JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Illustrasjonsfoto: Roy Ervin Solstad

Debatt:

Busshavari med EØS

Norge er blitt et friområde for polske og litauiske turbusser og det er grove brudd på lønn og arbeidsvilkår i bransjen. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) nekter å innføre nasjonale mottiltak – fordi det vil bryte med EØS-avtalen.
26.08.2019
14:58
27.08.2019 08:57

En rapport fra NHO Transport oppsummerer realitetene: Det er flere utenlandske enn norske busser på norske veier, grove brudd på allmenngjort lønn og arbeidsvilkår, manglende momsinnbetalinger og sviktende bestilleransvar.

Rapporten bygger på en større undersøkelse gjennomført i 2018. Ved hjelp av en spesialutviklet app kartla ansatte i busselskapene kjøremønsteret til utenlandske busser. Registreringsnumre ble notert og matet inn i appen sammen med tid og sted for observasjonen.

p

Undersøkelsen viser flere registreringer per buss for de polske og baltiske bussene enn for eksempelvis tyske og svenske. Dette tyder på at busser fra Tyskland og Sverige kjører inn med turister fra sine land og ut igjen ei uke etterpå. Slik kjøring regnes ikke som kabotasje, men internasjonal transport.

Handlingslammet av EØS

Men samferdselsministeren vil ikke foreta seg noe fordi det kan skape EØS-trøbbel.

I et svar på spørsmål fra stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) skriver Dale:

«Gjennom EØS-avtalen har Noreg forplikta seg til å følgje dei allmenne prinsippa om fri rørsle av varer, teneste, personar og kapital. For transport er det òg etablert sekundærrett i tillegg til dei vanlege prinsippa. For tilgang til marknaden for persontransport gjeld dei felleseuropeiske reglane som går fram av forordning 1073/2009 om felles reglar for tilgang til den internasjonale marknaden for transport med turvogn og buss medrekna reglar for internasjonal transport og kabotasje. Innføring av nasjonale tiltak vil difor ikkje vere i samsvar med EØS-avtalen.»

Slik ser vi hvordan EØS-avtalen, eller frykten for å utfordre den det aller minste, fører til handlingslammelse.

«Midlertidig» evighet

For transport med lastebil er det allerede definerte regler for midlertidig kabotasje, det vil si at en utenlandsk operatør kan ta et begrenset antall innenlandske oppdrag før de må ut av landet. De nåværende reglene (tre turer i løpet av sju dager) er under endring etter at EU er i ferd med å vedta noe strammere kabotasjeregler for lastebiltransport.

Også for persontransport utenfor rute kan kabotasje utføres midlertidig i Norge. Men hva som her menes med midlertidig «er ikke nærmere spesifisert», som det heter på regjeringens temaside.

Hvorfor ordet «midlertidig» er vanskeligere å definere for buss enn for lastebil, virker mer enn merkelig. I praksis er det dermed fritt fram for utenlandske turbusselskaper.

Tungetale og inkonsekvens

Statsråd Dale viser til regjeringsplattformen, der det går fram at regjeringa vil «arbeide aktivt mot liberalisering av kabotasjeregelverket og redusere omfanget av ulovlig kabotasje».

Det han ikke nevner er at den samme regjeringsplattformen også har som mål å «liberalisere ekspressbusspolitikken fullt ut for usubsidierte ekspressbusser».

Kanskje håper statsråden at EU og ESA skjærer igjennom slike sjølmotsigelser. I mellomtida kan useriøse turoperatører drive bus(iness) as usual med EØS-regelverket i ryggen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.08.2019
14:58
27.08.2019 08:57



Mest lest

Jordbærbonde Simen Myhrene på gården i Lier. I april var han redd for å gå konkurs, men etter noen perioder med «kaos» i våres, ser det ut til at sesongen skal gå bra for jordbærprodusenten likevel.

Jordbærbonde Simen Myhrene på gården i Lier. I april var han redd for å gå konkurs, men etter noen perioder med «kaos» i våres, ser det ut til at sesongen skal gå bra for jordbærprodusenten likevel.

Line Fausko

Jordbærbonde måtte sende arbeidere tilbake til hjemlandet

SNART GJELDFRI: Rita Hadi Said mistet inntekten sin på dagen da Nav stanset arbeidsavklaringspengene hennes for fire år siden. Hun flyttet til Sverige, fikk ny energi og har fast jobb. Snart har hun nedbetalt den lange lista med gjeld fra tida uten penger.

SNART GJELDFRI: Rita Hadi Said mistet inntekten sin på dagen da Nav stanset arbeidsavklaringspengene hennes for fire år siden. Hun flyttet til Sverige, fikk ny energi og har fast jobb. Snart har hun nedbetalt den lange lista med gjeld fra tida uten penger.

Yngvil Mortensen

Trygdeskandalen: Rita betaler ennå på gjeld hun fikk etter at Nav stanset AAP

MEKLING: Forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet og arbeidsgiverne i Norsk Industri skal nå til frivillig mekling hos Riksmekleren.

MEKLING: Forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet og arbeidsgiverne i Norsk Industri skal nå til frivillig mekling hos Riksmekleren.

Tormod Ytrehus

Fellesforbundet brøt lønnsforhandlingene. Er ikke redd for å bruke streikevåpenet

IKKE BARE PENGER: Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Stein Lier-Hansen i Norsk Industri skal de neste ukene prøve å bli enige om en hel rekke endringer i Industrioverenskomsten. Dette skjer med hjelp fra riksmekler Mats Wilhelm Ruland (til høyre)

IKKE BARE PENGER: Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Stein Lier-Hansen i Norsk Industri skal de neste ukene prøve å bli enige om en hel rekke endringer i Industrioverenskomsten. Dette skjer med hjelp fra riksmekler Mats Wilhelm Ruland (til høyre)

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret: Dette mekler de om

Stein Lier-Hansen, sjef i Norsk Industri har for lengst varslet at årets tariffoppgjør må ende med et null i sentrale tillegg

Stein Lier-Hansen, sjef i Norsk Industri har for lengst varslet at årets tariffoppgjør må ende med et null i sentrale tillegg

Tormod Ytrehus

Sjefen for Norsk Industri har sagt «null» i fem lønnsoppgjør på rad. Nå gjør han det igjen

NYE KORONA-RETNINGSLINJER: Nå kan LO-ansatte som ønsker det, jobbe inntil tre dager i uken på kontoret.

NYE KORONA-RETNINGSLINJER: Nå kan LO-ansatte som ønsker det, jobbe inntil tre dager i uken på kontoret.

Tormod Ytrehus

Nå myker LO opp hjemmekontor-reglene

Høyre og partileder Erna Solberg har inntatt posisjonen som landets største parti, viser Opinion-målingen for august.

Høyre og partileder Erna Solberg har inntatt posisjonen som landets største parti, viser Opinion-målingen for august.

Jan-Erik Østlie

Ny måling: Høyre er igjen landets største parti, men det er fortsatt flertall for regjeringsskifte

MENTOR: Avtroppende hovedtillitsvalgt Gunnar Andreas Kildal (tv) sammen med arvtakeren Kurt Robin Røbergeng ved Ferroglobe Mangan i Mo i Rana.

MENTOR: Avtroppende hovedtillitsvalgt Gunnar Andreas Kildal (tv) sammen med arvtakeren Kurt Robin Røbergeng ved Ferroglobe Mangan i Mo i Rana.

Tonje Vonstad/ TV Klipp

De eldste tar sluttpakke for at de yngste skal ha arbeid: – Gunnar (65) har vært min mentor, sier Kurt Robin (30)

TRE KRAV TIL FORHANDLERANE: Fellesforbundet-delegasjonen er er nøydd til å levere, om dei vil vareta slagord som styrke og truverd, seier Atle Rostad, tillitsvalgt i Kaefer Energy.

TRE KRAV TIL FORHANDLERANE: Fellesforbundet-delegasjonen er er nøydd til å levere, om dei vil vareta slagord som styrke og truverd, seier Atle Rostad, tillitsvalgt i Kaefer Energy.

Erlend Angelo

Desse tre krava vil verfts- og offshorearbeidarane ha på plass i bytte mot eit moderat lønnsoppgjer

Kommentar:

Hurtigruten

«Et totalt havari», skriver Stein Sneve om Hurtigruten-ledelsens håndtering av koronasmitten

Sperrebånd og merke om at setet ikke er i bruk på en buss som passerer Oslo Børs i Oslo. Koronaveileder for kollektivtransporten sier at kun halvparten av passasjerkapasiteten kan benyttes i dagene og ukene fremover.

Sperrebånd og merke om at setet ikke er i bruk på en buss som passerer Oslo Børs i Oslo. Koronaveileder for kollektivtransporten sier at kun halvparten av passasjerkapasiteten kan benyttes i dagene og ukene fremover.

Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Helsedirektøren: – Sannsynlig med hjemmekontor ut året

Hans Christian Holte (55) er ny Nav-direktør.

Hans Christian Holte (55) er ny Nav-direktør.

Werner Juvik

Hans Christian Holte er ny Nav-sjef: – Det er nok en fordel at jeg sover godt om natta

PÅ HØRING I STORTINGET: Elisabeth Steen, leder i NTL NAV (til venstre), deltok sammen med NTL-leder Kjersti Barsok under høringene i forbindelse med Nav-skandalen

PÅ HØRING I STORTINGET: Elisabeth Steen, leder i NTL NAV (til venstre), deltok sammen med NTL-leder Kjersti Barsok under høringene i forbindelse med Nav-skandalen

Ole Palmstrøm

Trygdeskandalen kan settes i sammenheng med kuttene i Nav, mener NTL-tillitsvalgt

VENTER MED PENGEKRAV: Både forskuttering av sykepenger og endring i offshorebilaget står på agendaen når den frivillige meklingen starter onsdag. - Når det gjelder det økonomiske har vi ikke fremmet noe krav ennå. Det gjør vi når tiden er inne for det, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum (midt i bildet).

VENTER MED PENGEKRAV: Både forskuttering av sykepenger og endring i offshorebilaget står på agendaen når den frivillige meklingen starter onsdag. - Når det gjelder det økonomiske har vi ikke fremmet noe krav ennå. Det gjør vi når tiden er inne for det, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum (midt i bildet).

Tormod Ytrehus

Fellesforbundet vil vente med pengekravet når meklingen med Norsk Industri starter onsdag

En hel næring må lide for Hurtigrutens dårlige rutiner, sier leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen.

En hel næring må lide for Hurtigrutens dårlige rutiner, sier leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen.

Hurtigruten / Bilde innfelt: Tri Nguyen Dinh

Hurtigrutens ledelse setter arbeidsplasser i fare, mener Sjømannsforbundet: – De ansatte er fortvilte

I første halvår av 2020 har staten brukt 1,3 milliarder kroner mer på konsulenttjenester enn samme periode i fjor. Det fremgår i et skriftlig svar fra finansminister Jan Tore Sanner (H).

I første halvår av 2020 har staten brukt 1,3 milliarder kroner mer på konsulenttjenester enn samme periode i fjor. Det fremgår i et skriftlig svar fra finansminister Jan Tore Sanner (H).

Ole Palmstrøm

Staten har brukt over én milliard kroner mer på konsulenter i år enn på samme tid i fjor

Lav lønn gir ikke økt smitterisiko, mener næringsminister Iselin Nybø (V)

Lav lønn gir ikke økt smitterisiko, mener næringsminister Iselin Nybø (V)

Arkivfoto: Martin Guttormsen Slørdal

Nybø tror ikke lav lønn gir økt smitterisiko på Hurtigruten

VASKER SELV: Fagforbundet-tillitsvalgte er svært kritiske til at de ansatte selv vasker i barnehagene i Oslo. Renhold skal gjøres av profesjonelle, sier de.

VASKER SELV: Fagforbundet-tillitsvalgte er svært kritiske til at de ansatte selv vasker i barnehagene i Oslo. Renhold skal gjøres av profesjonelle, sier de.

Werner Juvik

To av tre barnehageansatte er blitt pålagt renholdsoppgaver: – En hån mot faget vårt

Jan-Erik Østlie

Moxnes om Nav-gransking: – Knusende dom over Solberg-regjeringen

Fra testsenteret for Covid-19, i Tromsø.

Fra testsenteret for Covid-19, i Tromsø.

Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Hurtigruten: Det filippinske mannskapet har ikke skylden for koronautbruddet, sier forbundsleder