JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ER KLAR: Lars Johnsen, nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, er klar for nye dyster i retten om havnearbeiderkonflikten.

ER KLAR: Lars Johnsen, nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, er klar for nye dyster i retten om havnearbeiderkonflikten.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Arbeidsretten vil tolke avtalen til havnearbeiderne

Det blir en ny rettsrunde til høsten i havnearbeiderkonflikten.



26.06.2014
12:00
27.06.2014 09:35

torgny@lomedia.no

– Vi er klar for en ny rettsrunde i september, sier nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen, etter at Arbeidsretten i dag avsa en kjennelse i havnearbeiderkonflikten.

Transportarbeideforbundet har stevnet NHO inn for Arbeidsretten. Saken har vært ført tirsdag og onsdag denne uka og i dag falt kjennelsen.

Forbundets krav har vært at de to containerselskapene på Oslo havn ikke har rett til å bruke egne ansatte til laste- og lossearbeid, men må bruke de godkjente havnearbeidere til denne jobben.

De to selskapene, Oslo Containerterminal og Sjursøya Containerterminal, har med NHO i ryggen hevdet at siden lasting og lossing foregår på bedriftens eget område kan de fritt benytte egne ansatte.

Havnemonopol

I utgangspunktet har havnearbeiderne monopol på alt losse- og lastearbeid i havna, men i Rammeavtalen for losse- og lastearbeidere er det en unntaksbestemmelse. Hvis arbeidet pågår i tilknytning til egen bedrift, kan en benytte egne ansatte.

Transportarbeiderforbundet mener at denne bestemmelsen gjelder for produksjonsbedrifter som mottar råvarer direkte til egen kai, eventuelt sender ut ferdige produkter motsatt vei.

NHO har hevdet at Arbeidsretten skal avvise saken, saken tilhører den faste tvistenemnda mellom LO og NHO.

Unntaket

Den faste tvistenemnda tar stilling til konkret valg mellom flere tariffavtaler knyttet til en konkret bedrift, men den fortolker ikke avtalene. Uenighet om forståelse av tariffavtalens innhold skal avgjøres av Arbeidsretten.

Arbeidsretten har ikke villet gå inn i den konkrete saken som gjelder Oslo Containerterminal og Sjursøya Containerterminal. Det spørsmålet overlater de til tvistenemnda.

Men retten mener at Arbeidsretten er rett instans for å behandle spørsmålet om unntaksbestemmelsene i Rammeavtalen.

Det blir derfor en ny rettsrunde i Arbeidsretten om dette spørsmålet i september.

Brøkdel av lønna

Kjernen i denne saken blir da om havnearbeidernes losse- og lastemonopol skal bestå. Hvis en taper i neste runde, vil mesteparten av trafikken over Oslo havn gå utenom Losse- og lastekontoret. Det vil da være tvilsomt om det kan fortsette virksomheten. Hvis det ikke er losse- og lastearbeidere i havna er det fritt fram for rederne å forlange at mannskapet om bord på båtene utfører arbeidet selv, til en brøkdel av lønna som det norske havnearbeidere får.

– Vi er glad for at vi får denne saken inn for Arbeidsretten og får en avklaring. Det står ingenting hverken i tariffavtalen eller ILO-konvensjonen om et skille mellom private og offentlig eide havner. Det er tydelig av her har NHO skiftet standpunkt.

Transportarbeiderforbundets motpart, NHO Logistikk og Transport hadde ikke fått lest kjennelsen ennå da LO-Aktuelt kontakter dem og vil derfor heller ikke kommentere saken.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.06.2014
12:00
27.06.2014 09:35



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla