JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
YS vil allmenngjøre tariffavtalene til sjåførene for å forhindre sosial dumping, men Transportarbeiderforbundet tror ikke det vil hjelpe sjåførene.

YS vil allmenngjøre tariffavtalene til sjåførene for å forhindre sosial dumping, men Transportarbeiderforbundet tror ikke det vil hjelpe sjåførene.

Roy Ervin Solstad

– YS-forslag hjelper ikke sjåførene

YS vil allmenngjøre tariffavtalene for å stoppe underbetaling av utenlandske buss- og trailersjåfører på oppdrag i Norge. Det løser ingenting for sjåførene, mener Transportarbeiderforbundet.



14.08.2014
12:00
19.08.2014 14:02

res@lomedia.no

I en undersøkelse gjort på oppdrag fra Yrkestrafikkforbundet (YTF) viser det seg at utenlandske sjåfører tjener helt ned til 5000 kroner i måneden. Samtidig viser undersøkelsen at svært mange norske lastebiler kjøres av utenlandske sjåfører.

Allmenngjøring

Ifølge avisen Agder og NTB, vil Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund, YS, komme problemet med lavtlønte utenlandske sjåfører til livs ved å allmenngjøre de norske tariffavtalene. Dermed vil utenlandske sjåfører som opererer i Norge være sikret en minstelønn i henhold til norsk tariff.

– Vi velger for første gang å bruke allmenngjøring som virkemiddel, fordi vi ser at noe må gjøres raskt før bransjen utraderes, sier YS-leder Jorunn Berland til NTB, og får støtte av leder i Yrkestrafikkforbundet, YTF, Svein Furøy.

– Allmenngjøring er det eneste som vil gjøre lave lønninger og dårlige arbeidsvilkår ulovlig, sier Furøy.

Like ille for sjåførene

En som derimot ikke tar bølgen over forslaget om allmenngjøring, er forbundssekretær Morten Hagen i Transportarbeiderforbundet.

– Det er ikke overraskende at sjåførene tjener så dårlig, og vi har sett at stadig flere norske selskap ansetter utenlandske sjåfører. Det finnes norske firmaer som ikke ansetter norske sjåfører overhodet. Hvis en latvisk sjåfør tjener 1000 dollar i måneden i dag, vil han neppe tjene bedre om det blir allmenngjøring i Norge. Han vil riktignok få bedre betalt for de dagene han er i Norge, men faren er at han vil tjene desto dårligere, for ikke å si ingenting på kjøring utenfor Norge for at selskapet fortsatt ikke skal trenge å betale ut mer enn 1000 dollar i måneden til sjåføren. Det betyr at allmenngjøring ikke vil komme sjåførene til gode, påpeker Hagen.

Vanskelig

Han avviser dermed at allmenngjøring er en "quick-fix" på problemet med lavtlønte sjåfører på norske veier.

– Det er vanskelig å gjøre noe med lønningene til utenlandske sjåfører som er inn og ut av landet. For utenlandske sjåfører som jobber for norske selskaper i Norge, kan vi gjøre mer, men vi er avhengig av å komme i dialog med sjåførene for å få de til å organisere seg, slik at vi kan kreve tariffavtale med bedriften, sier han.

NTF-forbundssekretæren tror likevel ikke det er noen enkel prosess.

– Utfordringen er at det er vanskelig å lokke med god AFP-pensjon til sjåfører som har som mål å være i Norge for å tjene opp penger i to-tre år. I tillegg er mange av dem ikke interessert i regulering av arbeidstiden. I stedet ønsker de å jobbe så mye som mulig, for dermed å kunne ta seg fri for å reise hjem oftere, understreker han.

– Betyr det at problemet er umulig å få gjort noe med?

– Nei, vi er nødt til å bruke både den europeiske og den internasjonale transportarbeiderføderasjonen til kunne påvirke ikke bare i Norge. Lavtlønte sjåfører er ikke bare et norsk problem, avslutter Morten Hagen i Norsk Transportarbeiderforbund.

– En ulykke for oss

Også på verdenskongressen til Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) her i Sofia er underbetaling av østeuropeiske sjåfører som jobber i Vest-Europe et tema som diskuteres. Under et seminar prosjektet "Organazing cross border drivers" ble presentert, sa lederen for Transportarbeiderføderasjonen i Bulgaria, Ekaterina Jordanova at det vi i Vest-Europa omtaler som sosial dumping er en ulykke for de østeuropeiske landene.

– Utnyttingen østeuropeiske lastebilsjåfører i Vest-Europa er en form for moderne slaveri, sa Jordanova til ITFs nettsider i etterkant av seminaret.

Verve-prosjektet er et samarbeid mellom den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen (ETF). Transportarbeiderforbund i Danmark (3F), Belgia (AVC Transcom og BTB-ABVV), Nederland (FNV Bondgenoten) Bulgaria (FTTUB) og Romania (SLT).

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.08.2014
12:00
19.08.2014 14:02



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Helge Rønning Birkelund

Norge er verdensledende på små forskjeller, mener Erna Solberg. Hun vil nyansere debatten om ulikhet

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Jan-Erik Østlie

Liberalistene får en halv million i pengegave fra Bahamas

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

Stortinget

Juli-tallene: Klart flertall for regjering med Ap, Sp og SV

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Amazon

Amazon

Wikimedia Commons

Amazon-ansatte i USA kan juble: Får etterbetalt millionbeløp

Erlend Angelo

Sjømatbedriftene krever null moms på sjømat

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Kommentar

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Leif Martin Kirknes

Sp satser i nord, skriver Stein Sneve

Jannicke Skaanes

Jannicke Skaanes

Alf Ragnar Olsen

Firebarnsmor og DNB-tillitsvalgt Jannicke har troen på valgfri bruk av hjemmekontor


Flere saker