JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FORVERRING: Tillitsvalgt i fagforbundet Seko, Alexander      Kolliopanos (t.h.) mener mye står på spill ved valget. Juwanro Haddad er en av fire Seko-medlemmer som er kandidater.

FORVERRING: Tillitsvalgt i fagforbundet Seko, Alexander Kolliopanos (t.h.) mener mye står på spill ved valget. Juwanro Haddad er en av fire Seko-medlemmer som er kandidater.

Nina Hanssen

Advarer mot svensk jernbanepolitikk

Svenske sosialdemokrater advarer norske politikere mot å kopiere landets liberalisering.



29.08.2014
12:00
29.08.2014 10:52

nina.hanssen@lomedia.no

I Norge er regjeringen åpen for både avregulering og privatisering, og har sagt at de vurderer å redusere eierandelen i Flytoget. Riksdagsmedlem Anders Ygeman (44) advarer norske politikere. Sosialdemokraten Ygeman har sittet i Riksdagen siden 1996, og har de siste fire årene ledet trafikkomiteen, tilsvarende Stortingets samferdselskomité.

Sammen med en av de fire riksdagskandidatene fra fagforeningen Seko, Juwanro Haddad, tar Ygeman imot oss på sitt kontor. Det er kort tid før valget og om en måned håper Ygeman at Haddad også sitter i Riksdagen. Begge er mest opptatt av å skape arbeidsplasser, særlig for unge, men vil også ha ny jernbanepolitikk.

Også Ap-leder Jonas Gahr Støre advarer mot å selge ut Flytoget.

Les også: Støre kritisk til salg av Flytoget

Mange ulykker

Når de to svenske sosialdemokratene leser norske aviser, blir de forundret over at regjeringen i Norge ser mot Sverige når de skal stake ut ny kurs for jernbanepolitikken.

– Sverige har Europas mest misfornøyde togpassasjerer. Statistikken viser fallende punktlighet, og nå har vi både vinter- og sommerproblemer, sier Ygeman og tar frem noen avisutklipp som forteller om ulykker og stans.

– Det kommer ikke som en overraskelse på oss. Dette er en konsekvens av politikken. Også i land som har avregulert og privatisert jernbanen før Sverige har det vært mange ulykker, som i Storbritannia, New Zealand og i Estland. Vi husker alle bildene fra Hatfield-ulykken i England i 2000, der fire omkom og over 70 ble skadet, sier Ygeman.

Storsatsing

Han mener det trengs en storsatsing på jernbanen, på både skinner og materiell.

– I dag dukker private selskaper opp og forsvinner igjen. Arbeidstakere må forholde seg til ulike arbeidsgivere. Det er en veldig uoversiktlig situasjon, for både passasjerer og ansatte. Vanlige folk skjønner ikke at det er ulike aktører og skylder bare på SJ. Vi må endre organiseringen av jernbanen og se på dette som en del av infrastrukturen og ikke en markedsplass, sier han.

Ygeman advarer mot å konkurranseutsette jernbanen. I Sverige er det vanskelig å finne politikere, også fra høyresiden, som mener at konkurranseutsetting av jernbanen var smart. Selv den tidligere lederen av Moderatene, Ulf Adelsohn, som også var styreleder i SJ, kaller dette «en lekegrind for politikere» og mener liberaliseringen aldri burde vært gjort.

– Samtidig er det få som vil tilbake slik det var før. Vi må nok i stedet tenke at anbud må vare mer enn ett år, og jobbe for mer forutsigbarhet for ansatte. I dag er det kun andre lands jernbaneselskaper som har råd til å ta risikoen på ettårige kontrakter slik det er i dag. Nå har vi et Hong Kong-selskap som har levert anbud på Stockholm-Gøteborg, den mest lønnsomme strekningen, forteller han.

Konkurranse på sporet

– Det er ganske spesielt. Før var det statlig jernbane i Sverige. I dag er det andre staters jernbaneselskaper som konkurrerer om å kjøre her, som NSB-eide Tågkompaniet, DSB og Deutsche Bahns Arriva, samt MTR, eid av Hong Kong. Jeg mener at hvis vi fortsatt skal ha konkurranseutsetting må vi kunne gi kontrakter på fem til ti år. I dag er det mer konkurranse for gevinst. Vi vil jobbe for et motsatt mål, å sørge for at toget går i rett tid og at mange mennesker vil reise med tog, sier politikeren.

– Har du statsrådambisjoner?

– Vi får se. Jeg brenner for å jobbe med samferdselspolitikk, miljø, transport og klima. Hva som skjer etter 14. september vet jeg ikke ennå. La oss nå konsentrere oss om å felle bjørnen først, så kan vi diskutere hva vi skal gjøre med skinnet etterpå, sier Anders Ygeman.

Seko-tillitsvalgt Alexander Kolliopanos i Infranord er skremt over utviklingen i svensk jernbane de siste årene. Han betegner det som en katastrofe at det nå finnes mange private foretak som spiser av vanlige folks skattepenger.

Håper galskapen tar slutt

Infranord var det svenske Jernbaneverkets entreprenørdivisjon, Banverket Produktion, skilt ut og etablert som statlig selskap i 2010. Det konkurrerer om vedlikehold på linje med andre, og har vunnet anbud i Norge.

Kolliopanos håper galskapen tar slutt etter valget i september. Han har sett kolleger som har byttet arbeidsgiver flere ganger og stadig vekk får dårligere arbeidsvilkår og lønn. Fagbevegelsen er viktig, og han håper at Seko klarer å få fram forskjellen på høyre og venstresiden i det kommende valget.

– Før var vi stolte over å jobbe på jernbanen. Det var trygge jobber og et godt arbeidsmiljø. Nå er ikke folk særlig stolte lenger. Trygt er det heller ikke. Jeg har til og med hørt kolleger i andre private selskap som sier at de skjemmes av å gå i uniform. Mange har mistet gløden og framtidstroen. Det er trist, sier Alexander Kolliopanos.

Svensk valg

• Riksdagen er Sveriges lovgivende forsamling.

• Består av 349 representanter.

• Valg hvert fjerde år, andre søndag i september.

• Har 15 komiteer (svensk: utskott), alle med 17 medlemmer.

• Trafikutskottet er ledet av Anders Ygeman siste periode.

• Seko, «facket för service och kommunikation», et fagforbund i LO.

• Har ca. 132.000 medlemmer i ni ulike bransjer, deriblant jernbanen.

Før var vi stolte over å jobbe på jernbanen. Alexander Kolliopanos

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.08.2014
12:00
29.08.2014 10:52



Mest lest

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Med arbeidstreningen Daniel Jernskjegg-Mathisen får i butikken VI på torvet har han fått en grunn til å stå opp om morgenen.

Med arbeidstreningen Daniel Jernskjegg-Mathisen får i butikken VI på torvet har han fått en grunn til å stå opp om morgenen.

Hanna Skotheim

Med en hullete CV slet Daniel (25) med å se framover: – Jobben i butikken har bevist at jeg klarer å være voksen

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

Agenda-leder Trygve Svensson går hardt ut mot statsminister Erna Solbergs uttalelse om at forskjellene er små i Norge.

Agenda-leder Trygve Svensson går hardt ut mot statsminister Erna Solbergs uttalelse om at forskjellene er små i Norge.

Jan-Erik Østlie og Leif Martin Kirknes

Erna Solberg mener det er små forskjeller i Norge: – Skremmende kunnskapsløst, svarer Agenda-sjefen

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Helge Rønning Birkelund

Norge er verdensledende på små forskjeller, mener Erna Solberg. Hun vil nyansere debatten om ulikhet

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Jan-Erik Østlie

Liberalistene får en halv million i pengegave fra Bahamas

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Tri Nguyen Dinh

Kilder: Sp-veto mot SV kan gi ren Ap-regjering

Audun Lysbakken

Audun Lysbakken

Jan-Erik Østlie

Lysbakken: Arbeidsfolk har betalt prisen for krisen

Amazon

Amazon

Wikimedia Commons

Amazon-ansatte i USA kan juble: Får etterbetalt millionbeløp

Sissel M. Rasmussen

Nye tall: En av fem har ikke råd til å gå til tannlegen

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

Stortinget

Juli-tallene: Klart flertall for regjering med Ap, Sp og SV

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Ørjan Takle

Ørjan Takle

Håvard Sæbø

«Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen», skriver Ørjan Takle

Erlend Angelo

Sjømatbedriftene krever null moms på sjømat

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve


Flere saker