JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stortingsvalget 2021

Ap bruker to millioner på Facebook-annonser – Høyre 70.000

Ap og Frp står for nær 75 prosent av alle midlene norske partier har brukt på annonser hos Facebook og Instagram så langt i årets valgkamp.
Partiet som har brukt mest fra sentralt hold i perioden, er Arbeiderpartiet, med 1,95 millioner kroner. (Arkivfoto)

Partiet som har brukt mest fra sentralt hold i perioden, er Arbeiderpartiet, med 1,95 millioner kroner. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Siden 30. juni har de ni største politiske partiene svidd av til sammen 4,5 millioner kroner på Facebook-annonser fra sentralt hold, ifølge Facebooks annonsebibliotek. Summen inkluderer annonser på Instagram, som eies av Facebook, skriver Dagens Næringsliv.

Partiet som har brukt mest fra sentralt hold i perioden, er Arbeiderpartiet, med 1,95 millioner kroner. Deretter følger Frp som har brukt overkant av 1,3 millioner kroner. Sist ligger Høyre som kun har brukt 69.000 kroner så langt.

Høyres sjef for digitale medier, Cecilie V. Jensen, viser til at valgkampanjen handler først og fremst om å treffe folk der de er, både gjennom fysisk tilstedeværelse ute blant folk, og på nett.

– Vi har valgt å prioritere annonsering i andre digitale kanaler enn Facebook. Det er en strategisk vurdering ut ifra trender, pris og hvor vi tror vi treffer potensielle velgere best, sier Jensen.

Annonse
Annonse