JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåførers overtid i retten

Uenigheten mellom LO og NHO om når bussjåfører på delte skift har rett til overtidsbetaling, nådde denne uka Arbeidsretten.
Hvis bussen blir 11 minutter forsinket både på formiddags- og ettermiddagsdelen av skiftet, skal du da ha en halv eller en hel times overtid?

Hvis bussen blir 11 minutter forsinket både på formiddags- og ettermiddagsdelen av skiftet, skal du da ha en halv eller en hel times overtid?

colourbox.com

anne.siri.rena@lomedia.no

Konflikten, som var oppe i Arbeidsretten tirsdag og halve onsdag denne uka, står om sjåfører som jobber såkalte delte skift. Altså et skift som er delt i to, der en del av skiftet er tidlig på formiddagen og neste del er lagt til ettermiddagen, med et opphold midt på dagen.Transportarbeiderforbundet og LO mener at forsinkelsene over ti minutter skal vurderes hver for seg, mens Unibuss og NHO mener forsinkelser på begge deler av et delt skift må sees samlet. Med dette vil for eksempel en 11 minutters uforutsett forsinkelse på begge delskift utløse en halvtime overtid med NHOs tolkning, mens LOs tolkning vil gi bussjåføren to halvtimer overtidsbetaling.

Les også NTF stevner Unibuss

Pose og sekk

Stridens eple, som Arbeidsrettens leder Jakob Wahl så fint formulerte det, er den såkalte forsinkelsesregelen, og utfallet av denne tvisten vil ha betydning for overtidsordningen. Det er altså ved delte skift denne tvisten har kommet opp, når forsinkelsene drar seg inn i ubetalte pauser eller endt arbeidsdag. I Bussbransjeavtalen (BBA), står det at uforutsett forsinkelse på ti minutter eller mer godtgjøres med overtidsbetaling, noe ingen av partene uenige i. Problemet er om det på delte skift skal gjelde for hele totalskiftet, eller om det skal gjelde for hver del av delskiftene. Det er også uenighet, dersom en legger sammen forsinkelsene på hver del av skiftet – om det skal gjelde for ti minutter totalt – eller om hver forsinkelse må være på ti minutter eller mer før en legger det sammen.

– NHO tar til orde for en pose- og sekkordning. De hevder først at et deltskift må sees som ett skift og dermed skal forsinkelsene på begge delene av et deltskift summeres. Samtidig sier de også at vi må se hver del av et deltskift for seg selv, sånn at når en summerer så er det kun forsinkelsen på hver del som er på ti minutter eller mer som skal summeres. Dette er vi uenige i, fastslår forbundssekretær Jan Sivertsen i Transportarbeiderforbundet.

Viktig prinsipp

Transportarbeiderforbundet og LO har stevnet Unibuss og NHO Transport for brudd på Bussbransjeavtalens paragraf 4.6 om overtidsbetaling ved forsinkelse. Ikke alle busselskaper tolker reglene på samme måte som Unibuss gjør, og flere har en praksis i tråd med det LO mener er riktig. Forbundssekretær Jan Sivertsen mener likevel dette er en viktig prinsippsak.

– Vi vet at så fort noen baner vei og bryter reglene, så følger andre etter, uttalte Sivertsen til frifagbevegelse.no i fjor høst.

Overtid er et onde

Hovedtillitsvalgt Annstein Garnes i Unibuss mener det er urealistiske kjøreruter, i Oslo lagt opp av Ruter, som fører til all overtiden blant bussjåførene.

– Både ansatte og busselskap blir lurt. Selskapet må ut med den overtidsbetalingen vi har krav på, for vi skal jo ha lønna vår, sier Garnes

Som bussjåfør har han selv gjort en test gjennom en hel måned, og fant da ut at han i løpet av 22 arbeidsdager hadde 19 forsinkelser på under ti minutter.

– Overtid er et onde, fastslår Annstein Garnes.

Kan bli tariffsak

Dommen fra Arbeidsretten vil trolig falle innen tre uker. Om Transportarbeiderforbundet skulle tape denne omgangen har de ingen ankemuligheter, men forbundssekretær Jan Sivertsen holder muligheten åpen for å løfte fram saken som et krav under de forestående tariff-forhandlingene med NHO Transport.

– Faller dommen tidsnok, og vi mot formodning ikke får medhold i Arbeidsretten, vil vi bringe saken inn i årets forhandlinger. Hvis ikke vil den garantert bli fram igjen til hovedoppgjøret om to år, sier Sivertsen.

Om Arbeidsretten:

Særdomstol for saker om arbeidstvister.

Har hele landet som rettskrets.

Er den øverste domstolen på sitt saksfelt.

Opprettet i 1915.

Kilde: arbeidsretten.no

Overtid er et onde.

Annstein Garnes, hovedtillitsvalgt i Unibuss

Annonse
Annonse

Om Arbeidsretten:

Særdomstol for saker om arbeidstvister.

Har hele landet som rettskrets.

Er den øverste domstolen på sitt saksfelt.

Opprettet i 1915.

Kilde: arbeidsretten.no