Bompenger:
2019 blir det store bompengeåret, mener NAF
Åtte nye bompengeprosjekter innføres i løpet av året. I tillegg popper 54 nye bomstasjoner opp i Oslo.
Illustrasjonsfoto.
Knut Opeide, Statens vegvesen
– 2018 var et dyrt bompengeår for bilister og 2019 blir ikke bedre, snarere tvert imot, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til P4.
I Nedre Glomma-regionen blir det innført bompenger som en del av bymiljøpakkene, i tillegg kommer det altså nye bomstasjoner i Oslo og Bergen. Det skal også kreves inn bompenger på E18 mellom Tvedestrand og Arendal, E6 mellom Kolomoen og Moelv, E134 i Buskerud, Ryfast i Rogaland, Fylkesvei 17 i Steinkjer, og det innføres bompenger i 2019/2020 på E18 mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark.
• Følg oss på Facebook
– Politikerne vedtar store vei- og kollektivprosjekter, men de prioriterer ikke penger til å betale hele regningen, men sender den til dem som er avhengige av bilen i hverdagen, sier Ryste.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forstår at folk er frustrert, men sier staten nå bruker mer penger på å finansiere nye veier og at bompengeandelen har gått ned. Likevel må bilistene betale mer i bompenger i år.
– Vi skal bygge mye mer vei og det betyr at det blir noe mer bompenger enkelte steder i landet, men til sjuende og sist betyr det bedre standard på veinettet vårt, sier Dale.
• Tillitsvalgte i Drammen advarer venstresida: – Bompenger er en tapssak
• Økte bompenger gjør at verftsarbeidere krever høyere lønn
• Meld deg på nyhetsbrevet vårt
4,2 millioner færre bompasseringer i Oslo og Bærum
I 2018 passerte 108,1 millioner biler bomringen i Oslo og Bærum, 4,2 millioner færre enn året før. Men for elbiler har det vært en voldsom økning.
Nedgangen i det totale antallet passeringer er på 3,8 prosent i 2018, og passeringer med såkalte fossilbiler har falt med 11,6 millioner siden 2017, viser trafikktallene fra bomselskapet Fjellinjen.
Samtidig har antallet passeringer med elbil økt med hele 62,8 prosent – fra 11,7 millioner passeringer i 2017 til 19,1 millioner i 2018. Til sammenligning passerte kun 1,7 millioner nullutslippsbiler bomringene i hovedstadsområdet i 2013. Elbilandelen er nå på 17,6 prosent.
Ser man kun på desember, var det totalt 1,7 millioner elbilpasseringer – en økning fra samme måned i 2017 på hele 33,3 prosent.