JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Elbilsalget går så det suser.

Elbilsalget går så det suser.

Leif Martin Kirknes

Kommentar:

«De dyre elbilene»

Arbeiderpartiet vil begrense momsfritaket for de dyreste elbilene.
11.11.2019
13:00
11.11.2019 11:58

kjell.werner@anb.no

Dette er ett av forslagene Ap kommer med i partiets alternative statsbudsjett. Ap vil sette 600.000 kroner som grense for hvor dyr elbilen kan være for å få fullt momsfritak. Alt over denne grensen bør ilegges moms, mener Ap. Finanskomiteens leder, Henrik Asheim (H) vender tommelen ned, og dermed blir elbilfordelene stående urørt. De fire regjeringspartiene har nemlig flertall i Stortinget.

– Det burde være en grense for hvor dyre biler staten skal subsidiere, sier Ap-nestleder Hadia Tajik. Hun viser til at avgiften på elbilen Tesla Model X er på beskjedne 7.700 kroner, mens staten håver inn 570.000 kroner på dieselbilen VW Touareg. Teslaen har en listepris på 870.000 kroner, mens folkevogna koster 975.000 kroner. I dag er det momsfritak på elbiler. Ap-forslaget vil innebære at en bil som koster 700.000 kroner vil bli pålagt 25.000 kroner i moms. Samlet prisøkning for dette eksempelet blir skarve 3,6 prosent.

Følg oss på Facebook

Regjeringen har slått klart fast at elbilfordelene skal vare til 2021. Samtidig er det ifølge Asheim åpenbart at Norge på sikt må innføre noen avgifter på elbiler. Han begrunner dette med målsettingen om at alle nye biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Elbiler utgjør i dag nesten halvparten av nybilsalget. Det hører med til historien at staten i år mister nærmere seks milliarder i avgiftsinntekter som følge av elbilenes inntog i trafikken. Det sier seg selv at dette inntektsgapet bare vil øke på i årene framover dersom elbilene fortsatt skal være nærmest avgiftsfrie.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

I dag er elbilene pålagt vektavgift på linje med fossilbilene, og kjøpsavgiften er bare en brøkdel av det som er tilfellet for fossilbilene. Elbilene er fritatt for moms og det som tidligere het årsavgift. I tillegg kjører elbilene gratis eller billig forbi bomstasjonene. Elbilfordelene er et klimatiltak som har fungert svært godt. Norge har fått verdens reneste nybilpark og utslippene fra transport faller raskt. På den annen side er det et faktum at også elbilene sliter på veiene og skaper køer inn mot byer og andre tettsteder. Derfor må også elbilene etter hvert betale mer for å kjøre på veiene.

Klimatrusselen må tas alvorlig. Samtidig bør det være en grense for hvor dyre elbiler staten skal subsidiere. De som ønsker seg en dyr og luksuriøs elbil vil ikke la seg stoppe av en beskjeden ekstraregning på 25.000 kroner i moms. Ifølge Statistisk sentralbyrå er det 15 ganger flere elbiler blant de rikeste enn blant de av oss med lave inntekter. Ap-forslaget om å sette et tak på 600.000 kroner synes å være en fornuftig start. Dette er god fordelingspolitikk.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.11.2019
13:00
11.11.2019 11:58



Mest lest

VIL TILBAKE PÅ JOBB: Janne Katrin Haukåssveen har vært permittert siden 18. mars. Nå er hun engstelig for at hun har mistet jobben sin som deltidsansatt i Princess.

VIL TILBAKE PÅ JOBB: Janne Katrin Haukåssveen har vært permittert siden 18. mars. Nå er hun engstelig for at hun har mistet jobben sin som deltidsansatt i Princess.

Ylva Seiff Berge

Først ble vaktene til Janne Kathrin kuttet til tre timer. Så ble hun slettet fra vaktlista

REAGERER: Klubbleder Reidar Olsen reagerer på bedriftens behandling av en sykmeldt truckfører.

REAGERER: Klubbleder Reidar Olsen reagerer på bedriftens behandling av en sykmeldt truckfører.

Roy Ervin Solstad

Truckfører må jobbe skift som gjør det umulig å hente i barnehagen: – De vil presse ham ut, sier klubbleder

Martine Friis Toivonen med alle brevene fra Nav. Først etter fire år ble hun innvilget uføretrygd, men ikke ung ufør-tillegget.

Martine Friis Toivonen med alle brevene fra Nav. Først etter fire år ble hun innvilget uføretrygd, men ikke ung ufør-tillegget.

Pernille Vestengen/Dagsavisen Fremtiden

Martine (32) fikk avslag fra Nav, selv om hun oppfyller kravene

Ole Palmstrøm

Permitterte får ikke feriepenger fra lønnskompensasjonen

Arild Grande tror arbeidslivspolitikk kan avgjøre valget neste høst. Høyres Heidi Nordby Lunde frykter ikke det.

Arild Grande tror arbeidslivspolitikk kan avgjøre valget neste høst. Høyres Heidi Nordby Lunde frykter ikke det.

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet vil fjerne adgangen til midlertidige ansettelser så fort de får sjansen

Podkast

Forsker ved Fafo, Kristine Nergaard, er ekspert på lønnsoppgjør. Hør henne forklare hva som blir viktig i årets oppgjør, i den nyeste episoden av podkasten Rørsla.

Forsker ved Fafo, Kristine Nergaard, er ekspert på lønnsoppgjør. Hør henne forklare hva som blir viktig i årets oppgjør, i den nyeste episoden av podkasten Rørsla.

Simen Aker Grimsrud

Lønnsoppgjøret: Her er fire spørsmål og svar

Trygve Slagsvold Vedum har vært Sp-leder siden 2014. Han trives også på jordet.

Trygve Slagsvold Vedum har vært Sp-leder siden 2014. Han trives også på jordet.

Helge Rønning Birkelund

Vedum tar selvkritikk: Senterpartiet må gjøre mer for å bekjempe økonomisk ulikhet, mener han

Ørjan Normann er klubbleder på Hydro Husnes. Han er provosert over uttalelser fra olje- og energiministeren.

Ørjan Normann er klubbleder på Hydro Husnes. Han er provosert over uttalelser fra olje- og energiministeren.

Tonje Paulsen Solem

Fagforeningsleder raser over en SMS fra oljeministeren

Tillitsvalg Olav Høydalsvik ved Kleven Verft reagerer på de kroatiske eiernes måte å styre verftet på.

Tillitsvalg Olav Høydalsvik ved Kleven Verft reagerer på de kroatiske eiernes måte å styre verftet på.

Håvard Sæbø

420 sagt opp ved Kleven verft: – De tura fram på sin måte, sier tillitsvalgt om kroatiske eiere

Organisasjonsgraden i Norge er høy, sammenlignet med andre land. Her fra 1. mai-markering i 2018.

Organisasjonsgraden i Norge er høy, sammenlignet med andre land. Her fra 1. mai-markering i 2018.

Jan-Erik Østlie

Her er syv nye funn om norsk fagbevegelse

Forbundsleder i EL og IT Forbundet., Jan Olav Andersen, reagerer sterkt på at tillitsvalgte trues med sparken i heisselskap.

Forbundsleder i EL og IT Forbundet., Jan Olav Andersen, reagerer sterkt på at tillitsvalgte trues med sparken i heisselskap.

Leif Martin Kirknes

Tillitsvalgte ble truet med oppsigelse etter rettssak. – Meningsløs oppførsel, sier forbundsleder

Rune Dahlen, leder av landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Bane Nor.

Rune Dahlen, leder av landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Bane Nor.

Morten Hansen

Bane Nor framskynder endringer i Jernbane-Norge: – Et grovt tillitsbrudd, mener Spordrift-ansatte

Petter Stordalen

Petter Stordalen

Håvard Sæbø

Korona-støtte: Stordalens konsern topper lista

– Lojalitet til denne frontfagsrammen er ikke bare nødvendig for den økonomiske bærekraften til både privat og offentlig sektor, men det er også viktig for å vise solidaritet med de som nå er permitterte og arbeidsledige og som har andre og mer alvorlige bekymringer enn om det blir reallønnsvekst i år, mener Spekter-dirktør Anne-Kari Bratten.

– Lojalitet til denne frontfagsrammen er ikke bare nødvendig for den økonomiske bærekraften til både privat og offentlig sektor, men det er også viktig for å vise solidaritet med de som nå er permitterte og arbeidsledige og som har andre og mer alvorlige bekymringer enn om det blir reallønnsvekst i år, mener Spekter-dirktør Anne-Kari Bratten.

Ole Palmstrøm

– Årets oppgjør blir den norske lønnsmodellens stresstest, mener Spekter-leder

Lill Sverresdatter Larsen

Lill Sverresdatter Larsen

Nanna Aanes Wolden

Sykepleierforbundet og Fagforbundet ber folk holde seg i Norge

– Jeg opplever at de fleste arbeidsgivere ønsker at kandidaten har erfaring fra bransjen. Derfor er jeg lettet over å ha blitt innkalt til intervju, sier Anita Strømnes.

– Jeg opplever at de fleste arbeidsgivere ønsker at kandidaten har erfaring fra bransjen. Derfor er jeg lettet over å ha blitt innkalt til intervju, sier Anita Strømnes.

Skjalg Bøhmer Vold

Anita konkurrerer med tusen søkere om jobb i Nav: – Det hadde jeg ikke trodd

Erlend Wiborg

Erlend Wiborg

Sissel M. Rasmussen

Frp varsler kamp mot EUs nye arbeidsbyrå

Roy Ervin Solstad

Feriefakta: Slik fungerer fergeprisene

Gerd Øiahals

Gerd Øiahals

Alf Ragnar Olsen

– At posten skal fortsette som før er som å tro på julenissen, sier Gerd Øiahals

Kjersti Stenseng

Kjersti Stenseng

Ole Palmstrøm

Ap-topp ikke bekymret over stortingsfrafall