NTL Veg berømmer samferdselsministeren for et ikke-populistisk veibudsjett
Ansatte er glad for et budsjett som tar tak i vedlikehold av veiene. – Det var jaggu meg på tide, sier NTL-tillitsvalgt Inger Sigridnes.
FORNØYD: Leder Inger Sigridnes i NTL Veg berømmer forslaget til redivert budsjett, som prioriterer drift og vedlikehold av de veiene vi har.
Ole Palmstrøm
nina.hanssen@lomedia.no
Hovedtillitsvalgt Inger Sigridnes i NTL Veg takker samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for å ha økt drift- og vedlikeholdsbudsjettet i revidert.
– Det er første gang i historien vi får et budsjett som ikke øker forfallet. Det var jaggu meg på tide, sier Sigridnes til FriFagbevegelse
Sigridnes smilte bredt da hun leste tallene i revidert nasjonalbudsjett fra den rødgrønne regjeringen. Hun sier at de i Statens vegvesen er opptatt av den grønne linjen, der vi utbedrer det vi kan og bygger nytt der vi må. Dette forslaget mener hun har en slik linje.
Bærekraftig
– Mange politikere liker å starte opp nye prosjekter, da det er mer prestisje og populistisk å klippe snorer og sånn. Her har de tenkt langsiktig og bærekraftig, sier hun.
Sigridnes sier at det handler om å ta vare på den infrastrukturen vi har.
– Vi vet alle at klimaet er endret og at det vil bli våtere og villere. Da må vi også tenke på samfunnssikkerhet og beredskap. At vi nå øker dimensjoner på rør og sørger for at ikke flom oversvømmer veier og legger samfunn under vann er en viktig investering, sier hun.
Sigridnes er glad for at regjeringen nå har skal utbedre rør, broforsterkninger og sikre mot skred.
– Det at vi får 1,5 milliarder kroner til vedlikehold av veier i tillegg til 9,4 milliarder i budsjettet for 2023 er veldig bra, sier hun.
Samle til statlig eier
Sigridnes har nå bare ett ønske til samferdselsministeren: Det er å samle alle vei-eierne i et statlig selskap slik at det blir enda mer kostnadseffektivt å drifte og vedlikeholde veier.
– I dag går altfor mye av pengene til administrasjon og surr, sier hun og mener mange milliarder er tapt etter regionreformen, fordi det er et så oppsplittet veilandskap.
– Det er kostnadskrevende når veiene er så splittet opp og man må drive anbud på vedhold på mange ulike strekninger som har ulike eiere, sier hun.
Men er alt-i-alt er Sigridnes fornøyd med dagens forslag til revidert nasjonalbudsjett, og sier at de nå kan drive ansvarlig drift og vedlikehold.
– Det er første gang vi har et budsjett som ikke forverrer forfallet på veiene ytterligere og det er vi glade for. Nå skal vi brette opp ermene og sette fart i arbeidet med å utbedre alt vi kan og gjøre jobben vår, sier Sigridnes.
– Nå må han bare få implementert Nye Veier i Veivesenet slik at vi kan få en mer kostnadseffektiv struktur, sier Sigridnes til FriFagbevegelse
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.