JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfører frykter for livet bak rattet: – Dagens regelverk er ikke godt nok

En styrket sikkerhet på plassen for sjåførene må bli et standardkrav, krever bransjeorganisasjon.
Sikkerheten til sjåfører på buss i Norge er ikke god nok, mener Kollektivtrafikkforeningen.

Sikkerheten til sjåfører på buss i Norge er ikke god nok, mener Kollektivtrafikkforeningen.

Sissel M. Rasmussen

roy@lomedia.no

Internasjonale og nasjonale regler har ingen krav for sikkerheten til sjåføren ved en eventuell kollisjon. Selv godkjente busser har vist seg å være en dødsfelle for sjåførene ved frontkollisjoner, slik Magasinet for fagorganiserte har skrevet om de siste dagene. Både Fellesforbundet, NHO Transport og samferdselsdepartementet har innrømmet at kravene er for dårlige, at det må gjøres noe med regelverket og at de alle jobber for at regelverket må ha skjerpede krav på dette punktet.

ph

Viktig tema

Det synet deler Kollektivtrafikkforeningen, som er en nasjonal bransjeorganisasjon for offentlige aktører som planlegger, kjøper og markedsfører kollektivtrafikktjenester.

– Sikkerhet for sjåførene er et viktig tema, og også noe vi har jobbet med den siste tiden, sier Ola Viken Stalund, rådgiver i Kollektivtrafikkforeningen til Magasinet for fagorganiserte.

Han vil imidlertid ikke si noe om kravene som stilles i det enkelte anbud, da han mener at hvilke valg operatørene gjør når de bestiller busser, er oppdragsgiverne og operatørene selv best stilt til å svare på.

– Det beste for bransjen som helhet er hvis regelverket er godt nok, slik at man kan stole på at sjåførene er sikre når bussene oppfyller relevante krav og regelverk, påpeker han.

Vil ha felles standardkrav

Viken Stalund er derimot helt klar på at det internasjonale regelverket ikke har gode nok krav til sikkerhet på sjåførplassen i busser sammenlignet med andre kjøretøyklasser.

– Vi er i dialog med NHO Transport om temaet, og samarbeider om en felles innsats på europeisk nivå. Det er ønskelig at styrket sikkerhet på sjåførplass blir en standard del av bussenes konstruksjon, og ikke avhengig av den enkelte kontrakt, region eller land, sier han.

ph

Viken Stalund bekrefter at Kollektivtrafikkforeningen har tatt opp problemstillingen med foreningens nordiske søsterorganisasjoner, og at man sammen med NHO Transport vil ta det opp i den internasjonale foreningen for offentlig transport, UITP, og på andre arenaer.

– Vi har ikke direkte dialog med bussprodusentene, men det er også viktig å avklare hvilke endringer de kan gjøre i sine produkter, poengterer han.

Må føle seg trygg

Han understreker at oppdragsgiverne og busselskapene er svært opptatt av at sjåførene skal ha en trygg arbeidsplass.

– Uten sjåfører blir det ingen kollektivtrafikk, og det er viktig for oss at den enkelte sjåfør føler seg trygg i sin arbeidshverdag. Derfor håper vi å finne gode løsninger for å styrke sikkerheten for sjåførene, avslutter Ola Viken Stalund i Kollektivtrafikkforeningen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse