JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BARNEGLEDE: Spent unge togpassasjerer på gammel bane.

BARNEGLEDE: Spent unge togpassasjerer på gammel bane.

Ylva Seiff Berge

100-årsfest på Dovrebanen

Allerede når vi går på toget på Oslo S denne morgenen, vet vi at dette blir en spesiell og historisk reise til trønderhovedstaden. Vi skal nemlig feire en sprek 100-åring. Markeringen av Dovrebanen.



17.01.2014
12:00
08.01.2014 08:11

nina.hanssen@lomedia.no

Det er søndag 8.desember, og Oslo S er pyntet med både juletre og juledekorasjoner. Det er vanskelig ikke å kjenne at julen nærmer seg når passasjerer løper rundt med store poser med julegaver.

Mer julefølelse, blir det når vi nærmer oss Gardermoen. Snøen har så vidt lagt seg på jordene på Romerike, og åsene har melis på.

Men det er først når vi ankommer Dombås, at 100-årsfesten virkelig starter. Det var nemlig her den første offisielle åpningen av Dovrebanen skjedde i 1913.

Vi er spente på hva som venter oss. Kanskje møter vi julenissen?

Konduktør Terje Eriksen ler, når vi spør hva som skal skje.

– Julenissen kommer ikke. De er det mange nok av fra før på toget. Men det blir musikk, lover han og klipper billettene med et lurt smil.

Eriksen har jobbet i NSB siden 1979 og synes det er stas å være om bord på jubileumstrekningen.
Vi gleder oss til å kjøre gjennom Gudbrandsdalen. Jernbanens betydning i Gudbrandsdalen har vært stor, som i andre norske dalfører.

Fra midten av 1800-tallet og fram til 1890-tallet var dalføret preget av stor nedgang i befolkningstallet. Årsaken var utflytting, både til Amerika, men også til byene i Norge.

Da jernbanen kom på slutten av 1800-tallet, åpnet dette for nye arbeidsplasser som i byggingen og driften av jernbanen, for nye næringer som turisme, og nye byggeskikker og impulser. Det er dette NSB ønsker å feire i dag. De har satt opp underholdning på flere tog for å markere starten på jernbaneeventyret.

Endelig litt action

I cafevogna sitter allerede gutta fra Rasmus & Verdens Beste Band for å gi sitt musikalske bidrag til NSB.

Rasmus Rohde, Jovan Pavlovic, Erlend Smalås og Carl Haakon Waadeland gleder seg. De har allerede gitt ut 3 CD-er og synes det er morsomt å spille på toget, selv om det er trangt.

Det var meningen at de skulle spille i familievogna, men så var det kun to barn med i dag, så de flyttet inn i cafevogna. Der er det alltid fullt. Også i dag.

De to barna gleder seg mest og klapper allerede før musikken er i gang. Endelig er det litt action på det ellers rolige toget.

Bandet har allerede vært på turné, og tidligere på dagen har de spilt i Asker kulturhus. Startskuddet går på Dovre. Det er mange passasjerer som blir overrasket når konduktøren annonserer høyt at det er 100 år siden togstrekningen ble åpnet.

En av dem som ikke er overrasket, er sognepresten på Støren.

Elsker Jesus og jernbanen

Størens sogneprest, Hans Ole Sveia har allerede feiret 100-årsjubileet med andre jernbaneentusiaster og elsker å kjøre tog. Han er også opptatt av togmateriell og har levert flere artikler til årboka til Norsk jernbaneklubb.

– Jeg vokste opp i en bydel i Drammen der det var mange tog som passerte huset vårt, så jeg ble tidlig interessert i tog. Jeg var også opptatt av lastebiler, busser og biler - og jeg drømte en gang om å bli lokfører eller sjåfør, innrømmer han.

Men i ungdomstiden fikk han prestekallet og ombestemte seg. I dag er han sogneprest på Støren, men har fortsatt tog som foretrukne reisemiddel.

– Det er en behagelig reisemåte sammenlignet med å kjøre bil. Særlig på vinteren når det er glatt er NSB godt å ha. En gang reiste jeg tre uker med tog i Norden. Det var flott, forteller han.

Sognepresten er glad i NSB og ikke veldig begeistret over at politikere snakker om å konkurranseutsette jernbanen.

– Det virker som de er så opptatt av å spare penger at de glemmer hva slags infrastruktur vi har i Norge. Vi har kun de skinnene og vi har kun 5 millioner innbyggere. De burde heller tenke på hva som er best for kundene, sier han.

Han synes det er flott at NSB nå markerer 100 års-jubileet på flere måter.

100 år med Dovrebanen

Første strekning på Dovrebanen ble åpnet mellom Otta-Dombås 5.desember 1913

Les mer om Dovrebanen på www.dovrebanen.com

Julenissen kommer ikke i dag. De har vi mange nok av fra før på toget. Konduktør Terje Eriksen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.01.2014
12:00
08.01.2014 08:11



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker