FLERE TILTAK? I dag er området rundt sjåførene stengt på bussene. Vil det også komme påbud om munnbind for passasjererene? Det skal avgjøres i disse dager.
Tormod Ytrehus
Frykter oppblomstring av korona
Bussjåfører etterlyser påbud om munnbind: – Sjåførene er en veldig utsatt gruppe
Nå kommer nye råd om bruk av munnbind på kollektivtransporten. Bussjåfører lurer på hvorfor det ikke blir påbud også i Norge, sier hovedverneombud i VY-buss.
guro.gn@hotmail.com
Norges kollektiv- og transportselskap var torsdag ettermiddag i møte med regjeringen. På agendaen sto smitteverntiltak på kollektivreiser, samt drøfting av eksisterende tiltak.
Folkehelseinstituttet (FHI) og Helse- og omsorgsdepartementet skal utrede om Norge kommer til å følge etter Danmark og Island og innføre påbud om munnbind på kollektivreiser.
Oppdaterte råd
I oppdraget skal det blant annet vurderes i hvilke situasjoner munnbind eventuelt bør brukes, kriterier for å anbefale det og for å endre rådet, skriver FHI i en pressemelding.
Det pågår intensiv forskning om effekten av ulike smitteforebyggende tiltak. FHI poengterer at de oppdaterer de faglige rådene kontinuerlig i tråd med kunnskapen som foreligger. Dette gjelder også anbefalinger om bruk av munnbind og ansiktsmaske i befolkningen.
Helsedirektøren: – Sannsynlig med hjemmekontor ut året
Stoler på myndighetene
Hovedverneombud i VY-buss, Harald Sehm, ser på munnbind som et tiltak som kan gi arbeidsplassen en ekstra trygghet, og påpeker at det har vært et tema blant sjåførene.
– Jeg har fått signaler fra ansatte som lurer på hvorfor ikke det i Norge, som i andre land, blir innført påbud om munnbind, sier han til Fagbladet.
Sehm stoler imidlertid på at myndighetene setter inn de tiltakene som er nødvendig.
ØKT TRYGGHET: Hovedverneombud Harald Sehm i VY-buss mener munnbind kan gi ekstra trygghet for sjåførene.
Marthe Løken/Nettbuss
Bekymret for rushtiden
– Det er klart det er en bekymring når folk kommer hjem fra utlandet og skal ta kollektivtransport når de skal på jobb igjen, sier leder av Fagforbundet Buss- og sporveisarbeidernes forening, Ole Roger Berg.
Han mener det er opp til myndighetene å bestemme om passasjerene må bruke munnbind eller ikke, men tror det kan være en god måte å redusere smitten på.
– Bussjåfører er en veldig utsatt gruppe, spesielt om smitten blomstrer opp igjen, påpeker han.
Likevel tror Berg at det på grunn av lave smittetall i forhold til andre land, vil gjøre det vanskelig å innføre påbud her til lands.
– Jeg tror ikke det er gjennomførbart med påbud om munnbind i Norge, jeg tror ikke folk har lyst til å bruke det. Jeg har selv prøvd munnbind, og det er tungt å puste med det på seg, sier Berg.
Ingen sjåfører smittet
Han har ikke hørt om noen bussjåfører som er blitt smittet på jobb, og mener de har hatt god kontroll.
– Vi har hatt relativt strenge tiltak, som vi har sett fungere bra. Vi håper at vi kan fortsette med de tiltakene vi har innført til nå, sier han til Fagbladet.
Av andre tiltak på busser er blant annet kontantløs betaling. Det kommer trolig til å fortsette. Et annet, mer omdiskutert tiltak er stengte fordører. Det diskuteres om de skal kunne være åpne.
FØLGER RÅD FRA MYNDIGHETENE: Leder av Fagforbundet Buss- og sportveisarbeidernes forening, Ole Roger Berg, mener det er myndighetene som må avgjøre hvilke smitteverntiltak som skal innføres på kollektivtrafikken.
Werner Juvik
Ønskelig med hjemmekontor
Fellesferien nærmer seg slutten og flere skal tilbake på kontoret etter ferie, og en lengre periode med hjemmekontor. Det betyr at busser og annen kollektivtransport vil fylles opp i rushtiden.
– Vi er klar over at det er en krevende situasjon for kollektivtransporten, og vurderer fortløpende, i samråd med helsemyndighetene, tiltak for å bedre situasjonen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide til VG.
Han mener det er viktig at alle bidrar til å redusere presset på kollektivtransporten i rushtiden, når det normalt er flest reisende, og ønsker at de som har mulighet fortsetter med hjemmekontor.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø