Journalistene flokket seg rundt styreleder i Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen da han dukket opp under boikottstarten av Yilport i Oslo Havn, torsdag 5. februar, men havnearbeiderne likte ikke at han kom.
Roy Ervin Solstad
– Kan ikke kreve tariffavtale
– Transportarbeiderforbundet har ingen organiserte medlemmer som er ansatt i Yilport, sier styrelederen i Oslo Havn. NTF mener Bernt Stilluf Karlsen snakker mot bedre vitende.
res@lomedia.no
Det provoserte svært mange av de frammøte under starten av boikotten av Yilport at "hovedfienden", Bernt Stilluf Karlsen, Oslo Havns styreleder dukket opp under fanemarkeringen utenfor porten til Oslo Havn torsdag ettermidddag. Da de mange fremmøtte oppdaget Karlsen, startet ropene om at han måtte gå. Transportarbeideren fikk derimot styrelederen i tale før han etterhvert fulgte oppfordringen fra demonstrantene.
Ingen organisasjonsplikt
Karlsen ble under markeringen anklaget for å ha fortalt røverhistorier om hvordan det norske arbeidslivet fungerte på havnene til den nye tyrkiske operatøren Yilport, og at det var grunnen til at Yilport nekter å forhandle om ny tariffavtale. Styrelederen selv vil ikke bekrefte at han har gitt et slikt råd.
– Vi har selvsagt hatt kontakt med Yilport helt siden det ble klart at de skulle overta containerdrifta på havna. Yilport har tariffavtaler for sine havnearbeidere med både Fagforbundet og Parat, men ingen av de ansatte er medlemmer i Transportarbeiderforbundet. Dermed kan heller ikke NTF kreve tariffavtale i en bedrift der de ikke har medlemmer. Det er heller ikke organisasjonsplikt i Norge, men organiserer de seg, så får Yilport ta det derfra, påpeker han.
– Vil ikke merkes
Mens Transportarbeiderforbundet og støttespillerne i fagbevegelsen både i Norge og utlandet tror en boikott av Yilport vil merkes, virker ikke styrelederen for Oslo Havn særlig bekymret.
– Har det vært noen effekt av boikotten i Risavika, i Tromsø og i Mosjøen? spør han retorisk.
– Jeg tror ikke vi vil merke noen effekt av boikotten her heller, fortsetter han.
Det kan også være grunnen til at han ikke kritiserer selve boikotten.
– Nei, boikott er et lovlig kampmiddel, understreker han.
Rieber Salt avgjør
I tillegg til konflikten med Yilport, har Transportarbeiderforbundet undertegnet en uenighetsprotokoll med en annen operatør på havna, nemlig Rieber Salt, etter at sistnevnte sa opp tariffavtalen med henvisning til arbeidsrettsdommen som kom i oktober i fjor. Rieber Salt bruker det samme argumentet som Yilport, nemlig at dommen sier at man ikke trenger å bruke de registrerte havnearbeiderne dersom man har eksklusiv bruksrett til området man disponerer på kaia. Da kan man benytte egne ansatte. Karlsen tror konklusjonen på den uenigheten, også vil avgjøre situasjonen rundt Yilport og mange andre havner i Norge.
– Hvis Rieber Salt sin fortolkning av arbeidsrettsdommen er feil, så vil det selvsagt påvirke situasjonen til de operatørene som har eksklusiv bruksrett, også Yilport. Da vil selskapene måtte bruke havnearbeiderne, og ikke sine egne ansatte, sier Bernt Stilluf Karlsen.
– Tar feil
Leder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet, er ikke overraskende helt uenig med Bernt Stilluf Karlsen når det gjelder retten til å kreve tariffavtale.
– Her tar Stilluf feil igjen. Det spesielle med det norske systemet og havnetariffene er at vi ikke trenger å ha medlemmer i bedriftene, siden havnearbeiderne er fast ansatt på laste- og lossekontor som de leies ut til bedriftene fra. Slik er det i alle havnene, og det vet Stilluf. Det spiller heller ingen rolle om andre yrkesgrupper har tariffavtale med bedriften, siden vi har avtaleretten for losse- og lastearbeidet, understreker Hansen.
Selv om det er rammeavtalen for laste- og lossearbeid som er utgangspunktet til forbundet, bekrefter Roger Hansen, at det ikke nødvendigvis trenger å bli en blåkopi av den avtalen med Yilport.
– Hvordan en avtale med Yilport vil bli, vet vi jo ikke ennå. De vil ikke snakke med oss, men vi er villige til å diskutere hva som helst for å finne en løsning, sier Hansen.
Skal forhandles
Forbundslederen mener for øvrig at styrelederen i Oslo Havn har et poeng når det gjelder situasjonen til Rieber Salt.
– Nå skal NHO og LO forhandle på bakgrunn av den tvisteprotokollen som er laget mellom oss og Rieber Salt. Blir de ikke enige om hvilken fortolkning av arbeidsrettsdommen som skal gjelde, er det hypotetisk sett mulig å se for seg en arbeidsrettssak som tar for seg tilfellet med Rieber Salt. Først skal det uansett forhandles, så får vi håpe på enighet der, avslutter Roger Hansen i NTF.
Dette er saken
• I fjor sommer ble det klart at tyrkiske Yilport fikk oppdraget med å drifte containertrafikken på Oslo Havn.
• Selskapet overtar driften 1. februar i år.
• Avtalen mellom Oslo Havn og Yilport er på 20 år med opsjon på ytterligere ti år.
• Selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting av skip med Transportarbeiderforbundet.
• NTF startet boikott av Yilport fra 4. februar, men i praksis ble den startet med fanemarkeringen torsdag 5. februar.
Tidligere saker
• Boikotten på Oslo Havn startet torsdag (5. februar 2015)
• LO støtter Yilport-boikotten (3. februar 2015)
• Klare for boikott (2. februar 2015)
• Varsler havneboikott i Oslo (23. januar 2015)
• Tyrkisk selskap overtar Oslo havn (18. august 2014)
Det spesielle med det norske systemet og havnetariffene er at vi ikke trenger å ha medlemmer i bedriftene, siden havnearbeiderne er fast ansatt på laste- og lossekontor som de leies ut til bedriftene fra.
Roger Hansen, leder i NTF
Dette er saken
• I fjor sommer ble det klart at tyrkiske Yilport fikk oppdraget med å drifte containertrafikken på Oslo Havn.
• Selskapet overtar driften 1. februar i år.
• Avtalen mellom Oslo Havn og Yilport er på 20 år med opsjon på ytterligere ti år.
• Selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting av skip med Transportarbeiderforbundet.
• NTF startet boikott av Yilport fra 4. februar, men i praksis ble den startet med fanemarkeringen torsdag 5. februar.
Tidligere saker
• Boikotten på Oslo Havn startet torsdag (5. februar 2015)
• LO støtter Yilport-boikotten (3. februar 2015)
• Klare for boikott (2. februar 2015)
• Varsler havneboikott i Oslo (23. januar 2015)
• Tyrkisk selskap overtar Oslo havn (18. august 2014)
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes