BARNEGLEDE: Spent unge togpassasjerer på gammel bane.
Ylva Seiff Berge
100-årsfest på Dovrebanen
Allerede når vi går på toget på Oslo S denne morgenen, vet vi at dette blir en spesiell og historisk reise til trønderhovedstaden. Vi skal nemlig feire en sprek 100-åring. Markeringen av Dovrebanen.
nina.hanssen@lomedia.no
Det er søndag 8.desember, og Oslo S er pyntet med både juletre og juledekorasjoner. Det er vanskelig ikke å kjenne at julen nærmer seg når passasjerer løper rundt med store poser med julegaver.
Mer julefølelse, blir det når vi nærmer oss Gardermoen. Snøen har så vidt lagt seg på jordene på Romerike, og åsene har melis på.
Men det er først når vi ankommer Dombås, at 100-årsfesten virkelig starter. Det var nemlig her den første offisielle åpningen av Dovrebanen skjedde i 1913.
Vi er spente på hva som venter oss. Kanskje møter vi julenissen?
Konduktør Terje Eriksen ler, når vi spør hva som skal skje.
– Julenissen kommer ikke. De er det mange nok av fra før på toget. Men det blir musikk, lover han og klipper billettene med et lurt smil.
Eriksen har jobbet i NSB siden 1979 og synes det er stas å være om bord på jubileumstrekningen.
Vi gleder oss til å kjøre gjennom Gudbrandsdalen. Jernbanens betydning i Gudbrandsdalen har vært stor, som i andre norske dalfører.
Fra midten av 1800-tallet og fram til 1890-tallet var dalføret preget av stor nedgang i befolkningstallet. Årsaken var utflytting, både til Amerika, men også til byene i Norge.
Da jernbanen kom på slutten av 1800-tallet, åpnet dette for nye arbeidsplasser som i byggingen og driften av jernbanen, for nye næringer som turisme, og nye byggeskikker og impulser. Det er dette NSB ønsker å feire i dag. De har satt opp underholdning på flere tog for å markere starten på jernbaneeventyret.
Endelig litt action
I cafevogna sitter allerede gutta fra Rasmus & Verdens Beste Band for å gi sitt musikalske bidrag til NSB.
Rasmus Rohde, Jovan Pavlovic, Erlend Smalås og Carl Haakon Waadeland gleder seg. De har allerede gitt ut 3 CD-er og synes det er morsomt å spille på toget, selv om det er trangt.
Det var meningen at de skulle spille i familievogna, men så var det kun to barn med i dag, så de flyttet inn i cafevogna. Der er det alltid fullt. Også i dag.
De to barna gleder seg mest og klapper allerede før musikken er i gang. Endelig er det litt action på det ellers rolige toget.
Bandet har allerede vært på turné, og tidligere på dagen har de spilt i Asker kulturhus. Startskuddet går på Dovre. Det er mange passasjerer som blir overrasket når konduktøren annonserer høyt at det er 100 år siden togstrekningen ble åpnet.
En av dem som ikke er overrasket, er sognepresten på Støren.
Elsker Jesus og jernbanen
Størens sogneprest, Hans Ole Sveia har allerede feiret 100-årsjubileet med andre jernbaneentusiaster og elsker å kjøre tog. Han er også opptatt av togmateriell og har levert flere artikler til årboka til Norsk jernbaneklubb.
– Jeg vokste opp i en bydel i Drammen der det var mange tog som passerte huset vårt, så jeg ble tidlig interessert i tog. Jeg var også opptatt av lastebiler, busser og biler - og jeg drømte en gang om å bli lokfører eller sjåfør, innrømmer han.
Men i ungdomstiden fikk han prestekallet og ombestemte seg. I dag er han sogneprest på Støren, men har fortsatt tog som foretrukne reisemiddel.
– Det er en behagelig reisemåte sammenlignet med å kjøre bil. Særlig på vinteren når det er glatt er NSB godt å ha. En gang reiste jeg tre uker med tog i Norden. Det var flott, forteller han.
Sognepresten er glad i NSB og ikke veldig begeistret over at politikere snakker om å konkurranseutsette jernbanen.
– Det virker som de er så opptatt av å spare penger at de glemmer hva slags infrastruktur vi har i Norge. Vi har kun de skinnene og vi har kun 5 millioner innbyggere. De burde heller tenke på hva som er best for kundene, sier han.
Han synes det er flott at NSB nå markerer 100 års-jubileet på flere måter.
100 år med Dovrebanen
Første strekning på Dovrebanen ble åpnet mellom Otta-Dombås 5.desember 1913
Les mer om Dovrebanen på www.dovrebanen.com
Julenissen kommer ikke i dag. De har vi mange nok av fra før på toget. Konduktør Terje Eriksen.
100 år med Dovrebanen
Første strekning på Dovrebanen ble åpnet mellom Otta-Dombås 5.desember 1913
Les mer om Dovrebanen på www.dovrebanen.com
Mest lest
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.
Hanna Skotheim
– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.
Erling Slyngstad-Hægeland
I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-lederen
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen
Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.
Colourbox
SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer
Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Brian Cliff Olguin
Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt
Lønnstyveri er nå ifølge den mest brukte metoden for arbeidslivskriminalitet, ifølge Lars Mamen i Fair Play Bygg.
Torgny Hasås
Etterlyser straff ved lønnstyveri: – Det er ikke likhet for loven
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Håvard Sæbø
Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Colourbox.com
Sommerferie: Dette har du krav på – og dette bestemmer sjefen
Morten Holm / NTB
Nav tapte rettssak
Gjenreisningen av Ukraina må skje på arbeidernes premisser, mener fagforeningsleder Mykhailo Volynets.
Herman Bjørnson Hagen