JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Et nakkeskudd for transportnæringa

– Regjeringen må ta til vettet, sier leder i Finnmark Transportarbeiderforening, Trond Inge Hausmann til nyheten om at transportnæringa lengst nord i landet går fra null til 14,1 prosent i arbeidsgiveravgift.
- Å gå fra null til 14,1 prosent arbeidsgiveravgift er katastrtofalt 
for transportnæringa i Finnmark, sier leder i Finnmark Transportarbeiderforening, Trond Inge Hausmann.

- Å gå fra null til 14,1 prosent arbeidsgiveravgift er katastrtofalt for transportnæringa i Finnmark, sier leder i Finnmark Transportarbeiderforening, Trond Inge Hausmann.

Marcel Tiedje

res@lomedia.no

Rett før helgen ble det klart at transport-, finans- og energinæringene tas ut av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift, selv om de befinner seg i soner med redusert arbeidsgiveravgift. I tiltakssonen i Nord-Troms og Finnmark betaler man ikke arbeidsgiveravgift overhodet. Om drøye tre måneder må de tre næringene betale 14,1 prosent.

– Katastrofalt

Leder i Finnmark Transportarbeiderforening, Trond Inge Hausmann mener endringen kommer til å svi voldsomt for transportnæringa i nord.

– Dette er katastrofalt, og vil fordyre voldsomt. Vi har ikke jernbane og den eneste godsruta til Finnmark er lagt ned, så det meste av gods går over vei i Finnmark. For små transportører vil dette være rene nakkeskuddet, tordner han.

Økt kabotasjekjøring

Hausmann spår at transportkjøperne allerede har stilt seg i kø for å finne billigere utenlandske transportører til oppdragene sine.

– Økt arbeidsgiveravgift i transportnæringa vil bety at problemet med kabotasjekjøring, det vil si at utenlandske transportører tar innenlandske oppdrag, vil bli et enda større problem enn i dag, sier han.

Dyrere for forbrukerne

Men det er ikke bare godstransporten som vil bli skadelidende, skal man tro lederen for Finnmark Transportarbeiderforening.

– Dette går ut over all transport, også personbefordring. Alt vil bli dyrere, og det er forbrukeren som blir sittende igjen med regninga. Vi skal også ha et nytt bussanbud i Finnmark, og dette vil fordyre det voldsomt, fortsetter han.

– Må kompenseres

Allerede på fredag har LO i Finnmark innkalt til møte i Alta for å diskutere saken. Der skal det legges en strategi for arbeidet med å få regjeringen til å snu. Der skal også Hausmann delta.

– Det er håpløst at man skal følge EU-regler der utgangspunktet er at EU sammenligner Sentral-Europa med Distrikts-Norge, sier han, og klamrer seg til håpet om at regjeringen ikke er helt handlingslammet.

– Dette er galskap, og regjeringen må ta til vettet og få stoppet dette. Går ikke det må de gå inn med kompensasjon til disse næringene. Mange bedrifter ligger allerede med brukket rygg. Hvis dette ikke rettes opp vil de bli begravd, sier Trond Inge Hausmann oppgitt.

Mange bedrifter ligger allerede med brukket rygg. Hvis dette ikke rettes opp vil de bli begravd.

Trond Inge Hausmann, leder i Finnmark Transportarbeiderforening

Annonse
Annonse