20 elektriske distribusjonsbiler skal i vinter testes ut av avisbud i Amedia i Fredrikstad som et prøveprosjekt. Blir det vellykket kan det bli langt flere elektriske distribusjonsbiler i hele Norge.
Roy Ervin Solstad
Amedia Distribusjon:
Avisbud i Fredrikstad skal teste elektriske kjøretøy i vinter
Verneombudet tror arbeidsdagen for budene blir lettere, noe som vil gi færre sykmeldinger.
roy@lomedia.no
Torsdag 5. desember hentet Amedia Distribusjon 20 elektriske kjøretøyer på Loyd & Paxster-fabrikken i Sarpsborg. I kolonne kjørte budene derfra via Sarpsborg sentrum til Fredrikstad der de vil bli benyttet på budrutene i og i nærheten av sentrum.
Bygget for god sittestilling
Ifølge verneombud i Amedia Distribusjon i Fredrikstad, og medlem i Fellesforbundet, Geir Holth, er kjøretøyene spesialtilpasset budbransjen.
– Først har man funnet den beste sittestillingen, så har man bygget bilen rundt. Vi hadde kjøretøyet på prøve en måned i sommer, og da fortalte budene at de ble langt mindre slitne og hadde mindre ryggproblemer enn når de brukte egne biler, sier Holth.
Åtte mil rekkevidde
Han viser Magasinet hvor oppreist man sitter i kjøretøyet, og det faktum at det er svært enkelt å komme seg ut og inn på begge sider.
p
– Vi er veldig optimistiske på å bruke disse på vinteren også. Vi tror dette vil gi mindre sykefravær, siden man slipper store temperaturforandringer fra inne i bilen til når man må ut og levere aviser og pakker. Her er man godt kledd for utetemperatur hele tiden, men samtidig har man varme i håndtakene, forklarer han.
Totalt har de elektriske kjøretøyene en rekkevidde på åtte mil og et lasterom på en kubikkmeter rett bak ryggen. Toppfarten er på 45 kilometer i timen og Paxster-kjøretøyet kan kjøres med mopedbilsertifikat.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Bilene har en toppfart på 45 kilometer og en rekkevidde på åtte mil. Lasterommet tar en hel kubikkmeter.
Roy Ervin Solstad
Håper ordningen blir permanent
Amedia Distribusjon sin testperiode vil vare fram til april, men Holth håper ordningen blir permanent.
– For første gang trenger ikke budene å slite ut sine egne kjøretøy i jobben. Nå stiller arbeidsgiveren med kjøretøyet. Selv kjører jeg en rute som er lenger og bruker egen bil, men jeg skulle gjerne kjørt elektrisk på kortere ruter, smiler Geir Holth.
Miljøgevinst
I Amedia legger de heller ikke skjul på at overgangen til elektriske kjøretøy har en miljømessig oppside.
p
– Våre distributører kjører flere millioner kilometer i løpet av et år. Hvis vi greier å flytte mye av denne virksomheten over fra bensin- og dieselbiler til elektrisk drevet transport, som Paxster, vil det gi en flott miljøgevinst. Derfor er vi svært opptatt av å gjennomføre en grundig og god test i løpet av denne vinteren, sier Jens Aardalsbakke, prosjektleder i Amedia Distribusjon.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)
Håvard Sæbø
14 fakta om nedbemanning. Dette må du vite
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nordmenn dropper måltider på grunn av pengemangel
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Så langt har det ikke gått Aps vei
Jonas Gahr Støre innrømmer at Arbeiderpartiets oppslutning blant LOs medlemmer er for lav.
Jan-Erik Østlie