JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Den 1. november startet boikotten av Risavika Terminal. Boikotten setter jobbene våre i fare, mener Industri Energi-tillitsvalgte ved terminalen.

Den 1. november startet boikotten av Risavika Terminal. Boikotten setter jobbene våre i fare, mener Industri Energi-tillitsvalgte ved terminalen.

Roy Ervin Solstad

Beskylder Industri Energi-tillitsvalgte for løgn

Industri Energi sine hovedtillitsvalgte på Risavika Terminal AS og NorSea mener Transportarbeiderforbundets boikott av terminalen setter arbeidsplasser i fare. NTF karakteriserer argumentene deres som usanne.



25.11.2013
12:00
26.11.2013 16:23

res@lomedia.no

I en pressemelding sendt ut 11. november avviser hovedtillitsvalgte for Industri Energi på Risavika Terminal AS og Norsea, Heidi Undheim og Terje Magne Larsen at det foregår sosial dumping ved terminalen.

– Arbeidet foregår med registrerte losse- og lastearbeidere, organisert i Industri Energi. NTF hevder at de har fortrinnsrett til alt losse- og lastearbeid ved terminalen. Det er imidlertid fastslått i den faste tvistenemd mellom LO og NHO at at denne fortrinnsretten ikke kan gjøres gjeldende ved Risavika Terminal, som er en privat havneterminal, skriver de to.

– Er ni viktigere enn 50

Undheim og Larsen hevder videre at LO med én stemmes overvekt bestemte at det var NTF og ikke Industri Energi som skulle få retten til å søke tariffavtale i Risavika Terminal AS, da denne var blitt erklært som et "såkalt" tarifftomt rom.

– Situasjonen, slik den er nå, setter alle våre arbeidsplasser i fare. Vi lurer på hvorfor de ni arbeidsplassene for de LO-organiserte i NTF er viktigere enn de 50 arbeidsplassene vi representerer, skriver de to tillitsvalgte, før de avslutter:

– Hvem er det som kjemper for oss? Vi betaler også kontigent til LO!, tordner de.

Samlet LO

Den pressemeldingen er ikke blitt godt mottatt i NTF, og første nestleder Lars M. Johnsen og leder i Norsk Havnearbeiderforening mener de to IndustriEnergi-tillitsvalgte farer med regelrett løgn, både om det som skjer i Risavika og om LOs behandling av saken.

– For det første er NTFs krav begrenset til losse- og lastearbeidet ved skipsanløp til terminalen. Vårt krav krav berører ikke det interne arbeidet ved terminalen eller i NorSea. For det andre stemmer det ikke at NTF fikk tariffretten til dette arbeidet med én stemmes overvekt i LO. Saken har vært behandlet to ganger i LOs organisasjonskomité, og begge ganger er vedtaket gjort mot Industri Energi sin ene stemme. Ved siste behandling var komiteen fulltallig og resultatet var 14 – 1 i NTFs favør. I ettertid har også Industri Energi erkjent at det er NTF som har tariffretten til losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal AS. Med andre ord er det et samlet LO som støtter NTFs tariffrett ved Risavika Terminal, poengterer Johnsen og Samuelsen.

Misforstår

De to toppene i Transportarbeiderforbundet mener også at Undheim og Larsen misforstår hva NTF legger i kritikken om sosial dumping ved terminalen.

– Det er sosial dumping når losse- og lastearbeidet utføres av skipets mannskap og ikke av registrerte havnearbeidere. Vi har aldri hevdet at Landbaseavtalen eller andre interne avtaler i selskapene i Risavika er sosialt dumpende, understreker de.

Derimot er de klokkeklare på at det kun er havnearbeiderne innenfor NTF-avtalene for losse- og lastearbeid som er registrerte havnearbeidere etter ILO-konvensjon 137, og som har beskyttelse og fortrinnsrett etter denne konvensjonen.

– Den konvensjonen ratifiserte Norge i 1974, forklarer Samuelsen og Johnsen.

Bryter avtaler

De viser også til at når Risavika Terminal AS benytter skipets mannskap til å utføre losse- og lastearbeid er dette i strid med Den Internasjonale Transporarbeiderføderasjonen (ITF) sine tariffavtaler (losse- og lasteklausul) for skipsmannskap, og dermed med ILOs konvensjon.

– Det fører til sosial dumping, for i praksis utfører utenlandske skipsmannskap deler av losse- og lastearbeidet gratis. Da er det ikke rart at ledelsen ved Risavika Terminal påstår at en tariffavtale med NTF vil gjøre losse- og lastearbeidet ved terminalen dyrere. De må nemlig betale for det, fastslår NTF.

Blir brukt av NHO

Transportarbeiderforbundet påpeker samtidig at Tvistenemda ikke sa, slik det hevdes fra de to tillitsvalgte, at NTF ikke kunne kreve fortrinnsrett til arbeidet.

– Denne fortrinnsretten til arbeidet er grunnleggende i vårt krav og er en forutsetning for at ILO-konvensjonen og ITFs tariffavtaler blir fulgt opp i Risavika. Den faste tvistenemd fastslo altså at losse- og lasteområdet var et tarifftomt rom. Det betyr at heller ikke Landbaseavtalen vil kunne gjøres gjeldende for dette arbeidet, fortsetter de.

NTF-lederne sier de derimot har forståelse for at de ansatte føler seg usikre i den situasjonen som har oppstått, men påpeker at NTF ikke har noen intensjoner om å overta det arbeidet de ansatte i Risavika Terminal utfører i dag.

– Vi krever imidlertid fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet. Dette omfatter blant annet det arbeidet som i dag utføres av skipets mannskap. Vi reagerer på at de tillitsvalgte lar seg benytte av bedriftens ledelse og NHO i deres kamp mot tariffavtale og registrerte havnearbeideres fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet, sier Terje Samuelsen og Lars M. Johnsen.

--------------------

Flere artikler om Risavika-konflikten:

Varsler sympatistreik i Tromsø og Mosjøen (22.11.2013)

Bersås fronter fanemarkering i Risavika (12.11.2013)

Full støtte fra Sjømannsforbundet til ahvnearbeiderne (10.11.2013)

Boikotten eri gang (01.11.2013)

Dette er saken

I oktober 2012 varsler NTF boikott av Risavika Terminal AS etter at arbeidsgiverne hadde avvist forbundets tariffkrav, og Den faste tvistenemda hadde kommet til at terminalen var såkalt tarifftomt rom.

I desember 2012 stevnet NHO Transportarbeiderforbundet for både tingretten og arbeidsretten med påstand om at boikott ikke kan brukes.

NTF vinner i begge instanser.

Etter at ytterligere forhandlinger mellom partene ikke fører fram starter boikotten av terminalen 1. november.

En stor demonstrasjon er tillyst utenfor Risavika Havn onsdag 27. november med deltagelse fra hele Skandinavia pluss havnearbeidere fra flere andre land i Europa.

I ettertid har også Industri Energi erkjent at det er NTF som har tariffretten til losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal AS. Med andre ord er det et samlet LO som støtter NTFs tariffrett ved Risavika Terminal.

Lars M. Johnsen og Terje Samuelsen, NTF

Skandinavisk støtte

På den 17. skandinaviske transportarbeiderkonferansen som ble avholdt i Danmark i begynnelsen av november ble det også vedtatt en uttalelse fra de 186 transportarbeiderne som deltok.

– Kampen for tariffavtale ved Risavika Terminal er den samme type strid som havnearbeidere i Europa og resten verden fører mot aggressive arbeidskjøpere. Angrepene har mange former. Målet er å knekke en arbeidergruppe med lange tradisjoner og ordnede arbeidsvilkår, knuse fagbevegelsen og øke profitten. Vi oppfordrer fagforeningskamerater i Danmark, Sverige og Norge til å gi aktiv støtte til kampen havnearbeiderne i Stavanger fører, heter det i uttalelsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.11.2013
12:00
26.11.2013 16:23



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Brian Cliff Olguin

Securitas permitterer klubbleder Robert midt under vekterstreiken

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform


Flere saker