JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Brannkonstabler og brannmestere på Rygge flystasjon. Fra venstre Morten Nilsen, Bjørn Erik Bratli, Pål Helge Dahlberg, Preben Lunde og Kenneth Larsen.

Brannkonstabler og brannmestere på Rygge flystasjon. Fra venstre Morten Nilsen, Bjørn Erik Bratli, Pål Helge Dahlberg, Preben Lunde og Kenneth Larsen.

May Berg

– Dårlig idé å legge ned Rygge

– Det er rart at vi ikke skal ha en militær flyplass i Sør-Norge, mener NTL'erne på Rygge flystasjon.



21.08.2014
12:00
21.08.2014 11:01

may.berg@lomedia.no

Forsvarets planlagte nedleggelse av Rygge flystasjon er nå et faktum. 350 av 500 årsverk forsvinner fra Rygge som en del av Luftforsvarets omstilling. I framtida skal Luftforsvaret satse på Ørlandet flystasjon i Trøndelag. Rygge blir redusert til helikoterbase for Bell-helikoptrene.

Les også: 350 årsverk blir fjernet

Men selv om Luftforsvaret forsvinner fra Rygge, skal flyplassen leve videre som sivil lufthavn. For NTL'erne på Rygge betyr det at arbeidsplassene deres opprettholdes. De sivilt ansatte skal overføres til Rygge Sivile Lufthavn (RSL) gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse. Tidspunkt for overføringen er satt til 1. november.

Behov for beredskap

Men selv om deres jobber ikke forsvinner, er NTL-medlemmene i brann-, rednings- og plasstjenesten dypt uenige i Luftforsvarets beslutning. De mener at Norge trenger en militær flyplass på tett befolkede Østlandet, nær hovedstaden og grensa til Sverige.

– Den økte terrorberedskapen for 14 dager siden viste at Norge trenger Rygge flystasjon, med den geografiske plasseringen den har. Uten Rygge, må utrykning skje fra Ørlandet, sier Morten Nilsen, brannmester og plasstillitsvalgt for brann-, rednings- og plasstjenesten.

De mener at beslutningen om å legge ned Rygge var forhastet, begrunnet i behovet for å spare penger fordi Luftforsvarets nye kampfly har blitt en så kostbar investering. De har ikke gitt helt slipp på håpet om at vedtaket kan bli omgjort.

– Dette har ikke politikerne overveid godt nok. Vi skulle ønske at de ville komme hit og hatt en samtale med oss, og hørt på våre argumenter, sier Nilsen.

Bekymret for framtida

Nilsen og brannmester-kollega Bjørn Erik Bratli er bekymret for framtida for et famtitalls brannmenn og lufthavnbetjenter med Rygge Sivile Lufthavn som arbeidsgiver. Knappe tre måneder før ansettelsesforholdet skal overføres, er det ikke satt igang forhandlinger mellom NTL og RSL om virksomhetsoverdragelsen. Tilknytningen til Statens Pensjonskasse, lønn, bemanning og turnus er spørsmål de venter på å få avklart.

– I dag har vi en turnus vi er svært fornøyd med, som passer for familiefolk, sier Bratli og Nilsen.

Forsvarsbygg og RSL har ennå ikke blitt enige om kjøpesummen, og RSL har gjort det klart at den taksten de har bllitt presentert for har de ikke råd til å betale. Det bidrar til ytterligere usikkerhet blant de ansatte.

Mindre enn tre måneder før de får ny arbeidsgiver, vet de ingenting om framtidige lønns- og arbeidsvilkår. NTL og RSL skal gå i drøftinger om virksomhetsoverdragelsen, men det er uvisst når.

– Å skylde seg langsomt er et uttrykk vi bruker når vi rykker ut ved brann. Det skulle vi ønske forsvarsledelsen og Forsvarsdepartementet forsøkte å leve opp til. Vi skulle ønske at man hadde holdt fast på den opprinnelige planen om å opprettholde Rygge fram til 2016. Så rakk man å gjennomføre en forsvarlig prosess, sier Nilsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.08.2014
12:00
21.08.2014 11:01



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

SEIER: Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen sier de har vunnet fram med sitt viktigste krav. Ap-Sp-regjeringa vil fjerne loven som gjør at Nav kan stanse arbeidsavklaringspengene til syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav eller helsevesenet.

SEIER: Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen sier de har vunnet fram med sitt viktigste krav. Ap-Sp-regjeringa vil fjerne loven som gjør at Nav kan stanse arbeidsavklaringspengene til syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav eller helsevesenet.

Nanna Aanes Wolden

Regjeringa vil skrote «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla


Flere saker