JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Kan ikke kreve tariffavtale

– Transportarbeiderforbundet har ingen organiserte medlemmer som er ansatt i Yilport, sier styrelederen i Oslo Havn. NTF mener Bernt Stilluf Karlsen snakker mot bedre vitende.
Journalistene flokket seg rundt styreleder i Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen da han dukket opp under boikottstarten av Yilport i Oslo Havn, torsdag 5. februar, men havnearbeiderne likte ikke at han kom.

Journalistene flokket seg rundt styreleder i Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen da han dukket opp under boikottstarten av Yilport i Oslo Havn, torsdag 5. februar, men havnearbeiderne likte ikke at han kom.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det provoserte svært mange av de frammøte under starten av boikotten av Yilport at "hovedfienden", Bernt Stilluf Karlsen, Oslo Havns styreleder dukket opp under fanemarkeringen utenfor porten til Oslo Havn torsdag ettermidddag. Da de mange fremmøtte oppdaget Karlsen, startet ropene om at han måtte gå. Transportarbeideren fikk derimot styrelederen i tale før han etterhvert fulgte oppfordringen fra demonstrantene.

Ingen organisasjonsplikt

Karlsen ble under markeringen anklaget for å ha fortalt røverhistorier om hvordan det norske arbeidslivet fungerte på havnene til den nye tyrkiske operatøren Yilport, og at det var grunnen til at Yilport nekter å forhandle om ny tariffavtale. Styrelederen selv vil ikke bekrefte at han har gitt et slikt råd.

– Vi har selvsagt hatt kontakt med Yilport helt siden det ble klart at de skulle overta containerdrifta på havna. Yilport har tariffavtaler for sine havnearbeidere med både Fagforbundet og Parat, men ingen av de ansatte er medlemmer i Transportarbeiderforbundet. Dermed kan heller ikke NTF kreve tariffavtale i en bedrift der de ikke har medlemmer. Det er heller ikke organisasjonsplikt i Norge, men organiserer de seg, så får Yilport ta det derfra, påpeker han.

– Vil ikke merkes

Mens Transportarbeiderforbundet og støttespillerne i fagbevegelsen både i Norge og utlandet tror en boikott av Yilport vil merkes, virker ikke styrelederen for Oslo Havn særlig bekymret.

– Har det vært noen effekt av boikotten i Risavika, i Tromsø og i Mosjøen? spør han retorisk.

– Jeg tror ikke vi vil merke noen effekt av boikotten her heller, fortsetter han.

Det kan også være grunnen til at han ikke kritiserer selve boikotten.

– Nei, boikott er et lovlig kampmiddel, understreker han.

Rieber Salt avgjør

I tillegg til konflikten med Yilport, har Transportarbeiderforbundet undertegnet en uenighetsprotokoll med en annen operatør på havna, nemlig Rieber Salt, etter at sistnevnte sa opp tariffavtalen med henvisning til arbeidsrettsdommen som kom i oktober i fjor. Rieber Salt bruker det samme argumentet som Yilport, nemlig at dommen sier at man ikke trenger å bruke de registrerte havnearbeiderne dersom man har eksklusiv bruksrett til området man disponerer på kaia. Da kan man benytte egne ansatte. Karlsen tror konklusjonen på den uenigheten, også vil avgjøre situasjonen rundt Yilport og mange andre havner i Norge.

– Hvis Rieber Salt sin fortolkning av arbeidsrettsdommen er feil, så vil det selvsagt påvirke situasjonen til de operatørene som har eksklusiv bruksrett, også Yilport. Da vil selskapene måtte bruke havnearbeiderne, og ikke sine egne ansatte, sier Bernt Stilluf Karlsen.

– Tar feil

Leder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet, er ikke overraskende helt uenig med Bernt Stilluf Karlsen når det gjelder retten til å kreve tariffavtale.

– Her tar Stilluf feil igjen. Det spesielle med det norske systemet og havnetariffene er at vi ikke trenger å ha medlemmer i bedriftene, siden havnearbeiderne er fast ansatt på laste- og lossekontor som de leies ut til bedriftene fra. Slik er det i alle havnene, og det vet Stilluf. Det spiller heller ingen rolle om andre yrkesgrupper har tariffavtale med bedriften, siden vi har avtaleretten for losse- og lastearbeidet, understreker Hansen.

Selv om det er rammeavtalen for laste- og lossearbeid som er utgangspunktet til forbundet, bekrefter Roger Hansen, at det ikke nødvendigvis trenger å bli en blåkopi av den avtalen med Yilport.

– Hvordan en avtale med Yilport vil bli, vet vi jo ikke ennå. De vil ikke snakke med oss, men vi er villige til å diskutere hva som helst for å finne en løsning, sier Hansen.

Skal forhandles

Forbundslederen mener for øvrig at styrelederen i Oslo Havn har et poeng når det gjelder situasjonen til Rieber Salt.

– Nå skal NHO og LO forhandle på bakgrunn av den tvisteprotokollen som er laget mellom oss og Rieber Salt. Blir de ikke enige om hvilken fortolkning av arbeidsrettsdommen som skal gjelde, er det hypotetisk sett mulig å se for seg en arbeidsrettssak som tar for seg tilfellet med Rieber Salt. Først skal det uansett forhandles, så får vi håpe på enighet der, avslutter Roger Hansen i NTF.

Dette er saken

• I fjor sommer ble det klart at tyrkiske Yilport fikk oppdraget med å drifte containertrafikken på Oslo Havn.

• Selskapet overtar driften 1. februar i år.

• Avtalen mellom Oslo Havn og Yilport er på 20 år med opsjon på ytterligere ti år.

• Selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting av skip med Transportarbeiderforbundet.

• NTF startet boikott av Yilport fra 4. februar, men i praksis ble den startet med fanemarkeringen torsdag 5. februar.

Tidligere saker

Boikotten på Oslo Havn startet torsdag (5. februar 2015)

LO støtter Yilport-boikotten (3. februar 2015)

Klare for boikott (2. februar 2015)

Varsler havneboikott i Oslo (23. januar 2015)

Tyrkisk selskap overtar Oslo havn (18. august 2014)

Det spesielle med det norske systemet og havnetariffene er at vi ikke trenger å ha medlemmer i bedriftene, siden havnearbeiderne er fast ansatt på laste- og lossekontor som de leies ut til bedriftene fra.

Roger Hansen, leder i NTF

Annonse
Annonse

Dette er saken

• I fjor sommer ble det klart at tyrkiske Yilport fikk oppdraget med å drifte containertrafikken på Oslo Havn.

• Selskapet overtar driften 1. februar i år.

• Avtalen mellom Oslo Havn og Yilport er på 20 år med opsjon på ytterligere ti år.

• Selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting av skip med Transportarbeiderforbundet.

• NTF startet boikott av Yilport fra 4. februar, men i praksis ble den startet med fanemarkeringen torsdag 5. februar.

Tidligere saker

Boikotten på Oslo Havn startet torsdag (5. februar 2015)

LO støtter Yilport-boikotten (3. februar 2015)

Klare for boikott (2. februar 2015)

Varsler havneboikott i Oslo (23. januar 2015)

Tyrkisk selskap overtar Oslo havn (18. august 2014)