Nav Utland
Annica var uten lønn i 16 uker: – Skamfullt å måtte be sin mor om penger
Tre store rederier nekter å forskuttere sykepenger til sjøfolk, selv om det kan ta over 10 uker før hjelpen kommer fra Nav Utland.
UTEN PENGER: Annica Johansson brøt sammen i tårer og måtte ta en pause da hun fortalte retten at hun ikke hadde penger til å betale mat og regninger.
Tri Nguyen Dinh
Saken oppsummert
tri@lomedia.no
Annica Johansson fra Skåne i Sverige jobber på Color Line-skipet Color Magic.
I forrige uke var hun i Nord-Troms og Senja tingrett for å vitne i saken der seks sjøfolk har saksøkt tre av Norges største rederier; Hurtigruten, Havila Kystruten og Color Line.
– Jeg har jobbet i buffeen 18 år og det er fysisk krevende. Jeg har fått vondt i ryggen på grunn av jobben. Jeg har prøvd alt for å forebygge det, men ble til slutt sykemeldt på grunn av prolaps, forteller Johansson.
16 uker uten inntekt
Hun ble langtidssykmeldt fra juli til oktober 2024. Da måtte Johansson gå 16 uker uten penger fra verken Color Line eller Nav.
Nav har behandlingstid på 10 uker, ofte lengre. Rederiene vil ikke forskuttere sykepenger for sine sjøfolk.
– I oktober var jeg helt tom for oppsparte midler, da klarte jeg meg ikke mer. Jeg er alene og har bil og hus å betale på, så det var virkelig dramatisk for meg.
– Men jeg kunne ikke gå til min mor og spørre om penger, fordi det er så skamfullt. Jeg vil klare meg selv og hun er en gammel dame som ikke skal ha ansvar for meg, sa Johansson og brøt sammen i tårer i retten.
Hun jobber 14 dager på, så 14 dager av. En arbeidsdag er 11,5 timer lang. I november måtte hun tilbake på jobb.
– Da kunne jeg ikke være hjemme lenger, jeg hadde ikke noe å leve av, forteller hun til FriFagbevegelse.
Halvparten av den ene foten hennes er nummen som følge av prolapsen. Nervene som står i knipe i ryggen gjør at hun har begrensede følelser i den foten.
Selv om hun ønsker å jobbe burde hun egentlig vært hjemme for å bli helt frisk.
Johanson fortalte også i retten at den store etterbetalingen av sykepenger fra Nav ble et problem.
Siden summen var blitt såpass stor så hun ble trukket nesten 50 prosent i skatt.
– Det er jo penger jeg vil få tilbake, men det hjelper lite når det er nå jeg trenger penger for å betale utgifter og regninger, sier Johansson.
BISTO SJØFOLKA: NSF-advokat Terje Hernes Pettersen, rådgiver Ronny Øksnes og LO-advokat Rune Lium bisto Annica Johansson og Gøril Kvalberg i retten.
Tri Nguyen Dinh
Saken oppsummert
Seks sjøfolk har saksøkt Hurtigruten, Havila Kystruten og Color Line for ikke å forskuttere sykepenger under sykdom.
Sjømannsforbundet mener at Skipsarbeidsloven og internasjonale regler (Maritime Labour Convention) pålegger rederiene å betale lønn fram til Nav har fattet vedtak.
Rederiene avviser dette.
Dommen, som forventes i august 2025, vil få betydning for flere hundre sjøfolk som er bosatt utenfor Norge og jobber i norske rederier.
Bodde hos mormor
Hurtigruten-ansatt Gøril Kvalberg er også blant sjøfolkene som har saksøkt sin arbeidsgiver. Hun var også i retten for å forklare sin situasjon.
– Jeg måtte flytte til min mormor. Jeg bodde der i fire måneder fordi jeg ikke hadde penger til mat eller andre dagligdagse utgifter, sa Kvalberg.
Hun følte seg ikke mye verdt da hun måtte be sin mormor om hjelp, men hadde ikke noe valg.
– Man må ha mat for å overleve. Jeg måtte låne 20.000 kroner av henne for å betale regninger. Jeg var heldig som hadde en mormor jeg er nær og at hun hadde sparepenger. Hun støttet meg også mentalt da hele situasjonen gjorde meg deprimert, forteller Kvalberg til FriFagbevegelse.
Mer syk
Kvalberg var sykemeldt fra juli til november i 2024. Hun tror veien tilbake til arbeidslivet hadde vært kortere om hun ikke måtte gå over to måneder uten lønn.
– Det var en veldig tung periode. Det gikk utover søvn, jeg stresset på grunn av mangel på penger. Det gjorde meg enda dårligere. Jeg kunne heller ikke gå til fysioterapeut eller trene på treningssenter fordi jeg ikke hadde penger, sier norske Kvalberg som er bosatt i Sverige.
Maria Ekdahl fortalte sine historie til dommerne via videolink.
Ekdahl måtte vente hele 37 uker uten lønn. Gården hun bor i forfalt da de månedlige innbetalingene uteble.
Sjøfolk Frifagbevegelse har snakket med forteller at det har blitt en «snakkis» om bord blant utenlandsboende i de tre aktuelle rederiene, at man heller burde gå på jobb syk enn å sykmelde seg siden man risikerer å gå lange perioder uten penger om man blir sykemeldt.
– Lovstridig
Rederiene mener at de kun har ansvar for å sikre lønn i 16 dager og nekter å forskuttere sykepenger, som etter 16 dager skal komme fra Nav. Nav Utland har 10 ukers behandlingstid, ofte mer.
At rederiene nekter å forskuttere sykepenger, er i strid med Skipsarbeidsloven, mener Norsk sjømannsforbunds advokat NSF-advokat Terje Hernes Pettersen.
Sammen med LO-advokat Rune Lium bistår han sjøfolkene.
Dagens ordning fører til en enormt vanskelig situasjon for utenlandske sjøfolk, og NSF vil endre rederienes praksis.
– Vi mener at det fremgår av loven at rederiet har en plikt å betale sykelønn i inntil 12 måneder eller til Nav har fattet vedtak om å innvilge, eventuelt avvise, sykepengekravet, sier Hernes Pettersen.
Spesielt utsatt
Han minner også om at det er lang historikk bak sykelønnsordningen i Skipsarbeidsloven.
– I en tidligere høyesterettsdom har det blitt påpekt at særegenhetene ved sjømannsyrket gjør at det er nødvendig å ha en god sykelønnsordning for sjøfolk når det oppstår en sykdom.
Sjøfolkenes arbeidssituasjon gjør at de kan bli satt i land i et fremmed land, på sykehus.
Da er de nødt til å ha lønn for å kunne håndtere sine forpliktelser, poengterer Hernes Pettersen.
– Vi hørte i Tingretten i dag at enkelte har ventet i opptil sju måneder på sykelønn. Det er uakseptabelt.
Vil føre til «kaos»
Det er Norges Rederiforbund ved advokatene Are Gauslå og Thomas Aa. Rasmussen som representerer rederiene i denne saken.
De ønsker ikke å kommentere søksmålet i mediene mens den behandles av tingretten.
I sluttinnlegget deres avviser de NSFs krav om å forskuttere sykepenger til sine sjøfolk:
«En plikt for arbeidsgiver til å forskuttere sykepenger krever et særskilt grunnlag. Noe slikt grunnlag finnes ikke i lovgivningen, verken Skipsarbeidsloven eller folketrygdloven, og kan ikke utledes av andre rettskilder».
HR-direktør i Havila Kystruten, Monica Nipen, sa til retten at dersom en slik forskutteringsordning blir innført, så vil det føre til «kaos» for dem.
– Det vil kreve ekstremt mye oppfølging. Det er jo tilfeldig når de får vedtak fra Nav. Da må arbeidsgiver forholde oss til uendelig mange datoer, sa Nipen.
Hun ønsker ikke å uttale seg til medier mens saken behandles i retten.
Hernes Pettersen påpeker også at i ILOs Maritime Labour Convention står at sjøfolk skal ha sykelønn i 16 uker.
– Med den praksisen som disse tre rederiene i dag fører, så er det mange som risikerer å ikke få sykelønn i 16 uker. Det kommer derimot til utbetaling langt senere. Når det da endelig kommer til utbetaling, så trekkes halvparten i skatt. Så disse sjøfolkene får i realiteten ikke utbetalt det de skal ha før kanskje ett år etter. Det strider klart med formålet i konvensjonen.
NORGES REDERIFORBUND: Advokatene Are Gauslå og Thomas Aa. Rasmussen satte Monica Nipen i vitneboksen.
Tri Nguyen Dinh
– Katastrofe
For å sikre alle arbeidstakere lønn under sykdom, mener Rødt at det bør innføres plikt for alle arbeidsgivere, å forskuttere sykelønn til sine ansatte.
– Å tape sin lønn over en så lang periode er jo rene katastrofen. Vi skal ha en sykelønnsordning som gjør at alle som blir syke ikke skal lide økonomisk, har Mimir Kristjansson tidligere uttalt til FriFagbevegelse.
Dommen i denne saken foreligger trolig ila august.
Rettssaken
Dommen vil være relevant for Sjømannsforbundets over 800 medlemmer som er bosatt i EØS, men utenfor Europa. Ca. 400 av Sjømannsforbundets medlemmer jobber i de aktuelle rederiene.
Når de blir syke må de søke om sykepenger fra Nav utland, som har en saksbehandlingstid på minst 10 uker. I mellomtiden står sjøfolkene uten noen form for inntekt.
NSF mener at Skipsarbeidsloven § 4–4 fastslår at en arbeidsufør arbeidstaker har rett til lønn fra rederiet i inntil 12 måneder, men at retten faller bort når vedkommende får rett til sykepenger fra trygden.
Den juridiske striden står om «rett til sykepenger» betyr at Nav har fattet et vedtak, og at rederiene i så fall har plikt til å betale sykelønn fram til da, slik NSF mener. Eller om det å være medlem i norsk folketrygd betyr at man har «rett til sykepenger», slik Rederiforbundet og de tre saksøkte selskapene mener.
Tvisten gjelder i også hvordan Maritime Labour Convention skal forstås, slik at den også kan ha betydning for sjøfolk utenfor Norges grenser.


Nå: 0 stillingsannonser