Amerikansk fagbevegelse
Bilarbeiderne i USA vant historisk lønnsløft. Denne uka står et nytt slag
Mange arbeidere på en stor Volkswagen-fabrikk vil ha tariffavtale og lønnsløft. Men får de med seg flertallet?
Arbeiderne ved Volkswagens fabrikk i Chattanooga i Tennessee stemmer denne uka over om de skal kreve tariffavtale. (Arkivfoto).
Erlend Angelo
frode@lomedia.no
De har satt seg et hårete mål: Bilarbeiderne ved Volkswagen-fabrikken i Tennesse skal denne uka stemme over om de krever tariffavtale.
Bilarbeidernes fagforbund UAW støtter helhjertet opp om kampanjen for tariffavtale, men mange kommer til å stemme nei. Det er liten tradisjon for tariffavtaler i det sørlige USA.
Lettere i Detroit
Tradisjonelt har bilarbeidernes fagforbund organisert fabrikkene i «bilbyen» Detroit som lager de klassiske amerikanske bilmodellene. Nå vil de også organisere arbeidere i resten av landet, blant annet på fabrikker eid av Volkswagen og Mercedes.
Denne uka er det avstemning blant drøye 4000 arbeiderne på Volkswagen-fabrikken i delstaten Tennessee. Den ligger i et område med lav fagorganisering.
Bilarbeiderne kjørte en kampanje fram til en avstemning både i 2014 og i 2019, men fikk ikke flertall blant arbeiderne den gang, skriver den amerikanske storavisa Wall Street Journal.
Avstemninga blant arbeiderne foregår onsdag til fredag denne uka, og resultatet blir klart grytidlig lørdag morgen norsk tid.
Volkswagen er et tysk selskap og det er tariffavtaler ved alle de europeiske fabrikkene. Fagbevegelsen er representert i selskapets styre i Tyskland. Men i USA har det ikke vært tariffavtale ved selskapets ene fabrikk.
Bilarbeidernes forbund United Auto Workers (UAW) har vært blant de sterkeste amerikanske fagforbundene.
I 1979 hadde forbundet 1,5 millioner medlemmer. I 2023 hadde tallet falt til 370.000 medlemmer.