JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Frustrasjon over svertekampanjen mot havnearbeiderne i Oslo, fikk Silje Kjosbakken til å starte bloggen "Bryggesjauerfrue".

Frustrasjon over svertekampanjen mot havnearbeiderne i Oslo, fikk Silje Kjosbakken til å starte bloggen "Bryggesjauerfrue".

Roy Ervin Solstad

Bryggesjauernes Jeanne D'Arc

Med datamaskinen som våpen kjemper Silje Kjosbakken Oslos havnearbeideres sak.



17.01.2014
12:00
20.01.2014 10:39

res@lomedia.no

I en vertikaltdelt tomannsbolig 40 minutters kjøring fra saltvann sitter 32 år gamle Silje Kjosbakken og skriver innlegg etter innlegg om kampen som foregår mellom havnearbeiderne og arbeidsgiverne på Oslo Havn. Det er en konflikt hun kjenner godt. Samboeren hennes er nemlig havnearbeider.

– Det var et oppslag i media i slutten av november i fjor som fikk meg inn på tanken om å starte blogg, sier hun.

Da samboeren ikke hadde noen innvendinger, var det bare å kaste seg uti det.

– Jeg var litt redd for å skrive, men jeg hadde opparbeidet meg en del frustrasjon som måtte ut, innrømmer hun.

Løgner

Hun er ikke helt ukjent med bransjen selv heller. De siste 12 årene har hun vært ansatt både hos en feederoperatør, på stykkgodsterminal, i et linjeagentur og et rederikontor.

– Jeg hadde kontor på Filipstadkaia, så jeg har kjent bryggesjauerne i alle årene jeg har vært i bransjen, smiler hun.

Den svertekampanjen mot havnearbeiderne som Oslo Havn har satt i gang det siste året, har fått bryggesjauerfrua til å tenne på alle pluggene. Også fordi mange medieoppslag har slukt informasjonen fra arbeidsgiverne som fakta.

– Nå er det også kommet artikler i «vår» favør, men fortsatt sitter mannen i gata og leser veldig kunnskapsløse utsagn basert på løgner fra Oslo Havn, påpeker hun.

Dårlig magefølelse

I bloggen sin har hun dokumentert både organisasjonsstrukturen i Oslo Havn og ikke minst den ulike virkelighetsoppfatnigen som eksisterer mellom havnearbeiderne og deres arbeidsgivere.

– Jeg har fått mange meldinger fra både kollegaer og folk i bransjen om å stå på. Ikke bare fra bryggesjauere. Mange ble sjokkert da Oslo Havns strategidokument om hvordan man skulle bekjempe havnearbeiderne, ble kjent. Jeg hadde en magefølelse om at noe var galt, og strategidokumentet bekreftet det i ettertid, sier hun.

Sannheten

Siden hun startet bloggen har hun fått mer informasjon om situasjonen på havna, men hun vil ikke slippe alt på en gang.

– Jeg sitter på informasjon som kan styrke saken, men vil skaffe så mye dokumentasjon som mulig før jeg legger det ut. Målet er å få hele sannheten ut. Det er drøye 300 registrerte havnearbeidere i Norge, og de har blitt overkjørt så totalt av folk med mye penger og maktposisjoner, mens media kun har trykt det de har blitt fortalt, uten å undersøke påstandene. De har kanskje stolt på at Oslo Havn som et stort foretak, har fortalt sannheten, sukker hun oppgitt.

Ingen medieinteresse

Så ensidig hadde det ikke trengt å være, for Silje var i kontakt med media om den informasjonen hun satt på, før hun startet sin egen blogg.

– De var ikke interessert, men fortsatte i stedet å kjøre på med feilinformasjon fra arbeidsgiversiden, forteller hun.

Resultatet har blitt at det i stedet for å få informasjon eksklusivt, må mediene følge bloggen for å få siste nytt.

– Det er gøy å være ute med noe som ingen har skrevet eller sagt noe om før, sier hun.

Får skryt

De mange tilbakemeldingene og kommentarene på bloggen tyder på at det Silje skriver blir satt pris på. Det bekrefter også samboer Roar Langaard.

– Hadde det ikke vært for henne, så hadde ikke alt dette kommet ut. Gutta på havna lurte på hvordan det skulle ende, men etter at bloggen startet har de blitt mer positive. Nå ser de at det går vår vei, skryter han.

Også på Facebook har bryggesjauerfrua blitt populær. I skrivende stund har hun snart 700 følgere.

Fortsetter

De mange følgerne trenger i hvert fall ikke å bekymre seg for framtiden til bloggen. Den har hun bestemt seg for å fortsette med, uavhengig av hvordan det til slutt går med konflikten ved Oslo Havn.

– Da kan jeg skrive litt om livet som bryggesjauerfrue. Om hverdagslige ting, for dette er ikke noe A4-liv. Med de varierende arbeidstidene Roar har, blir det vanskelig å planlegge. Men det blir nok aldri noen rosablogg, for det finnes ikke noe mer ulukrativt enn å være bryggesjauerfrue, smiler hun igjen.

Politisert

Men først skal kampen om Oslo Havn vinnes.

– Det må ryddes opp i forholdene på havna, slik at det blir levelige forhold for de som har vært innvolvert. Nå brukes mine skattepenger til å få mannen min ut av jobb, sier hun irritert.

Hele konflikten har også gjort at bryggesjauerfrua har blitt mer politisk bevisst enn hun var før.

– Før var jeg en sofapolitiker som argumenterte for og mot det som ble sagt på TV. Hensikten var ikke å gjøre bloggen politisk. Den skulle bare være et verktøy for å kle av påstander og få fram sannheten, men når det blåser som verst, finner man helt naturlig ut hvor man står politisk også, sier hun.

Nå vil den uorganiserte bryggesjauerfrua organisere seg også.

– Jeg er ikke medlem i noen fagforening selv, men det er ingen tvil om at jeg skal organisere meg nå. Man vet aldri hvor man kan møte på drittsekkene i arbeidslivet, sier Silje Kjosbakken, havnearbeidernes Jeanne D'Arc.

Bryggesjauerfrua

Navn: Silje Josten Kjosbakken

Alder: 32

Bosted: Rånasfoss i Akershus

Sivilstand: Samboer med bryggesjauer Roar, to barn

Aktuell: Blogger om å være bryggesjauerfrue

Nettside: http://bryggesjauerfrue.blogg.no/

Dette er på ingen måte noen hatkampanje, men når man ypper til bråk og i tillegg på en så arrogant og ufin måte - ja da må jeg åpne kjeften!

Fra bloggen, 28. november 2013

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.01.2014
12:00
20.01.2014 10:39



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker