– YS-forslag hjelper ikke sjåførene
YS vil allmenngjøre tariffavtalene for å stoppe underbetaling av utenlandske buss- og trailersjåfører på oppdrag i Norge. Det løser ingenting for sjåførene, mener Transportarbeiderforbundet.
YS vil allmenngjøre tariffavtalene til sjåførene for å forhindre sosial dumping, men Transportarbeiderforbundet tror ikke det vil hjelpe sjåførene.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
I en undersøkelse gjort på oppdrag fra Yrkestrafikkforbundet (YTF) viser det seg at utenlandske sjåfører tjener helt ned til 5000 kroner i måneden. Samtidig viser undersøkelsen at svært mange norske lastebiler kjøres av utenlandske sjåfører.
Allmenngjøring
Ifølge avisen Agder og NTB, vil Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund, YS, komme problemet med lavtlønte utenlandske sjåfører til livs ved å allmenngjøre de norske tariffavtalene. Dermed vil utenlandske sjåfører som opererer i Norge være sikret en minstelønn i henhold til norsk tariff.
– Vi velger for første gang å bruke allmenngjøring som virkemiddel, fordi vi ser at noe må gjøres raskt før bransjen utraderes, sier YS-leder Jorunn Berland til NTB, og får støtte av leder i Yrkestrafikkforbundet, YTF, Svein Furøy.
– Allmenngjøring er det eneste som vil gjøre lave lønninger og dårlige arbeidsvilkår ulovlig, sier Furøy.
Like ille for sjåførene
En som derimot ikke tar bølgen over forslaget om allmenngjøring, er forbundssekretær Morten Hagen i Transportarbeiderforbundet.
– Det er ikke overraskende at sjåførene tjener så dårlig, og vi har sett at stadig flere norske selskap ansetter utenlandske sjåfører. Det finnes norske firmaer som ikke ansetter norske sjåfører overhodet. Hvis en latvisk sjåfør tjener 1000 dollar i måneden i dag, vil han neppe tjene bedre om det blir allmenngjøring i Norge. Han vil riktignok få bedre betalt for de dagene han er i Norge, men faren er at han vil tjene desto dårligere, for ikke å si ingenting på kjøring utenfor Norge for at selskapet fortsatt ikke skal trenge å betale ut mer enn 1000 dollar i måneden til sjåføren. Det betyr at allmenngjøring ikke vil komme sjåførene til gode, påpeker Hagen.
Vanskelig
Han avviser dermed at allmenngjøring er en "quick-fix" på problemet med lavtlønte sjåfører på norske veier.
– Det er vanskelig å gjøre noe med lønningene til utenlandske sjåfører som er inn og ut av landet. For utenlandske sjåfører som jobber for norske selskaper i Norge, kan vi gjøre mer, men vi er avhengig av å komme i dialog med sjåførene for å få de til å organisere seg, slik at vi kan kreve tariffavtale med bedriften, sier han.
NTF-forbundssekretæren tror likevel ikke det er noen enkel prosess.
– Utfordringen er at det er vanskelig å lokke med god AFP-pensjon til sjåfører som har som mål å være i Norge for å tjene opp penger i to-tre år. I tillegg er mange av dem ikke interessert i regulering av arbeidstiden. I stedet ønsker de å jobbe så mye som mulig, for dermed å kunne ta seg fri for å reise hjem oftere, understreker han.
– Betyr det at problemet er umulig å få gjort noe med?
– Nei, vi er nødt til å bruke både den europeiske og den internasjonale transportarbeiderføderasjonen til kunne påvirke ikke bare i Norge. Lavtlønte sjåfører er ikke bare et norsk problem, avslutter Morten Hagen i Norsk Transportarbeiderforbund.
– En ulykke for oss
Også på verdenskongressen til Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) her i Sofia er underbetaling av østeuropeiske sjåfører som jobber i Vest-Europe et tema som diskuteres. Under et seminar prosjektet "Organazing cross border drivers" ble presentert, sa lederen for Transportarbeiderføderasjonen i Bulgaria, Ekaterina Jordanova at det vi i Vest-Europa omtaler som sosial dumping er en ulykke for de østeuropeiske landene.
– Utnyttingen østeuropeiske lastebilsjåfører i Vest-Europa er en form for moderne slaveri, sa Jordanova til ITFs nettsider i etterkant av seminaret.
Verve-prosjektet er et samarbeid mellom den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen (ETF). Transportarbeiderforbund i Danmark (3F), Belgia (AVC Transcom og BTB-ABVV), Nederland (FNV Bondgenoten) Bulgaria (FTTUB) og Romania (SLT).