skal etterleves. Selv om selskapet ikke har tariffavtale har de personalhåndbok som regulerer lønns- og arbeidsvilkår og et etablert samarbeid mellom ledelsen og fagforeningene.»
Seniorpolitikk og pensjon
Den nye bedriften har heller ikke noen avtale om AFP, noe som får store konsekvenser for flere av de ansatte som nærmer seg pensjonsalder.
– Dette er nok aller verst for de som snart skal gå av med pensjon, de tror jeg har en stor klump i magen, sier Berg.
Steen føyer til at flere av dem hadde planer om benytte seg av AFP-ordningen NRK er en del av, men at de nå ikke kan det likevel. Hvordan dette bør håndteres videre, er noe forbundskontoret i NTL ser nærmere på.
– Bør for eksempel NRK betale erstatning til de som er 60 år og plutselig mister alle rettigheter? Hvordan ser de for seg at dette skal løses? er noe av det Steen lurer på.
En annen problemstilling hun er opptatt av, er hvordan seniorene blir ivaretatt i den nye bedriften. Snittalderen på de ansatte der er 38 år, altså godt under snittet på de som overføres fra NRK.
– Jeg spurte ledelsen i Sopra Steria om seniorpolitikken deres, men da ble de litt svar skyldige. Dette og senkarriere er noe alle bedrifter bør ha gjort seg tanker om, så det er jeg veldig spent på.
NRK vil forenkle
Forklaringen fra NRK på hvorfor de ikke kan beholde alle IT-tjenester på huset, er at de mener at bedrifter som spesialiserer seg på dette, vil kunne levere bedre tjenester enn NRK på sikt.
– Vi har et strategisk mål om å forenkle vår virksomhet gjennom kjøp av standardiserte tjenester i markedet, sier teknologidirektør Reisæter.
p
– Vi kan selvfølgelig miste noe skreddersøm av løsninger som utvikles over tid i en bedrift, men vi mener det er riktig å søke en mer standardisert tilnærming til dette for å sikre videre utvikling. Avtalen med Sopra Steria stiller tydelige krav til responstid og servicenivå, og produksjonsnær brukerstøtte beholder vi fortsatt internt.
Forlater unikt miljø
Christer Berg, som hadde en bachelor i drift av systemer og nettverk før han startet i NRK for ti år siden, ser fram til å kunne utvikle seg videre på IT-området når han kommer til en bedrift som jobber spesielt med dette. Men aller helst ville han blitt værende i statskanalen:
– Det blir vemodig med tanke på tilhørighet og kameratskap som man har innad i små enheter her i NRK, det er jo veldig unikt. I tillegg har det vært en kultur for å strekke seg langt for å hjelpe kolleger når man kan, sier han.
Berg ser for seg at arbeidsdagen kan bli mer strømlinjeformet i en innleid, privat bedrift. At man får strengere retningslinjer å forholde seg til med tanke på hva man kan bistå med og hvor mye tid man kan bruke på hver oppgave.
– Vil de ansatte i NRK få den hjelpen de trenger fremover, slik at alt kommer på luften og på nett når det skal? Det lurer både Berg og Steen på.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.