JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bompenger:

2019 blir det store bompengeåret, mener NAF

Åtte nye bompengeprosjekter innføres i løpet av året. I tillegg popper 54 nye bomstasjoner opp i Oslo.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Knut Opeide, Statens vegvesen

– 2018 var et dyrt bompengeår for bilister og 2019 blir ikke bedre, snarere tvert imot, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til P4.

I Nedre Glomma-regionen blir det innført bompenger som en del av bymiljøpakkene, i tillegg kommer det altså nye bomstasjoner i Oslo og Bergen. Det skal også kreves inn bompenger på E18 mellom Tvedestrand og Arendal, E6 mellom Kolomoen og Moelv, E134 i Buskerud, Ryfast i Rogaland, Fylkesvei 17 i Steinkjer, og det innføres bompenger i 2019/2020 på E18 mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark.

• Følg oss på Facebook

– Politikerne vedtar store vei- og kollektivprosjekter, men de prioriterer ikke penger til å betale hele regningen, men sender den til dem som er avhengige av bilen i hverdagen, sier Ryste.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forstår at folk er frustrert, men sier staten nå bruker mer penger på å finansiere nye veier og at bompengeandelen har gått ned. Likevel må bilistene betale mer i bompenger i år.

– Vi skal bygge mye mer vei og det betyr at det blir noe mer bompenger enkelte steder i landet, men til sjuende og sist betyr det bedre standard på veinettet vårt, sier Dale.

Tillitsvalgte i Drammen advarer venstresida: – Bompenger er en tapssak

Økte bompenger gjør at verftsarbeidere krever høyere lønn

• Meld deg på nyhetsbrevet vårt

4,2 millioner færre bompasseringer i Oslo og Bærum

NTB

I 2018 passerte 108,1 millioner biler bomringen i Oslo og Bærum, 4,2 millioner færre enn året før. Men for elbiler har det vært en voldsom økning.

Nedgangen i det totale antallet passeringer er på 3,8 prosent i 2018, og passeringer med såkalte fossilbiler har falt med 11,6 millioner siden 2017, viser trafikktallene fra bomselskapet Fjellinjen.

Samtidig har antallet passeringer med elbil økt med hele 62,8 prosent – fra 11,7 millioner passeringer i 2017 til 19,1 millioner i 2018. Til sammenligning passerte kun 1,7 millioner nullutslippsbiler bomringene i hovedstadsområdet i 2013. Elbilandelen er nå på 17,6 prosent.

Ser man kun på desember, var det totalt 1,7 millioner elbilpasseringer – en økning fra samme måned i 2017 på hele 33,3 prosent.

Annonse
Annonse