JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Frank Leys, havnespesialist i Den Internasjonale Arbeidsorganisasjonen, ILO, deltar på støttemarkeringen for havnearbeiderne i Oslo i kveld.

Frank Leys, havnespesialist i Den Internasjonale Arbeidsorganisasjonen, ILO, deltar på støttemarkeringen for havnearbeiderne i Oslo i kveld.

Roy Ervin Solstad

– Det spiller ingen rolle om havna er privat

ILO-konvensjonen som gir havnearbeiderne fortrinnsrett til losse- og lastearbeid gjør ikke forskjell på offentlig- og privateide havner.



15.01.2014
12:00
14.01.2014 10:59

res@lomedia.no

Det sier spesialist på havner i Den Internasjonale Arbeidsorganisasjonen, ILO, Frank Leys i et eksklusivt intervju til Transportarbeideren.

I Risavika utenfor Stavanger, der Transportarbeiderforbundet kjemper for å få tariffavtale med fortrinnsrett for havnearbeiderne, hevder eierne at ILO-konvensjonen ikke kan benyttes fordi havnen er privat eid. Ifølge Leys har ikke det noen betydning.

– ILO bryr seg ikke om private selskaper, men om medlemsland, men fra vårt synspunkt er det ingen forskjell på en privat og en offentlig havn, understreker Leys.

Leys er i Norge i dag for å delta på støttemarkeringen i Oslo i kveld for havnearbeiderne i Oslo og kampen for tariffavtale ved Risavika Havn. Han har tidligere jobbet som sekretær i havneseksjonen i Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, og har også 20 års bakgrunn som havnearbeider i Antwerpen i Belgia.

Tar ikke stilling

Som representant for ILO ønsker han imidlertid ikke å ta stilling til konflikten verken om tariffavtalen i Risavika eller mellom havnearbeiderne og arbeidsgiverne ved Oslo Havn.

– Jeg vil ikke ta stilling til hva som er rett og feil i denne situasjonen. ILO vil alltid etterstrebe å høre begge parter, sier han.

Totalt har 25 land ratifisert ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeid. Australia var det første landet som ratifiserte avtalen i juni 1974. Deretter fulgte Sverige opp en måned senere, med Norge som tredje land 21. oktober samme år. De to siste landene som ratifiserte avtalen, Russland og Nigeria, gjorde dette så sent som i 2004.

Klargjøre konvensjonen

Leys er blitt invitert til markeringen i Oslo av Norsk Havnearbeiderforening, Terje Samuelsen.

– På møtet i kveld vil jeg klargjøre for hva som står i ILO-konvensjonen, men kjernen er at den skal sørge for arbeid til havnearbeiderne, sier Frank Leys.

Det gjelder blant annet hva som er en registrert havnearbeider.

– Der heter det at konvensjonen gjelder for personer som er jevnlig tilgjengelig for arbeid som havnearbeidere og er avhengig av dette arbeidet som hovedinntektskilde, forklarer han.

Annen definisjon av hva som ligger i begrepet "registrert havnearbeider" skal i henhold til konvensjonen gjøres av partene på nasjonalt plan.

– Det er nasjonale lover og regler som regulerer dette, men hvis man skal endre definisjonen av begrepet, må partene konsulteres, sier han.

Dialog

Selv om han personlig er kjent med situasjonen både ved Oslo Havn og Risavika, har ikke ILO mottatt noen henvendelser fra partene.

– Jeg har hørt fra lederen i Havnearbeiderforeningen i Norge at havnearbeiderne er i konflikt, men hvis dette skal opp på ILO-nivå, må det tas via ITUC (Den Internasjonale Faglige Samorganisasjon, journ.anm). Vi jobber alltid opp mot de overordnede organisasjonene. Det har vi gjort i nesten hundre år. Arbeidsgiversiden har vi dessuten ikke hørt noe fra, bekrefter Leys.

– Har du noen råd å gi norske havnearbeidere i den situasjonen de er i?

– Vi i ILO kan ikke gi noen råd før vi får en formell henvendelse om hva man bør gjøre i Norge, men dialog mellom partene er viktig. Hvis den ikke lenger er til stede, blir det vanskelig å finne tilfredsstillende løsninger, avslutter Frank Leys, havnespesialist i Den Internasjonale Arbeidsorganisasjonen.

Les hele ILO-konvensjonen her.

Les mer om havnekonfliktene:

Solidaritet med havnearbeiderne (03.01.2013)

Industri Energi og Transport stopper Risavika-krangel (19.12.2013)

Stilluf Karlsen: - Påstandene er feil (19.12.2013)

Oslo havn: -Stilluf Karlsen vil liberalisere (19.12.2013)

Vi bestrider ikke avtaler, men usanne beskyldninger (Debatt 18.12.2013)

Kommentar: Industri Energi og Risavika (16.12.2013)

Gerd Kristiansen: Ikke tvil på LOs støtte (06.12.2013)

Leif Sande, Industri Energi: Hvilke tariffavtale skal gjelde i Risavika? (Debatt 05.12.2013)

LO-advokat: Riavika er NTFs område (05.12.2013)

Transport vil ha LO-lederen på banen (05.12.2013)

Ålesund: Ingen organisasjonstvang (05.12.2013)

Hardt mot hardti Risavika (27.11.2013)

Beskylder Industri Energi-tillitsvalgte for løgn (25.11.2013)

Varsler sympatistreik i Tromsø og Mosjøen (22.11.2013)

Bersås fronter fanemarkering i Risavika (12.11.2013)

Full støtte fra Sjømannsforbundet til havnearbeiderne (10.11.2013)

Boikotten er i gang i Risavika (01.11.2013)

Test

Støttemarkeringen i Oslo

Arrangeres på Cafeteateret i Hollendergata 8 på Grønland i Oslo klokka 19.00 i kveld.

Arrangør er Norsk Havnearbeiderforening

Følgende skal holde taler under markeringen:

Terje Samuelsen, leder i Norsk Havnearbeiderforening

Stig Skaug, klubbleder for havnearbeiderne i Oslo

Roger Hansen, leder Norsk Transportarbeiderforbund

Lars M. Johnsen, 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet

Roy Pedersen, LO-leder i Oslo

Peter Løvkvist, sekretær Nordisk Transportarbeiderføderasjon

Frank Leys, ansvarlig i ILO for havnesaker

Silje Josten Kjosbakken, driver bloggen Bryggesjauerfrue

Udo Frick, tidligere bryggesjauer og leder i Oslo Bryggearbeiderforening

Gullbrand Giacobbe-Helleberg, tidligere bryggesjauer og faglig tillitsvalgt

Jon Michelet, forfatter og tidligere bryggesjauer

Kulturelle innslag:

Poeten Ola Bog

Bjørn Halvorsen

Salongorkesteret

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.01.2014
12:00
14.01.2014 10:59



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Martin Guttormsen Slørdal

Tillitsvalgt Tyra: – Lærlinger ble brukt til å sette opp nye møbler, kaste søppel og flytte ting på kontoret

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

– Det arbeidsmarkedet vi har i dag gjør det ikke lett for noen å finne jobb, men det er enda vanskeligere for dem som har helseutfordringer, sier Nav-forsker.

– Det arbeidsmarkedet vi har i dag gjør det ikke lett for noen å finne jobb, men det er enda vanskeligere for dem som har helseutfordringer, sier Nav-forsker.

Tormod Ytrehus

AAP-forlengelse løper ut: – Mange vil havne på sosialhjelp eller ingenting, sier Nav-forsker

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

skjermdump, NRK TV - Sånn er Norge

Rørt Harald Eia i beste sendetid: Ber folk fagorganisere seg

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

Jan-Erik Østlie

Fra nyttår får permitterte og arbeidsledige flere tusen kroner mindre å leve av i måneden: – En hån

Vekterstreiken har pågått siden 15. september, og fra mandag 2. november er totalt 2.390 vektere her i landet i streik.

Vekterstreiken har pågått siden 15. september, og fra mandag 2. november er totalt 2.390 vektere her i landet i streik.

Jan-Erik Østlie

NHO hevder at nytt tilbud til vekterne oppfyller alle krav. Helt feil, svarer forbundsleder


Flere saker