JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
PENGEMANGEL: Ørjan Kvalvåg i NTL Luftfarten advarer om at Avinors økonomiske situasjon fortsatt er veldig alvorlig.

PENGEMANGEL: Ørjan Kvalvåg i NTL Luftfarten advarer om at Avinors økonomiske situasjon fortsatt er veldig alvorlig.

Anders Hauge-Eltvik

Tillitsvalgt Ørjan advarer om Avinors økonomi

Pandemien har rammet Avinor hardt, og en friskmelding er langt unna. NTL-tillitsvalgt Ørjan Kvalvåg er bekymret over at selskapet ikke har fått hjelp i neste års budsjett.



02.12.2021
09:11
02.12.2021 14:33

anders@lomedia.no

Flyplassene i Norge lever av inntekter fra flyselskapene som bruker dem, og de reisende som shopper, parkerer og spiser. I en normalsituasjon finansierer Avinor seg selv, overskuddene fra de store flyplassene finansierer den ulønnsomme driften av de mange små flyplassene rundt om i landet, i tillegg til å levere overskudd til statskassa.

Dette systemet kollapset under pandemien, og i 2020 og 2021 har Avinor mottatt statlige midler for å holde drifta gående på 7,4 milliarder kroner. Men for 2022 er det ikke lagt opp til noen koronastøtte, selv om luftfarten på langt nær har kommet til hektene.

Det advarer leder Ørjan Kvalvåg i NTL Luftfarten mot.

– Flere år til

– Det vil ta lang tid før luftfarten er tilbake til normalen. Flere år, fastslår han.

Kvalvåg sier Avinor har behov for 1,8 milliarder kroner i driftsstøtte for siste kvartal i 2021 og vil også ha behov for 500 millioner kroner for første kvartal 2022, etter at konsernet har gjennomført kostnadskutt. Disse pengene kom ikke i statsbudsjettet.

– Det er behov for mer i år og neste år. Prognosen sier at koronapandemien vil redusere Avinors inntekter mellom 2020 og 2025 med 14 milliarder kroner. Det er et ekstremt beløp, sier Kvalvåg.

Han påpeker også at lånekapasiteten er sprengt, og at selskapet ikke lenger oppfyller egenkapitalkravet i vedtektene.

– Og hva gjør man i en slik situasjon? Investeringer må stoppes, og konsekvensen kan bli midlertidig stenging av flyplasser og stopp av arbeid med grønn utvikling, sier Kvalvåg.

Lønnsomt for samfunnet

Han sier at lufthavnnettet er for viktig til å la koronapandemien skade det.

– Koronapandemien gjør Avinor ulønnsomt per nå, for Avinor sin del. Men for samfunnets del er det lønnsomt med et godt fungerende lufthavnnett. Det er lufthavnene som gir mulighet til bosetting og næringsutvikling i hele landet, sier Kvalvåg.

Han legger til at de også sikrer beredskap for helsevesenet og Forsvaret.

Solberg-regjeringen la i sitt siste budsjettforslag opp til at Avinor kan selge eiendom rundt lufthavnene og få beholde pengene. Det synes ikke Kvalvåg er en god løsning.

– Da vil selskapet tape inntekter over tid og miste styringen på eiendommer i tett tilknytning til lufthavnene, sier han.

Han mener det haster å bevilge mer krisestøtte:

– Det trengs for å unngå innsparingstiltak som vil påvirke Avinor negativt i lang tid. Det synes ikke å være mulig å redusere på driften, siden det vil skape store problemer for kunder som bruker flyplassene. Da står man igjen med å droppe investeringer for framtida og til grønne tiltak, sier han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.12.2021
09:11
02.12.2021 14:33



Mest lest

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker