Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp):
Å fly er ikke noe å skamme seg over, mener samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp)
Samferdselsministeren mener derimot at luftfarten har et uant potensial for videreutvikling som en av de mest miljøvennlige metodene for å reise innenland
Samferdselsminister Jon Georg Dale tror fly kan bli den mest miljøvennlige reisemetoden i framtiden.
Eivind Olai Kristiansen
Saken oppsummert
helge@lomedia.no
I Sverige er det blitt en het debatt om flyskam. Det har blant annet ført til en nedgang i antall flyturer hos broderfolket.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) er klar på at det ikke er flyskam som vil redde verden. Tvert imot mener han fly kan være løsningen som sørger for nullutslipp i samferdselssektoren et stykke fram i tid.
p
– Luftfarten er kanskje den mest spennende og mest attraktive transportmetoden om 15 år som går på nullutslipp, mener han.
Han mener diskusjonen til tider har gått på hvilken flyplasser man kan legge ned for å få en bedre vei. Under LOs store Luftfartskonferanses torsdag snudde han dette på hodet:
Gjennom 1 200 meter med rullebane har vi den infrastrukturen vi trenger hvis vi flyr på null utslipp.
Er helt sikker
At det blir en realitet, er han helt sikker på.
– Den første veien til det er miljøvennlig biofuel. Den andre løsningen er en full nullutslippsløsning. Først gjennom en hybridløsning, så gjennom full elektrifisering. Det siste jobber flyindustrien målrettet og systematisk med, sier Jon Georg Dale til FriFagbevegelse.
Han viser til at det innenlands i Norge er relativt korte flyavstander i store deler av landet. Det gjør at vi kan være tidlig ute med å anvende ny teknologi.
– Det vil bidra til å redusere utslippene fra flyene dramatisk eller potensielt helt fjerne dem. Da blir flyet en av de mest miljøvennlige og mest effektive reisemetodene vi har fra store deler av landet vårt. Luftfarten i Norge har et uant potensial for videreutvikling, mener samferdselsministeren.
Om det betyr flere småflyplasser i Norge?
– Det betyr ikke nødvendigvis det. Men det betyr at vi kanskje får et styrket grunnlag for de vi allerede har. Det kan gjøre at vi får mer kommersielt lønnsomme flyruter. Med høyere frekvens, mener Jon Georg Dale.
Et utsatt marked
Torsdag gjestet han LOs store Luftfartskonferanse, som ble arrangert for fjerde året på rad. I år var det også rekorddeltakelse. Mye av dagens temaer kretset rundt luftfartsutvalgets rapport, som er ventet på mandag.
Jon Georg Dale pekte i sin tale på at luftfarten har vært gjennom en formidabel utvikling de siste årene.
– Luftfarten lever i et internasjonalt konkurranseutsatt marked. Det må politikken ta hensyn til, påpekte han.
Trygge og lønnsomme arbeidsplasser handler om å ha et konkurransedyktig regime for selskapene som opererer fra Norge eller flyr til Norge.
At flyskam preger den offentlige debatten i Sverige er et villspor, mener Dale.
– Det er ingen som kommer til å redde klimaet i verden med å skamme seg, mener han.
Like fullt poengterer han hvor viktig det er for en samlet luftfart å få utslippene ned.
p
– Den sikreste måten å sette arbeidsplassene i fare på er et avgiftsregime som ikke er konkurransekraftig med utlandet. Vi må balansere mellom å opprettholde grunnlaget for norske arbeidsplasser, utvikle ny teknologi og samtidig klare å konkurrere, mener statsråden.
– Personlig har jeg en rekkeviddeangst, men samtidig vet jeg hvordan industrien jobber med ny teknologi. Som også passer utmerket for den norske flyplass-strukturen, de minste flyene og minste flyplassene. Dette kan gi oss store muligheter til å utvikle nye arbeidsplasser, mener han.
– Balansen mellom konkurransekraft, kostnadseffektivitet, rettighetene til norske arbeidstakere og vårt felles behov for en grønn omstilling må legge til rette for at dagens arbeidsplasser i norsk luftfart får et styrket grunnlag for framtida, og ikke blir vesentlig svekket, mener Jon Georg Dale.
– Ingen troverdighet
Nasjonal talsperson for MDG, Arild Hermstad, mener samferdselsministeren er uten troverdighet når han sier at luftfarten skal bli en næring med lave utslipp.
– Han satser maksimalt på næringen i dag selv om det er den minst miljøvennlige transportformen av alle, sier han til FriFagbevegelse.
p
– Vi er veldig enig i at luftfarten må elektrifiseres. Men det må skje mye raskere enn regjeringens tidsperspektiv. Derfor har vi satt av 185 millioner kroner i neste års budsjett for å komme i gang raskest mulig. Vårt mål er at det norske kortbanenettet skal bli først i hele verden med elektrifisering, sier Arild Hermstad.
– Før det skjer må utslippene reduseres kraftig. For å få til det må vi legge kraftige avgifter spesielt på utenlandsruter. I dag er det nærmest billigere å fly til Thailand enn å ta toget til Bergen. Det har den ville veksten i flytrafikken ført til. Mener vi alvor med klimapolitikken haster det veldig med å kutte utslippene. Der det er store utslipp er det også mest effektivt å kutte, sier Arild Hermstad til FriFagbevegelse.


Nå: 0 stillingsannonser